  • 1. Data: 2002-09-08 08:37:55
    Temat: spływy na konto a kasa fiskalna
    Od: "Kasia Bielak" <k...@w...pl>

    Witam
    Mam problem dotyczący kasy fiskalnej przy sprzedaży wysyłkowej, każda
    księgowa mówi mi coś innego, a przepisy milczą na ten temat. Przeszukałam
    archiwum grupy, jednak nie ma znalazłam tam nic na temat.
    1.Czy muszę na kasie ewidencjonować przychody, które spływają mi na konto?
    Są to spływy za wysyłane "za pobraniem" paczki. Niektóre ze znanych mi
    księgowych nie robią tego, uważając, że dochód jest ewidencjonowany za
    pomocą wyciągów. To samo dotyczy płatności kartą kredytową (tylko dlatego,
    że jest taka możliwość przy naszej sprzedaży wysyłkowej musimy mieć kasę
    fiskalną), przecież też pieniądze spływają nam na konto.

    2. Czy przy płatności kartą trzeba obrót "nabijać" na kasę w dniu
    autoryzacji karty, czy wysłania płatności do rozliczenia czy w momencie
    spłynięcia na konto - bo są to zupełnie inne daty? Jeśli w momencie
    spłynięcia na konto - to już raczej pytanie filozoficzne - czemu do diabła
    jest obowiązek posiadania kasy fiskalnej przy sprzedaży wysyłkowej gdy
    zapłata następuje za pomocą kasy fiskalnej? Przecież niczym się to nie różni
    od sprzedaży "za pobraniem".

    A jeśli nie trzeba ewidencjonować na kasie pieniędzy, które spływają na
    konto, to jaki jest sens obowiązku posiada kasy fiskalnej? Żeby stała w
    szafie?

    2. Czy w razie reklamacji, którą składa klient (obowiązek przyjęcia
    zwracanego przez klienta towaru), do udowodnienia tego faktu wystarczy mi
    wyciąg bankowy lub przekaz pocztowy dla klienta, czy muszę mieć oryginał
    paragonu?

    Najprościej byłoby zapewne napisać do urzędu skarbowego, ale czytając
    archiwum natknęłam się na przypadek, że po takim zapytaniu firma miała
    kontrolę, a urząd i tak nie odpowiedział na skierowane do niego pismo.

    Bardzo proszę o odpowiedź na którekolwiek z postawionych pytań. Sprzedaż
    jest duża, więc gra jest dla mnie warta świeczki, czy osoba która zajmuje
    się wprowadzaniem przelewów na kasę będzie to robiła ze dwie godziny
    dziennie czy będzie mogła zająć się w firmie innymi rzeczami.

    pozdrawiam serdecznie
    Katarzyna

  • 2. Data: 2002-09-08 12:03:26
    Temat: Re: spływy na konto a kasa fiskalna
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Kasia Bielak napisał:
> [...]
    > autoryzacji karty, czy wysłania płatności do rozliczenia czy w momencie
    > spłynięcia na konto - bo są to zupełnie inne daty?
    Obowiązek podatkowy przy sprzedaży wysyłkowej powstaje w momencie
    otrzymania zapłaty - przy sprzedaży za zaliczeniem pocztowym.
    Jeżeli zapłata jest przelewem lub kartą płatniczą, to na pewno klient
    płaci zanim wyślesz mu towar (tzn. nie widziałam sklepu wysyłkowego
    ktory robiłby odwrotnie - pomijam patologie i naciągaczy). I tutaj
    obowiązek podatkowy powstaje w momencie otrzymania co najmniej 50% zapłaty.
    A jeżeli jednak najpierw wysyłasz towar a potem klient płaci przelewem
    lub kartą, to w momencie wysłania towaru.
    A nabijasz sprzedaż na kasę zgodnie z momentem powstania obowiązku
    podatkowego.
    A ponadto - cytat z zalącznika nr 1 do rozporzadzenia MF w sprawie kas
    rejestrujących powinien rozwiać większośc twoich wątpliwości:

    " WYKAZ CZYNNOŚCI ZWOLNIONYCH DO DNIA 31 GRUDNIA 2002 R.
    Z OBOWIĄZKU EWIDENCJONOWANIA PRZY ZASTOSOWANIU
    KAS REJESTRUJĄCYCH
    [...]
    3. Sprzedaż nieruchomości, sprzedaż towarów w systemie wysyłkowym
    (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) oraz świadczenie usług, za
    które to czynności zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty
    lub banku na rachunek bankowy podatnika, z wyłączeniem
    płatności dokonywanych czekiem, bankową kartą płatniczą lub kredytową,
    przy czym z dowodów tych jednoznacznie wynika, jakiej
    konkretnie transakcji zapłata dotyczyła. [...] "

    Myslę że to dośc jasne - przelew na konto - nie trzeba "kasowac" o ile
    przelew jest wyraźnie opisany; zapłata za pobraniem lub kartą - trzeba.

> [...]
    > wyciąg bankowy lub przekaz pocztowy dla klienta, czy muszę mieć oryginał

    Hmm... jeżeli musialas sprzedaż nabić na kase, to paragon musisz mieć z
    powrotem. Ale chyba nie ma firmy która przyjmuje reklamacje bez paragonu.
    Jeżeli klient paragonu nie odesle, po prostu reklamacji nie ma. Fakt że
    odesłał towar chyba nie ma większego znaczenia. Ale to musiałabys
    sprwadzić w przepisach dotyczących praw konsumenta w sprzedaży wysyłkowej.
    Wiem że większośc firm wysyłkowych ma też jakiś dokument, który klient
    *musi* podpisać i przesłać, żeby reklamacja została uznana.
    Jeżeli nie bylo obowiązku nabijania na kasę to moim zdaniem zwrot
    pieniędzy do klienta jest wystarczającym dowodem na przyjęcie reklamacji.
    Oczywiście jeżeli płatnośc była za zaliczeniem i klient po prostu nie
    odebrał towaru, to sprawy nie ma - obowiązek podatkowy nigdy nie powstał.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl