  • 1. Data: 2004-12-31 12:50:12
    Temat: skomplikowane nieco, help!
    Od: Z...@z...com (Zet)

    Witam,

    Zgodnie z informacjami z informacji podatkowej,
    moge wrzucic w koszty strate wynikajaca
    z zmniejszenia sie kursu waluty. Przyszly srodki
    z pozyczki, zanim wyszly (do kontrahenta)
    mocno spadla ich wartosc. Cala operacja miala miejsce
    na rachunku walutowym. Towar jeszcze nie przyszedl (sad,ale to bedzie
    osobna sprawa). Wynika to z art.22 ust 1a ustawy. Teraz pytanie - to
    mialo miejsce 3 miesiace
    temu. Czy moge sobie ten koszt zaksiegowac
    jakos w grudniu. Obilo mi sie cos o uszy, ze koszty mozemy wrzucic
    pozniej czy jestem skazany
    na korekty ? vat,kpir.

    Pozdrawiam
    Zet

  • 2. Data: 2005-01-02 09:27:17
    Temat: Re: skomplikowane nieco, help!
    Od: "Faust" <f...@o...pl>

> [...]
    > mialo miejsce 3 miesiace
    > temu. Czy moge sobie ten koszt zaksiegowac
    > jakos w grudniu. Obilo mi sie cos o uszy, ze koszty mozemy wrzucic

    O ile dobrze zrozumiałem umowa pożyczki była w walucie obcej i została
    przelana na konto walutowe. W tym przypadku trudno w ogóle mówić o koszcie
    czy zysku z tyt. różnic kursowych, skoro cała operacja (samodzielnie - bez
    "dalszych" operacji typu kontrahent) nie powodowała zmiany waluty.Generalnie
    podczas prowadzenia rachunków walutowych i operacjach na tym rachunku typu
    kredyt lub pożyczka jedyne koszty o których może być mowa to odsetki -
    których koszt księguje się w koszty w złotych w dniu zapłaty, no i
    oczywiście "wirtualny" koszt lub zysk wynikający z różnic kursowych salda na
    rachunku walutowym na dzień bilansowy.Jedynym wyjątkiem od tej zasady są
    banki i instytucje finansowe, które dokonują operacji spekulacyjnych na
    walutach, i tylko wtedy możemy zysk lub stratę na wymianie traktować w
    kategoriach rachunku wyników.
    To tak w skrócie, bo oczywiście ten temat jest mocno skomplikowany i można
    by tu dyskutować długo nad niuansami.