  • 1. Data: 2010-01-12 22:05:06
    Temat: weksel, pożyczka, PCC
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Witam,

    Gdzieś na stronach okołopodatkowych onetu się natknąłem na poradę, że
    żeby uniknąć 2% PCC od pożyczki lepiej wystawić weksel, od którego jest
    0.1% opłaty skarbowej.

    Czy rzeczywiście lepiej? Czy nie jest tak że weksel to tylko sposób
    płatności, a "pod wekslem" jest jakaś czynność od której trzeba zapłacić
    podatek - czyli w przypadku pożyczki w sumie 2.1%?

    Dla uproszczenia - weksel "nie inblanco", powiedzmy na zlecenie.

    p. m.

  • 2. Data: 2010-01-12 22:16:07
    Temat: Re: weksel, pożyczka, PCC
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    mvoicem pisze:
    > Witam,
    >
    > Gdzieś na stronach okołopodatkowych onetu się natknąłem na poradę, że
    > żeby uniknąć 2% PCC od pożyczki lepiej wystawić weksel, od którego jest
    > 0.1% opłaty skarbowej.

    Obecnie od weksla nie ma w ogóle opłaty skarbowej.

> [...]
    > podatek - czyli w przypadku pożyczki w sumie 2.1%?
    >
    > Dla uproszczenia - weksel "nie inblanco", powiedzmy na zlecenie.

    in blanco też jest na zlecenie :P

    Generalnie przy wszelkiej kontroli trzeba się upierać, że to nie
    żadna pożyczka, tylko zakup weksla-papieru wartościowego. I tego się
    trzymać. Jeśli w ogóle ktoś to wykryje, polecam pieniążki "z rączki do
    rączki" no i za wydaniem wekslu.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2010-01-12 22:20:43
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-01-12 23:05, mvoicem wrote:
> [...]
    > podatek - czyli w przypadku pożyczki w sumie 2.1%?
    >
    > Dla uproszczenia - weksel "nie inblanco", powiedzmy na zlecenie.

    Przeczytaj na przykład tu:
    http://www.weksel.pl/rodzaje.html

    Piotrek

  • 4. Data: 2010-01-13 01:20:07
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (12.01.2010 23:16), Liwiusz wrote:

    > Obecnie od weksla nie ma w ogóle opłaty skarbowej.

    O, jak miło.

    > in blanco też jest na zlecenie :P

    Wiem, ale dla uproszczenia rozważajmy zupełne (czy tam jak się nazywa
    "nie inblanco").

    > Generalnie przy wszelkiej kontroli trzeba się upierać, że to nie żadna
    > pożyczka, tylko zakup weksla-papieru wartościowego.

    Ale czy umowa sprzedaży wekslu - papieru wartościowego nie jest
    opodatkowane 2% PCC? Przeczytałem sobie (pobieżnie) ustawę i nie widzę
    żadnego zwolnienia.

    > I tego się trzymać.
    > Jeśli w ogóle ktoś to wykryje, polecam pieniążki "z rączki do rączki" no
    > i za wydaniem wekslu.

    No ba, niestety nie zawsze da się tak.

    p. m.

  • 5. Data: 2010-01-13 07:08:48
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    mvoicem pisze:

    > Wiem, ale dla uproszczenia rozważajmy zupełne (czy tam jak się nazywa
    > "nie inblanco").

    Weksel zupełny.

    > Ale czy umowa sprzedaży wekslu - papieru wartościowego nie jest
    > opodatkowane 2% PCC? Przeczytałem sobie (pobieżnie) ustawę i nie widzę
    > żadnego zwolnienia.

    Jeszcze nie słyszałem, aby urząd chciał od tego ten podatek. Pomyśl:
    czy w czasach, kiedy 0,1% od weksla było, US też miałby prawo żądać
    jeszcze 2%?

    > No ba, niestety nie zawsze da się tak.

    Generalnie powinny być na ten temat jakieś oficjalne interpretacje,
    choćby jeszcze sprzed zniesienia opłaty skarbowej, trzeba poszukać. A
    jak nie, to wystąpić. Jak nie znajdę, to chyba sam tak zrobię.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2010-01-13 08:43:46
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (13.01.2010 08:08), Liwiusz wrote:

    > Weksel zupełny.

