  • 1. Data: 2007-03-03 19:20:05
    Temat: umowa o dzieło - próg 10.000 euro
    Od: "AM" <a...@g...pl>

    Moja sytuacja wyglada nastepujaco:

    jestem programista/grafikiem i pracuje jako wolny strzelec dla agencji
    reklamowych/firm,

    jestem osoba fizyczna - nie posiadam wlasnej dzialanosci gospodarczej i rozliczam
    sie z klientami przez umowe o dzielo (50% kosztow uzyskania z przeniesieniem
    praw autorskich,
    lub zwykla umowa o dzielo, rzadziej umowy zlecenia),

    wiedzialem, ze 2006 wchodza w zycie przepisy na mocy, ktorych po przekroczeniu
    pewnego progu
    (10k euro) bedzie trzeba placic VAT. wiem ze jest spory balagan z tym i tak
    naprawde interpretacja
    zalezy od danego urzedu skarbowego,

    jako ze dostaje w tej chwili pit'y za 2006 przegladajac je zastanawiam sie czy
    nie wpakuje sie
    przez to w jakies klopoty - dochody przekraczaja (znacznie) ten próg,

    1) slyszalem, iz odp. skonstruowana umowa o dzielo rozwiazuje sprawe,
    dlatego czesc moich umow (niestety nie wszystkie) posiada klauzulę
    "zawarto umowę zg. z treścią Art.15 ust.3 pkt.3 ustawy o VAT z 11.03.04 o
    podatku od towarów i usług następującej treści"
    lub "za skutki wynikajace z wykonania dziela ponosci odpowiedzialnosc
    zlecajacy"

    2) w niektorych pit'ach dochod mam wpisany w rubrykę
    "10. prawa autorskie i inne prawa o ktorych mowa w art. 18 ustawy"
    a w niektorych w "6. przychody z osobiscie wykonanej dzialalnosci o ktorej
    mowa w art 13 pkt 2,4,6
    (z wyjatkiem czynnosci wymienionych w wierszu 7) i 8 ustawy, w tym z umowy
    zlecenia i dzielo",

    czy to cos zmienia? (wiekszosc dochodow jest zwiazana z prawami autorskimi),

    3) przepisy z progiem 10k zaczely obowiazywac od 1.01.2006 czy tez w jakims
    pozniejszym okresie?
    (czy to również coś zmienia?)

    4) jak wyglada sprawa z US w takim przypadku (kary, odestki?)

    pozdrawiam,
    AM

  • 2. Data: 2007-03-05 08:20:45
    Temat: Re: umowa o dzieło - próg 10.000 euro
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 3 Mar 2007, AM wrote:

    > 3) przepisy z progiem 10k zaczely obowiazywac od 1.01.2006 czy tez w jakims
    > pozniejszym okresie?

    *Wcześniejszym*, wraz z wejściem do UE zmienina została ustawa o VAT.
    Od tego czasu dokonano kilku nowelizacji, które wcale nie wyjaśniły
    stanu do końca.
    "Tendencja" była taka, żeby umożliwić zaliczenie umów o dzieło do
    niepodlegania pod VAT.
    Ale nie pamiętam kiedy wprowadzono przepis pozwalający wyłączyć dochody
    z praw majątkowych - bo zauważ, że jak umowa pozwala na 50% kosztów
    uzyskania, to dochód podlega pod dwie kategorie naraz :) i na zasadzie
    przepisów szczegółowych (prawa majątkowe są wymienione w ustawie później)
    nie jest to dochód z umowy osobistej, a z praw majątkowych (AFAIK USy
    nie czepiają się, jeśli jest w innej rubryce PIT, byle dobrze
    policzone :)).
    Art.15.3a (ten pozwalający wyłączyć *również* dochody z praw majatkowych)
    został dopisany AFAIK później (numeracja również na to wskazuje)
    a nie pamiętam kiedy :( - wcześniej dochody "autorskie" nie podpadały
    pod wyłączenie (nawet jeśli .3 było spełnione).

    pzdr, Gotfryd