  • 1. Data: 2009-08-29 08:41:16
    Temat: vat od wynajmu mieszkania
    Od: "Wasyl" <w...@o...pl>

    Jest małżeństwo.
    Mąż ma działalność gospodarczą i jest płatnikiem podatku vat.
    Gdyby kupił mieszkanie pod wynajem ma dwie mozliwosci opodatkowia:
    - bez vatu - wtedy proporcjonalnie nie odlicza vatu od towarow ktore kupuje
    na firme
    - z vatem - wtedy normalnie odlicza caly vat od towarow kupowanych na firme
    ale musi
    odprowadzac 22%vat od wynajmu mieszkania.

    a co jesli żona kupuje mieszkanie pod wynajem i go wynajmuje?
    czy moze wynajmowac takie mieszkanie nie "wchodząc" w vat i jednocześnie
    zeby jej mąż mógł nadal odliczac cały vat od towarów kupowanych na firme?

    pozdrawiam
    Wojtek

  • 2. Data: 2009-08-29 10:07:56
    Temat: Re: vat od wynajmu mieszkania
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 29 Aug 2009, Wasyl wrote:

> [...]
    > ale musi
    > odprowadzac 22%vat od wynajmu mieszkania.

    Prawda albo nieprawda - to co piszesz NIJAK nie pozwala się odnieść
    do pytania.
    I na pewno nie decyzja podatnika o tym przesądza, jeśli już
    jest podatnikiem zarejestrowanym (czyli nie może zostać
    zwolniony podmiotowo z innych powodów).

    Otóż wynajem *na cele mieszkaniowe* jest zwolnione *przedmiotowo*
    z VAT. I nawet jak ktoś jest (zarejestrowanym) podatnikiem VAT,
    to do kwoty wynajmu VATu nie dolicza, różnica tylko taka, że wystawia
    f-rę VAT "zw" (zwolniony) a nie rachunek.
    I oczywiście od wydatków związanych *wyłacznie* z wynajmem nie
    ma prawa odliczania VAT.
    I oczywiście wydatki których "nie można rozdzielić", bo służą
    jednocześnie celom opodatkowanym i nieopodatkowanym (dajmy na
    to ma telefon "firmowy", na którym raz przeprowadził rozmowę
    dotyczącą najmu :P)) objęte są "strukturą", czyli obowiązkiem
    *proporcjonalnego* odliczenia VAT (w proporcji do obrotu).

    Co innego, jeśli *TO SAMO MIESZKANIE* zostaje wynajęte na cele
    *niemieszkalne* - na przykład innej firmie na biuro.
    Wtedy będzie tak jak piszesz, ale to trzeba wyraźnie zaznaczyć!

    > a co jesli żona kupuje mieszkanie pod wynajem i go wynajmuje?

    IMVHO nic :)
    Żona jest osobnym podatnikiem.

    > czy moze wynajmowac takie mieszkanie nie "wchodząc" w vat i jednocześnie
    > zeby jej mąż mógł nadal odliczac cały vat od towarów kupowanych na firme?

    Na mój rozum tak - bo w rozumieniu VAT odrębną "działalność"
    prowadzi żona (dla VAT wynajem jest "działalnością gospodarczą",
    tak samo jak "DG w rozumieniu DG", tam jest inna definicja!)
    skoro to ona dokonuje "sprzedaży" - bez względu na fakt,
    że ona nie jest (wyłącznym) właścicielem (podobnie jest
    przy "DG w rozumieniu przepisów o DG": fakt że małżonek dokonuje
    sprzedaży towarów, które "cywilnoprawnie" mogą być współwłasnością
    łączną żony z majątku wspólnego wg KRiO nie powoduje, że żona
    stanie się podatnikiem VAT).
    A na szczęscie nie powoduje to komplikacji w podatku dochodowym,
    bo w ustawie przewidziano wyraźny wyjątek - małżonkowie mogą
    sobie *wybrać* komu z nich *przypisać* przychód z takiego
    najmu :)
    O tu:
    http://www.gofin.pl/nowe_okno.php?id_temat_html=2835
    4&id_pismo=509&i=0
    +++
    3. Zasady, o których mowa w ust. 1 i 2, majš również zastosowanie
    do małżonków, między którymi istnieje wspólnoœć majštkowa,
    osišgajšcych ze Ÿródła okreœlonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 przychody
    ze wspólnej własnoœci, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania
    rzeczy, chyba że złożš pisemne oœwiadczenie o opodatkowaniu całoœci
    dochodu osišgniętego z tego Ÿródła przez jednego z nich.
    ---

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-09-01 16:46:10
    Od: "Wasyl" <w...@o...pl>

    wielkie dzięki za odpowiedź!
    mam nadzieje ze na 100% jest tak jak mowisz:)

    pozdrawiam
    Wasyl