  • 1. Data: 2010-08-18 10:07:22
    Temat: umowa o dzieło lub inna pomiędzy PL a NI/UK
    Od: "R." <k...@g...com>

    Witam,

    Problem:

    Osoba A mieszka w Irlandii Północnej (Northern Ireland) - podlega pod
    ustawodawstwo Wielkiej Brytanii. Prowadzi tam działalność gospodarczą
    typu 'Self-Employed':

    http://www.hmrc.gov.uk/selfemployed/

    Osoba B mieszka w Polsce, jest zatrudniona na zasadzie umowy o pracę u
    polskiego przedsiębiorcy. Nie prowadzi żadnej działalności
    gospodarczej.

    Osoba B wykonywała dla osoby A pewne prace informatyczne - dla
    uproszczenia można przyjąć: "stronę WWW". Osoba B przelała osobie A
    umówione wynagrodzenie poprzez konto PayPal.

    Osoba B chciałaby ten fakt zgłosić do Urzędu Skarbowego i zapłacić
    podatek, Osoba A również zamierza to wykazać w północnoirladzkim tax-
    office.

    Pytanie: w jaki sposób osoby A i B powinny dopełnić formalności? Czy
    jest możliwe ustanowienie pomiędzy nimi umowy o dzieło lub innej umowy
    cywilno-prawnej tak aby miało to umocowanie prawne ?

    Czy ktoś miał styczność z podobnym problemem i może udzielić jakiś
    wskazówek

    z góry dziękuję

    pozdrawiam

    R.

  • 2. Data: 2010-08-18 11:03:18
    Temat: Re: umowa o dzieło lub inna pomiędzy PL a NI/UK
    Od: "Marzena" <m...@g...pl>

    Użytkownik "R." <k...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
    (...)
[...]

    Swego czasu wyjaśniałam z Krajową Informacją Podatkową podobny problem - jak
    rozliczyć przychody z reklam Google? Przelew zagraniczny, europejska
    siedziba firmy to Irlandia. Jeżeli podatek za osobe B nie został opłacony (a
    wygląda na to, że nie) - to jako przychody z zagranicy. Opisałam to tu:
    http://mojezakupycodzienne.blox.pl/2010/06/Transfer-
    srodkow-czyli-moje-zagraniczne-konto.html
    Jeżeli podatek zostałby zapłacony - to tu:
    http://mojezakupycodzienne.blox.pl/2010/07/Francuski
    -Belka-bierze-wiecej.html
    W tej chwili nie trzeba płącić żadnych zaliczek, dopiero w rozliczeniu
    rocznym.
    marzatela

    http://mojezakupycodzienne.blox.pl

  • 3. Data: 2010-08-19 13:55:43
    Od: "R." <k...@g...com>

    On 18 Sie, 13:03, "Marzena" <m...@g...pl> wrote:

> [...]
    ski-Belka-bierze-wie...
    > W tej chwili nie trzeba płącić żadnych zaliczek, dopiero w rozliczeniu

    Dziękuję za informację - nie do końca wyczerpuje to temat, ale zawsze
    jakiś punkt zaczepienia.

    A możesz opowiedzieć o procedurach komunikacji z KIP ?

    Może ktoś jeszcze wie coś w przedmiotowym temacie?

    Dziękuję i pozdrawiam

    R.

  • 4. Data: 2010-08-19 14:00:07
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 19-08-2010 o 15:55:43 R. <k...@g...com> napisał(a):

    > A możesz opowiedzieć o procedurach komunikacji z KIP ?

    Dzwonisz, dostajesz odpowiedź A, poprzedzoną ew. stękaniem (chociaż po
    cyklu szkoleń nawet w tym stękaniu czuć PR),
    potem dzwonisz jeszcze raz, dostajesz odp. B, potem C,D,E, za n-tym razem
    trafiasz osobę która już wcześniej Ci odpowiadała
    i jeśli właśnie jest Dzień Skarbowca to udzieli drugi raz takiej samej
    odpowiedzi.

    Oczywiście nie mówię tu o pytaniach z cyklu "który PIT wypełnić jeśli
    pracuję na etacie".

    --
    Tomek

  • 5. Data: 2010-08-19 16:15:47
    Od: "Marzena" <m...@g...pl>

    (...)
    Dziękuję za informację - nie do końca wyczerpuje to temat, ale zawsze
    jakiś punkt zaczepienia.

    A możesz opowiedzieć o procedurach komunikacji z KIP ?

    (...)

    Dzwonilam kilkakrotnie - w sprawie opodatkowania Google, potem w sprawie
    akcji w tym francuskim banku (które zresztą zostały opodatkowane we Francji
    jak się później okazało) . Za każdym razem otrzymywałam informacje spójne,
    zakładam, że zgodne z prawdą.
    Numer telefonu: 801 055 055 lub z komórki: 22 330 03 30

    Marzena
    http://mojezakupycodzienne.blox.pl

  • 6. Data: 2010-08-27 07:30:53
    Od: "R." <k...@g...com>

    for google information

    On 19 Sie, 18:15, "Marzena" <m...@g...pl> wrote:
> [...]
    > zakładam, że zgodne z prawdą.
    > Numer telefonu: 801 055 055 lub z komórki: 22 330 03 30

    Ja dzwoniłem dwukrotnie, za pierwszym razem poinformowano mnie
    wystraszonym głosem że powinienem odprowadzać zaliczki i żeby w tym
    celu udać się do US, za drugim razem konsultantka "dojrzalszym" głosem
    wytłumaczyła że dochody z krajów, z którymi Polska ma podpisaną umowę
    o unikaniu podwójnego opodatkowania należy wykazywać w zeznaniu
    rocznym PIT-36 dodatkowo z załącznikiem ZG.