    > Jeszcze nie słyszałem, aby urząd chciał od tego ten podatek. Pomyśl:
    > czy w czasach, kiedy 0,1% od weksla było, US też miałby prawo żądać
    > jeszcze 2%?

    No nie widzę przeciwwskazań. Ja rozumiem weksel jako inny rodzaj środka
    płatniczego. Powiedzmy mamy umowę darowizny/pożyczki/sprzedaży ...
    zamiast płacić biletem NBP, złotem, brylantami czy powiedzmy ziarnem,
    płacę własnym papierem wartościowym.

    Dlaczego umowa która stoi za tym przekazem pieniężnym ma być
    opodatkowana w przypadku płatności pieniędzmi, złotem, brylantami, zaś
    nie ma być opodatkowana w przypadku płatności wekslem?

    Obawiam się że skoro ja mam takie wątpliwości, to tym bardziej może je
    mieć US.

    p. m.

  • 7. Data: 2010-01-13 09:20:14
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    mvoicem pisze:

> [...]
    > nie ma być opodatkowana w przypadku płatności wekslem?
    >
    > Obawiam się że skoro ja mam takie wątpliwości, to tym bardziej może je

    A jeśli to nie sprzedaż, tylko wymiana? Wymieniam 100zł na 2x50zł -
    nie płacę, wymieniam 100zł na weksel 100zł - też niby nie płacę, może
    trzeba uderzać w tym kierunku?

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2010-01-13 09:23:08
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-01-13 09:43, mvoicem wrote:
> [...]
    > opodatkowana w przypadku płatności pieniędzmi, złotem, brylantami, zaś
    > nie ma być opodatkowana w przypadku płatności wekslem?

    Umowa w każdym przypadku jest opodatkowana, o ile występuje w
    *zamkniętym* katalogu czynności opodatkowanych PCC.

    Tak więc jeśli zawierasz umowę pożyczki i jako zabezpieczenie wystawiasz
    weksel to oczywiście PCC (od umowy pożyczki!!!) należy się.

    Jeśli natomiast po prostu wystawiasz i sprzedajesz weksel to PCC nie
    płacisz.

    Spójrz na interpretacje:
    IBPB2/436-175/08/MZ
    ITPB2/436-72/08/TJ

    Z tego wniosek jest jeden - trzeba bardzo uważać podczas składania
    (ewentualntch) wyjaśnień w US.

    Piotrek

  • 9. Data: 2010-01-13 09:37:56
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-01-13 10:23, Piotrek wrote:
    > Jeśli natomiast po prostu wystawiasz i sprzedajesz weksel to PCC nie
    > płacisz.

    Chociaż na przykład tu http://tinyurl.com/sprzedaz-weksla-pcc prezentują
    odmienne stanowisko.

    Cytat dla nieklikatych
    "Jeżeli wyemitowanie weksla własnego łączyć się będzie z otrzymaniem
    określonej sumy pieniężnej od nabywcy weksla, to fakt, iż emisja weksla
    własnego nie podlega opodatkowaniu, nie musi jednak oznaczać, że
    opodatkowaniu nie podlegają również czynności cywilnoprawne, w związku z
    zawarciem których wystawiony został weksel. Np. zawarcie umowy sprzedaży
    weksla własnego. Jeżeli zawarta umowa będzie umową spełniającą
    przesłanki określone w art. 535 k.c., to czynność taka będzie podlegała
    opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, gdyż podatkowi
    temu podlegają na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) u.p.c.c. m.in.
    umowy sprzedaży praw majątkowych."

    Piotrek

  • 10. Data: 2010-01-13 15:00:03
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Piotrek wrote:

> [...]
    > opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, gdyż podatkowi
    > temu podlegają na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) u.p.c.c. m.in.

    Wiesz,
    ja już różne głupoty od "speców" widziałem, również taką, gdzie
    renomowana firma wypowaida się, że skoro bank nie pobrał zaliczek od
    oporcentowania lokat bezbelkowych ot zobowiązany jest do tego podatnik w
    rozliczeniu rocznym.