  • 1. Data: 2010-12-28 18:33:10
    Temat: vat i zakupy za granicą
    Od: Ra <t...@p...onet.pl>

    Czasami jako osoba prywatna robię zakupy za granicą typu soft, grafika,
    licencje, szkolenia, ebooki. Płatność jest kk poprzez serwisy typu plimus
    I zawsze mam doliczany tax 22% mimo że przecież vat jest różny dla
    różnych grup

    1. istnienie sposób żeby nie płacić lub odzyskać częściowo taki podatek ?
    2. czy to oznacza że firma/sprzedawca z usa gdzie nie ma vatu albo nie
    vatowiec ma za free 22% extra ?

  • 2. Data: 2010-12-29 13:38:34
    Temat: Re: vat i zakupy za granicą
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 28 Dec 2010, Ra wrote:

> [...]
    > I zawsze mam doliczany tax 22% mimo że przecież vat jest różny dla różnych

    Kto Ci ten VAT dolicza?
    Bo przecież *nie* amerykański sprzedawca, skoro tam NIE MA VATu!
    (co innego, jeśli sprzedawca z USA prowadzi DG *w Polsce*, zarejestrował
    się jako *polski* podatnik VAT i go nalicza *po* przekroczeniu
    granicy! - ale wtedy on jest "polskim sprzedawcą")

    > 2. czy to oznacza że firma/sprzedawca z usa gdzie nie ma vatu albo nie
    > vatowiec ma za free 22% extra ?

    Nie.
    Jeśli to celnicy Ci doliczają VAT, to ów VAT ma II RP...
    Również jeśli operator-pośrednik robi tak, że "jak leci" dolicza
    stawkę 22%, to przecież płaci go skarbówce (lub celnikom).
    BTW: na które z wymienionych pozycji jest VAT <22%?
    Bo może w tym problem, że na żadne.
    Czy e-booki o których piszesz mają ISSN/ISBN? (bo jak rozumiem
    spodziewasz się 7% VAT z *tej* okazji, z nie że "wyglądają jak
    książka"?)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2010-12-29 16:12:08
    Od: "kashmiri" <n...@n...com>

    Ra <t...@p...onet.pl> dared to write:
> [...]
    >
    > 1. istnienie sposób żeby nie płacić lub odzyskać częściowo taki podatek ?
    > 2. czy to oznacza że firma/sprzedawca z usa gdzie nie ma vatu albo nie

    Wysokość VAT jest uzależniona od państwa sprzedawcy - czyli kupując od sprzedawcy
    zarejestrowanego w UK zapłacisz 17.5% VAT; zarejestrowanego w Polsce - 22%; itd.

    VAT odliczasz sobie na podstawie faktury wystawionej przez sprzedającego z EOG.

    W USA nie ma VAT-u, ale jest tzw. podatek stanowy (rzędu 7-8%) - jeżeli byś kupował
    podając adres w obrębie tego samego stanu co sprzedawca, miałbyś ten % doliczony do
    wartości. Przy zakupie z USA nie możesz więc nic odliczyć.

    Na marginesie, nie rozumiem, jak Plimus może w ogóle doliczać VAT, skoro jest to
    serwis amerykański i skierowany na tamtejszy rynek?

    Spytaj też na pl.soc.prawo.podatki

    Pzdr.
    k.

  • 4. Data: 2010-12-29 16:31:34
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-12-29 17:12, kashmiri wrote:
    > Na marginesie, nie rozumiem, jak Plimus może w ogóle doliczać VAT, skoro jest to
    serwis amerykański i skierowany na tamtejszy rynek?

    Zarejestrował się do VAT w EU, ma VAT ID (EU826002156) to i nie tylko
    może, ale nawet musi naliczać.

    Piotrek

  • 5. Data: 2010-12-29 16:41:15
    Od: "Arturro" <a...@o...pl>

    Użytkownik "kashmiri" <n...@n...com> napisał w wiadomości

    Spytaj też na pl.soc.prawo.podatki

    Dobre... ekran zaplułem ;P

  • 6. Data: 2010-12-29 17:35:56
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

> [...]
    > się jako *polski* podatnik VAT i go nalicza *po* przekroczeniu
    > granicy! - ale wtedy on jest "polskim sprzedawcą")

    Doliczają amerykanie dokładnie 22%, a sama przesyłka idzie przez warszawski
    urząd celny jako zwolnione z cła. Nie dolicza się VAT w Polsce, a powinno.
    Wychodzi na to, że doliczają VAT, ale on przepada.

