  • 1. Data: 2007-09-18 21:10:40
    Temat: sprzedaż mieszkania (z kombinacjami)
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Witam

    Sprzedaję mieszkanie. Wot, niby żadna filozofia, prosta sprawa.

    Tyle że to mieszkanie formalnie należy do mojej babci. Babcia jest w tym
    mieszkaniu zameldowana (na stałe), aczkolwiek od kilku lat mieszka u moich
    rodziców. Żeby było ciekawiej, połowa pieniędzy ze sprzedaży mieszkania
    przypadnie mojemu bratu.

    Pogooglałem, poszperałem, poczytałem UoPDOF i inne, i wyszło mi 2 opcje
    przeprowadzenia tego (proszę grupowiczów o zweryfikowanie czy nie popełniam
    gdzieś błedu)

    opcja 1:
    a)babcia daruje mi to mieszkanie, nie płacę podatku od darowizny, jako że to
    najbliższa rodzina. Koszt operacji to opłata notarialna + 2% wartości
    mieszkania.

    b)ja sprzedaję to mieszkanie, pieniądze dzielę na 2 części.
    b.a) swoją cześcią nadpłacam kredyt zaciągnięty na moje mieszkanie
    (lub zużywam na zakup tego mieszkania, w zależności od tego czy
    szybciej kupię czy sprzedam), więc nie płacę od tego podatku
    dochodowego, jako że jest to przeznaczone na cele mieszkaniowe.

    b.b) drugą część przelewam bratu, brat od tego płaci 19% podatku
    (zakładam że nie zużyje tego na cele mieszkaniowe). Nie muszę tego
    robić u notariusza, wystarczy że będzie umowa darowizny, potwierdzenie
    przelewu i umowa zgłoszona ileś tam dni później w urzędzie
    skarbowym.

    Reasumując, koszt to opłata notarialna + 2% + 19%/2 czyli notariusz + ~10%
    wartości mieszkania.

    opcja 2:
    a) babcia sprzedaje mieszkanie kupującym. Jako że babcia jest zameldowana w
    tym mieszkaniu (mimo że tam nie mieszka), nie musi płacić podatku
    dochodowego, koszt to notariusz + 2%.

    b) babcia przelewa mi połowę wartości mieszkania, połowę bratu. Nie płacimy
    od tego podatku, bo to najbliższa rodzina, wystarczy tylko te umowy
    darowizny zgłosić do urzędu skarbowego.

    Reasumując, koszt to notariusz + 2% wartości mieszkania.

    Czy dobrze to przeliczyłem?

    p. m.

  • 2. Data: 2007-09-18 21:13:05
    Temat: Re: sprzedaż mieszkania (z kombinacjami)
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Gdyby było to pogłówne to byś zapłacił 130, babcia 130 a połowę reszty
    mógłbyś mi wysłać
    i wszyscy byliby zadowoleni :)

  • 3. Data: 2007-09-18 23:56:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Sep 2007, mvoicem wrote:

> [...]
    >
    > b.b) drugą część przelewam bratu, brat od tego płaci 19% podatku
    > (zakładam że nie zużyje tego na cele mieszkaniowe).

    Z jakiej paki brat płaci, a ściślej - *jaki* podatek ma zapłacić brat?

    Bo 19% to mi się z dochodowym kojarzy, ale mi pojęcie "brat" się
    nijak nie kojarzy dla odmiany z osobą prawną ;), zaś 19% dla
    odmiany kojarzę wyłącznie z podatkiem dochodowym.
    Tak czy siak nie pasuje!

    No darowizna to pasuje, tylko skąd 19%?
    I dlaczego nie art.4a?

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2007-09-19 01:38:59
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Z jakiej paki brat płaci, a ściślej - *jaki* podatek ma zapłacić brat?

    Hmm, no taki skrót myślowi mi się zrobił :). Oczywiście chodzi o to że *ja*
    zapłacę podatek od tej części która nie pójdzie na cele mieszkaniowe. Tylko
    własnie nabrałem wątpliwości co do stawki ... skoro się stosuje uchylony
    przepis do tego - art 21.1.32(stosuje się?), to pewnie stosuje się też
    starą stawkę - 10% (?).

> [...]
    > nijak nie kojarzy dla odmiany z osobą prawną ;), zaś 19% dla
    > odmiany kojarzę wyłącznie z podatkiem dochodowym.

    4a z UoPDOF? Co tutaj ma podwójne opodatkowanie do rzeczy?

    p. m.

  • 5. Data: 2007-09-19 07:15:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Sep 2007, mvoicem wrote:

    > Hmm, no taki skrót myślowi mi się zrobił :). Oczywiście chodzi o to że *ja*
    > zapłacę podatek od tej części która nie pójdzie na cele mieszkaniowe.

    A to co innego :), traktowałem dość dosłownie :]

    > Tylko
    > własnie nabrałem wątpliwości co do stawki ... skoro się stosuje uchylony
    > przepis do tego - art 21.1.32(stosuje się?), to pewnie stosuje się też
    > starą stawkę - 10% (?).

    ..."nie zabieram głosu"...

    > 4a z UoPDOF?

    Nie, z darowizn :), było o podatku brata ;)

    pzdr, Gotfryd