  • 1. Data: 2005-09-28 18:46:26
    Temat: umowa zlecenie i podatki
    Od: "ala" <s...@t...pl>

    czy ktoś może mi podpowiedzieć jaki procent podatku odtrącany jest w
    przypadku zatrudnienia na umowę zlecenie? czy taki rodzaj zatrudnienia
    determinuje określoną stawkę zabieranego podatku?
    dzięki

  • 2. Data: 2005-09-28 21:46:39
    Temat: Re: umowa zlecenie i podatki
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 28 Sep 2005, ala wrote:

    > czy ktoś może mi podpowiedzieć jaki procent podatku odtrącany jest
    > w przypadku zatrudnienia na umowę zlecenie?

    Bardzo nieśliśle piszesz :]
    Zleceniobiorca (ten co "robi i chce dostać pieniądze") na rachunku
    (lub fakturze jeśli jest oVATowany) wykazuje ZALICZKĘ na podatek
    (a nie sam podatek !) w wysokości 19%. Uwaga o ZUSie niżej.
    Rzeczywiście zaliczka jest potrącana - płatnik ma obowiązek
    zabrać podatek i odprowadzić do US nie dając go do ręki
    podatnikowi.
    Podatek rozlicza się jednak ROCZNIE, sumując wszystkie dochody itp.

    > czy taki rodzaj zatrudnienia

    Mi się określenie "zatrudnienie" nie podoba. Ale przyjmuję że
    zatrudniasz jakiegoś operatora żeby zapewniał ci łączność tele-
    foniczną, zakład energetyczny żeby dostarczał prąd i przedsię-
    biorstwo komunikacyjne żeby woziło cię autobusem :) - to OK.
    Umowa zlecenie to umowa cywilna - swobodnie zawierana między dwoma
    podmiotami (strony mogą być osobami fizycznymi lub prawnymi)
    z których jeden jest zleceniodawcą ("chce mieć zrobione i zapłaci")
    a drugi zleceniobiorcą ("chce zrobić i dostać pieniądze").
    Ale bywa ono (określenie "zatrudnienia") tak używane...

    > determinuje określoną stawkę zabieranego podatku?

    *ZALICZKI*.
    Na koniec roku wyjdzie czy trzeba dopłacić czy dostanie
    się zwrot.
    I oczywiście można odliczyć od przychodu koszty - albo
    zryczałtowane 20% (i wtedy efektywnie zaliczka na podatek
    wynosi 19%*(100%-20%)=>15,2% kwoty bedącej podstawą albo
    zleceniobiorca ma "kwity" i może jako koszty (od podstawy)
    odliczyć zamiast 20% wartość z "kwitów".
    Przyjmując iż zleceniobiorca umowy "osobistej" nie liczy
    własnych kosztów i korzysta z 20% ryczałtowych to potrącenie
    zaliczki wyniesie j.w. - 15,2% kwoty brutto.
    Sprawę komplikuje składka ZUS - bo jeśli występuje potrącana
    jest PRZED pobraniem podatku ale owo potrącenie się również
    odlicza od podstawy opodatkowania.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-09-28 22:02:39
    Od: mariposa doux <m...@g...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Sprawę komplikuje składka ZUS - bo jeśli występuje potrącana
    > jest PRZED pobraniem podatku ale owo potrącenie się również
    > odlicza od podstawy opodatkowania.

    dzieki ze w skrocie przedstawiles prostotę i maestrię naszego systemu
    podatkowego :)

    --
    Ruchomy Zamek Hauru (Hauru no ugoku shiro) ..... http://tiny.pl/qlnw
    ________________

  • 4. Data: 2005-09-29 10:23:15
    Temat: [OT] umowa zlecenie i podatki
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Sep 2005, mariposa doux wrote:

    > prostotę i maestrię naszego systemu podatkowego :)

    ...niech no PiS zacznie wprowadzać "poprawki" do spóły z "uproszczeniami"
    PO - to dorobimy się kolejnej setki artykułów zmieniających,
    uchylających, dodających, odejmujących, przewracających
    i przywracających w ustawach... :]
    Ech...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd