  • 1. Data: 2002-06-17 11:52:30
    Temat: umowa autorska, b. wazne
    Od: "Pafelek" <e...@p...wp.pl>

    witam i ponownie pytam

    prowadze DG na zasadach ogolnych
    wystawiam fakture VAT na realizacje konkretnego projektu (informatycznego)
    wystawiam tez rachunek - honorarium autorskie za przekazanie praw autorskich
    do projektu (poparte odpowiednia umowa miedzy stronami, projekt zawiera
    elementy podpadajace pod to)
    w k.u.p. wrzucam to, co mam udokumentowane fakturami
    ale jako k.u.p. traktuje tez 50% wartosci wystawionego rachunku
    czy zgodnie z prawem? czy firma moze przekazac prawa autorskie do projektu
    (rachunek wystawiam jako firma) czy tylko ja jako osoba fizyczna ?

    dzieki z gory i z dolu ;)

    Pawel

  • 2. Data: 2002-06-17 11:53:32
    Temat: Re: umowa autorska, b. wazne
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    Użytkownik Pafelek <e...@p...wp.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:2...@2...17.192.132...
> [...]
    > w k.u.p. wrzucam to, co mam udokumentowane fakturami
    > ale jako k.u.p. traktuje tez 50% wartosci wystawionego rachunku

    Niestety nie - zajrzyj do art. 22 ust. 14 updf

    Orka

  • 3. Data: 2002-06-17 12:26:20
    Od: "Pafelek" <e...@p...wp.pl>

    Użytkownik "Orka" <o...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik Pafelek <e...@p...wp.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    > napisał:2...@2...17.192.132...
    >
    > Niestety nie - zajrzyj do art. 22 ust. 14 updf

    na http://www.pit.pl/index13.php3?main=13&main=01&roz=0
    4#roz04 nie widze
    ust.14

    ale jesli nie moge, czy powinienem rachunek wystawiac jako osoba fizyczna i
    tu odliczac 50% i odprowadzac zaliczki co miesiac?

    Pawel

  • 4. Data: 2002-06-17 12:49:15
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    Użytkownik Pafelek <e...@p...wp.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
> [...]

    Przepraszam - miało być art. 22 ust. 12 updf.

    > ale jesli nie moge, czy powinienem rachunek wystawiac jako osoba fizyczna
    > tu odliczac 50% i odprowadzac zaliczki co miesiac?
    ---------
    Moim zdaniem nie możesz - jest to Twój przychód osiagany w ramach
    prowadzonej DG

    Orka

  • 5. Data: 2002-06-17 13:17:29
    Od: "Pafelek" <e...@p...wp.pl>

    > Przepraszam - miało być art. 22 ust. 12 updf.

    hmmm... jakos nie moge znalezc, w ktorym miejscu tam podpadam, ze nie moge
    tak robic
    "12. (51) Do przychodów, o których mowa w art. 14, nie mają zastosowania
    koszty uzyskania przychodów określone w ust. 9 pkt 3."

    ale w art.14 nie widze zbycia praw autorskich, ale moze zle interpretuje
    wiec jesli moge jeszcze wykorzystac wiedze Orki: wystawiajac rachunek -
    honorarium autorskie - jako firma, cala kwote musze traktowac jako przychod
    i 20% zaliczki na PIT-5 wykazywac? bardziej chyba umowa o dzielo jest
    oplacalna.

    Pawel

  • 6. Data: 2002-06-17 13:22:23
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Orka <o...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@n...vogel.pl...

> [...]
    > ---------
    > Moim zdaniem nie możesz - jest to Twój przychód osiagany w ramach

    US łatwo to udowodni-faktury i umowy o prawa autorskie są wystawiane na te
    same podmioty/osoby? Pomimo, że podpiszesz umowę na siebie i tak potraktują
    je jako przychody związane z DG.

    WS

  • 7. Data: 2002-06-17 13:44:20
    Od: "Pafelek" <e...@p...wp.pl>

    Użytkownik "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:aeknul$e9h$1@sunsite.icm.edu.pl...
> [...]
    > >

    > US łatwo to udowodni-faktury i umowy o prawa autorskie są wystawiane na te
    > same podmioty/osoby? Pomimo, że podpiszesz umowę na siebie i tak

    oka, ale dlaczego jako osoba fizyczna moge korzystac z 50% kosztow
    uzyskania, a wystawiajac jako firma juz nie? faktura i rachunek obejmuje to
    samo (jedna jest za realizacje dziela, drugie za przekazania praw autorskich
    do dziela), moze wyjsciem jest faktura za realizacje projektu - jako firma,
    a umowa o dzielo za wykonanie czegos innego (np. grafik do projektu)?

    Pawel

  • 8. Data: 2002-06-17 13:45:49
    Od: "DarekS" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    > koszty uzyskania przychodów określone w ust. 9 pkt 3."
    >
    > ale w art.14 nie widze zbycia praw autorskich, ale moze zle interpretuje

    Nie widzę również przychodu ze sprzedaży licencji na oprogramowanie a
    przecież takie przychody są.
    Przecież prowadzisz działalność gospodarczą jako osoba fizyczna i w ramach
    tej działalności wytwarzasz coś do czego masz prawa autorskie. Sprzedając te
    prawa autorskie masz przychód z działalności gospodarczej. Co innergo gdybyś
    prowadził działalność gospodarczą polegającą na np. skupie i sprzedaży
    samochodów a zrobiłbyś powiedzmy projekt domku jednorodzinnego i mógłbyś go
    zrobić na umowę o dzieło stosując 50% k.u.p. ze sprzedaży praw autorskich.
    Jeżeli jednak prowadzisz firmę architektoniczną to taki projekt jest robiony
    w ramach działalności gosp. i w koszty możesz wprowadzić jedynie związane z
    działalnścią firmy. Posłużywszy się dalej przykładem projektu domku byłyby
    to np. papier, deska kreślarska, linijki , ołówki, rapitogtrafy, lampa,
    kalka, itp.

    Darek

  • 9. Data: 2002-06-17 13:54:21
    Od: "DarekS" <d...@p...onet.pl>

    > potraktują
    >
    > oka, ale dlaczego jako osoba fizyczna moge korzystac z 50% kosztow
    > uzyskania, a wystawiajac jako firma juz nie?

    ale jako firma możesz sobie w koszty wliczyć np dojazdy do klienta,
    amortyzację komputera, wydatki na telefon itp. związane z działalnością (a
    dokładnie z uzyskiwanym przychodem) a jako osoba fizyczna nic poza tymi 50%!

> [...]
    firma,
    > a umowa o dzielo za wykonanie czegos innego (np. grafik do projektu)?

    Już Ci to Wojtek napisał cały czas jesteś osobą fizyczną!
    PIT-5 nie wypełniasz raz jako Jan Kowalski a drugi jako firma PAFELEK, tylko
    zawsze jako Jan Kowalski.
    Popatrz też na mój post powyżej
    Darek

  • 10. Data: 2002-06-17 14:03:40
    Od: "Pafelek" <e...@p...wp.pl>

    Użytkownik "DarekS" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > >
    > Już Ci to Wojtek napisał cały czas jesteś osobą fizyczną!
    > PIT-5 nie wypełniasz raz jako Jan Kowalski a drugi jako firma PAFELEK,

    oka, ale czy to oznacza, ze kazdy projekt musze realizowac jako firma?

    Pawel