    Kupowałem Kindle i doliczano 22%.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 7. Data: 2010-12-29 18:47:37
    Od: Ra <t...@p...onet.pl>

    > Kto Ci ten VAT dolicza?
    serwisy ściągające kasę z kk, zakładam że to bo nie zawsze pisze vat
    tylko np tax

> [...]
    > stawkę 22%, to przecież płaci go skarbówce (lub celnikom).
    > BTW: na które z wymienionych pozycji jest VAT <22%?
    szkolenia, licencje na używanie oprogramowania ?

    nie sądzę

  • 8. Data: 2010-12-29 18:59:21
    Od: Ra <t...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-12-29 17:12, kashmiri pisze:
    > Ra<t...@p...onet.pl> dared to write:

    > Wysokość VAT jest uzależniona od państwa sprzedawcy - czyli kupując od sprzedawcy
    zarejestrowanego w UK zapłacisz 17.5% VAT; zarejestrowanego w Polsce - 22%; itd.
    ta teoria nie działa
    wchodzimy na amazon.co.uk. Wybieramy windows home premium box za 105.63
    i jak to zawsze bywa dopiero w ostatnim kroku na stronie confirmation
    płatności widzimy nową ceną 109.68 (vat 19.78)

    chyba że amazon.co.uk nie jest firmą z uk

  • 9. Data: 2010-12-29 22:42:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 29 Dec 2010, Ra wrote:

    > ta teoria nie działa

    Ściślej działa z ograniczeniami.
    W ustawach (również polskiej, bo wynika to z przepisów UE) określone
    są progi łącznej rocznej sprzedaży *do* danego kraju, do których można
    stosować "tryb uproszczony" w postaci opodatkowania stawką lokalną.

    Po przekroczeniu progu trzeba zarejestrować się w państwie do którego
    się sprzedaje jako podatnik VAT.

    Z art.23 stąd:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,10,32,670,,2
    0100918,ustawa-z-dnia-11032004-r-o-podatku-od-towaro
    w-i-uslug.html
    +++
    2. W przypadku sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju dostawę towarów
    uznaje się za dokonanš na terytorium kraju, jeżeli całkowita wartoœć
    towarów innych niż wyroby akcyzowe wysyłanych lub transportowanych
    do tego samego państwa członkowskiego w ramach sprzedaży wysyłkowej
    z terytorium kraju, pomniejszona o kwotę podatku, jest mniejsza lub
    równa w danym roku od kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadajšcej kwocie
    ustalonej przez państwo członkowskie przeznaczenia dla wysyłanych
    lub transportowanych towarów.
    ---

    Jak widać, próg ten wynika zawsze z "tamtejszych" przepisów.

    Natomiast moje wątpliwości wzbudza coś takiego (link j.w.):
    +++
    Art. 13. [...]
    [...]
    4. Przemieszczenia towarów, o którym mowa w ust. 3,
    przez podatnika, o którym mowa w art. 15,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    lub na jego rzecz
    ^^^^^^^^^^^^^^^^
    nie uznaje się za wewnštrzwspólnotowš dostawę towarów, w przypadku gdy:
    [...]
    2) przemieszczenie towarów następuje w ramach sprzedaży wysyłkowej
    z terytorium kraju;
    ---

    Skoro przepisy są "symetryczne" (a powinny), to *w .uk* mamy ichniego
    podatnika, co wskazywałoby na możliwość skorzystania z wyłączenia,
    ale pewnie hak jest w tym, że *w .pl* tenże podatnik nie dokonuje
    dostawy "z terytorium kraju". Może ktoś rozwikła :) (chodzi
    o rozwikłanie *tekstu* przepisu, nie zasady działania podatku).

    > chyba że amazon.co.uk nie jest firmą z uk

    Wstarczy, jeśli będzie zarejestrowanym (również) w .pl podatnikiem VAT :D

    To trzeba rozdzielić - nie ma żadnych przeszkód, aby osoba fizyczna lub
    prawna prowadząca DG w .uk rejestrowała się jako *podatnik* w .pl (nie
    rejestrując się jako osoba prowadząca DG w .pl -> to wynika z traktatu
    akcesyjnego, każdy przedsiębiorca zarejestrowany w dowolnym kraju .ue
    ma prawo prowadzenia DG w *całej* .ue, natomiast podleganie pod
    poszczególne podatki - i obowiązki z tym związane - jest rozłączne
    od rejestracji DG!)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2010-12-29 22:46:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 29 Dec 2010, Jan Werbinski wrote:

> [...]

    wKF: nie wiem, czy czasem .pl nie ma podpisanej z USA umowy pozwalającej
    na "odpowiednik wolności DG" (tak jak z .ue), ale pewnie i tak się
    rozpędziłem: wystarczy rejestracja do VAT :)

    > Doliczają amerykanie dokładnie 22%, a sama przesyłka idzie przez warszawski
    > urząd celny jako zwolnione z cła. Nie dolicza się VAT w Polsce, a powinno.

    Hm... dziwnie to wygląda.
    Nie masz czasem jakichś dokumentów, z których by wynikało że "miejsce
    nadania w rozumieniu VAT" nie jest w USA, a w ujednoliconym obszarze
    celnym?

    > Kupowałem Kindle i doliczano 22%.

    Ekhm... a co to za zwierz? ;) (wiem, użyję gugla :))

    pzdr, Gotfryd