    Dzwoniłem też do kilku losowo wybranych urzędów skarbowych. Po serii
    przełączeń udało mi się porozmawiać z kilkoma osobami zajmującymi się
    podatkami od dochodów z zagranicy. Osoby te potwierdziły wcześniejsze
    informacje (PIT-36 + ZG) jednocześnie stroniły od odpowiedzi na
    konkretne pytania tłumacząc że formularzy PIT za rok 2010 jeszcze nie
    ma a wszystko zostanie opisane w objaśnieniach.

    Nigdzie nie udało mi się dowiedzieć jak "powinna" wyglądać umowa o
    dzieło w opisanym przypadku. KIP odsyła do US. US "nie narzuca" formy
    umowy - wygląda na to że praktyka jest taka: "róbta co chceta a US w
    razie zastrzeżeń będzie wnikać - przeprowadzi czynności sprawdzające,
    ew. kontrolę jakąś...".

    Znalazłem jeszcze to:
    http://www.goldenline.pl/forum/211038/umowa-o-dzielo
    -a-podatek

    Wygląda na to że procedura jest taka: osoba A podpisuje z osobą B
    "jakąś" umowę o dzieło (free style) w której trzeba będzie
    wyszczególnić CO, KIEDY i ZA ILE zostało zrobione. Następnie osoba B
    wykazuję tą kwotę w odpowiedni sposób w zeznaniu rocznym (PIT-36 +
    ZG).

    Jeśli ktokolwiek czuje się na siłach uściślić powyższe informacje -
    bardzo proszę o komentarz.

    Dziękuję i pozdrawiam

    R.

  • 7. Data: 2010-08-27 07:55:24
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-08-27 09:30, R. wrote:
> [...]
    > wyszczególnić CO, KIEDY i ZA ILE zostało zrobione. Następnie osoba B
    > wykazuję tą kwotę w odpowiedni sposób w zeznaniu rocznym (PIT-36 +

    Wykazanie w zeznaniu rocznym to może być nieco za mało.
    Zczytaj sobie PDOF art. 44 i zobacz czy się załapujesz na zaliczki.

    Piotrek

  • 8. Data: 2010-08-27 11:14:32
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 27-08-2010 o 09:55:24 Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>
    napisał(a):

    > Wykazanie w zeznaniu rocznym to może być nieco za mało.
    > Zczytaj sobie PDOF art. 44 i zobacz czy się załapujesz na zaliczki.

    Tutaj jest aktualna:
    0350 (tekst
    *ujednolicony*),
    top10 w googlu zawiera śmieci.

    --
    Tomek

  • 9. Data: 2010-08-27 11:18:00
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 27-08-2010 o 09:30:53 R. <k...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > umowy - wygląda na to że praktyka jest taka: "róbta co chceta a US w
    > razie zastrzeżeń będzie wnikać - przeprowadzi czynności sprawdzające,

    Tak to właśnie działa :)

    > Znalazłem jeszcze to:
    > http://www.goldenline.pl/forum/211038/umowa-o-dzielo
    -a-podatek

    Nie wczytywalem się, ale odnośnie Goldenline byłbym baardzo ostrożny,
    duskusje prawnopodatkowe są często na bardzo niskim poziomie.
    Zresztą jak widać w tym wątku chyba nikt nie podał żanego przepisu.

    --
    Tomek

  • 10. Data: 2010-08-30 21:46:46
    Od: "R." <k...@g...com>

    On Aug 27, 1:18 pm, Tomek <t...@o...pl> wrote:

> [...]
    > duskusje prawnopodatkowe są często na bardzo niskim poziomie.
    > Zresztą jak widać w tym wątku chyba nikt nie podał żanego przepisu.

    "Przepis" na podobny problem do mojego padł na pierwszej stronie, ww.
    URL-a, cztery posty od daty: 23.03.2009, 01:13. Wydawałoby się
    wszystko jasne, zgodnie z wnioskami do których doszedłem powyżej, ale
    przejrzałem UPDOF (dziękuję za link) art. 44 (powtórzę - _przejrzałem_
    bo po kilku skokach do "z zastrzeżeniem art. X p. Y..." przypomniałem
    sobie dlaczego nie wybrałem studiów prawniczych) i wątpliwości
    narosły.

    Znów zadzwoniłem do dwóch losowych skarbowych, tym razem jasno
    postawiłem sprawę że umowa o dzieło, praca wykonywana w Polsce, dzieło
    przekazane do Irlandii wraz z majątkowymi prawami autorskimi. Tym
    razem w obu skarbowych odpowiedź brzmiała mniej więcej tak:

    "Zaliczkę należy samodzielnie obliczyć i odprowadzić do US w terminie
    miesiąca od otrzymania przelewu na konto. PIT-ZG nie obowiązuje
    ponieważ praca była wykonywana w Polsce a nie za granicą. W zeznaniu
    rocznym należy ww. przychód wykazać."

    Kilka telefonów do KIP i US dało dwie skrajnie różne interpretacje
    "obowiązku podatkowego". A może wystąpić do US z prośbą o ocenę
    własnej interpretacji?

    Z góry dziękuję za komentarze i pozdrawiam

    R.