  • 11. Data: 2010-01-13 15:02:30
    Temat: Re: weksel, pożyczka, PCC
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    witek pisze:

    > Wiesz,
    > ja już różne głupoty od "speców" widziałem, również taką, gdzie
    > renomowana firma wypowaida się, że skoro bank nie pobrał zaliczek od
    > oporcentowania lokat bezbelkowych ot zobowiązany jest do tego podatnik w
    > rozliczeniu rocznym.

    Czy to firma o takiej śmiesznej nazwie
    Price-coś-tam-coś-tam-House-coś-tam? :)

    Jest tylko jeden problem - jak to mówi pan z tej kancelarii, to można
    się pośmiać, jak to mówi pan z US dokonujący kontroli - można się bać,
    nawet jak ma się rację (pytanie, czy ma się tyle pieniędzy, aby tę rację
    udowodnić).

    --
    Liwiusz

  • 12. Data: 2010-01-13 15:46:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Jan 2010, mvoicem wrote:

    > Ale czy umowa sprzedaży wekslu - papieru wartościowego nie jest
    > opodatkowane 2% PCC? Przeczytałem sobie (pobieżnie) ustawę i nie widzę
    > żadnego zwolnienia.

    Czy przeczytałeś WŁAŚCIWĄ ustawe? ;)
    Bo zdaje się załapałeś się na objaw "syndromu trawniczka"[1], czyli
    traktowania prawa wybiórczo :D

    Zwolnienie wynika z umowy miedzynarodowej, podpisanej przez II RP,
    do której krajowym aktem wykonawczym jest dekret marszałka
    Piłsudzkiego[2] (ale w dekrecie już nic o zwolnieniu nie ma).
    Obrotu wekslami AFAIK nie wolno opodatkowywać (podobnie jak
    żądać w przepisie podpisywania f-r VAT :>) - traktowane są jak
    obrót pieniędzmi; wystawienie może być obłożone opłatą skarbową,
    ale z tego w .pl zrezygnowano, być może dlatego, że niosło spore
    ryzyko dla "jeleni" nie znających prawa, za to traktujących ze
    śmiertelną powagą wszelkie "urzędowe teksty" - na urzędowym
    blankiecie był tekst o wysokości *opłaty od limitu kwoty*, byli
    tacy, którzy dali sobie powiedzieć że jest to "limit wartości weksla".
    Nadto jest komplikacja taka, że za opłatę odpowiadał wystawca,
    więc musiał koniecznie znaleźć jakiś urząd (celem "datowania")
    PRZED wydaniem weksla, co mogło być kłopotliwe (doświadczyłem).

    Dodatkowo *wydaje mi się*, że w .pl nie jest opodatkowany
    obrót papierami wartościowymi: podatek należy się tylko,
    o ile przenoszone jest *prawo* związane z papierem, jeśli
    takie jest.

    Zazwyczaj jest (i dlatego mam problem, bo jako niepraktyk
    w obrocie nie umiem sobie wyobrazić innego niż weksel
    przykładu), ale właśnie weksel niegwarancyjny jest "samodzielną
    wartością". Nie jest związany z wierzytelnością, długiem,
    niczym *innym* poza "samym sobą".
    Świstek papieru wart tyle a tyle złotych, do tego nie jako
    "rzecz", lecz "napisy na rzeczy" :)

    [1]
    "Parkuję samochód na trawniku poza pasem drogowym, ergo przepisy
    ustawy PoRD mnie nie dotyczą, ergo nie mogę dostać mandatu" ;)
    (pytanie, czy kieroca może wobec tego zamordować nożem pasażera
    na środku skrzyżowania, nie łamiąc przy tym żadnego przepisu
    PoRD, wyjaśnia sytuację tylko trochę, bo nie każdy czuje się
    przekonany że jest analogia do pytania :D)

    [2]
    http://weksel.pl/prawo-wekslowe.html

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2010-01-13 17:38:01
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Liwiusz wrote:

> [...]
    > się pośmiać, jak to mówi pan z US dokonujący kontroli - można się bać,
    > nawet jak ma się rację (pytanie, czy ma się tyle pieniędzy, aby tę rację

    też, sie można śmiać tylko może nie bezpośrednio panu w twarz, bo
    jeszcze coś znajdzie.

  • 14. Data: 2010-01-13 18:39:45
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > [1]
    > "Parkuję samochód na trawniku poza pasem drogowym, ergo przepisy
    > ustawy PoRD mnie nie dotyczą, ergo nie mogę dostać mandatu" ;)

    w ogole z PoRD ciezko dostac jakikolwiek mandat.

  • 15. Data: 2010-01-13 18:55:57
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > blankiecie był tekst o wysokości *opłaty od limitu kwoty*, byli
    > tacy, którzy dali sobie powiedzieć że jest to "limit wartości weksla".

    No nie, bez przesady, nie po to państwo przez ca. 100 lat brało
    opłatę od weksli, aby nagle dojść do wniosku, że napis na blankietach,
    które samo produkuje, jest nieprecyzyjny i zamiast zmienić napis, to
    znieśli opłatę.

    Po prostu weksle są na razie tak mało popularne, że wpływy z podatku
    były zapewne mniejsze niż produkcja tychże blankiecików (w większości z
    opłatą 10gr), oraz fatygowanie urzędników do kasowania znaków na wekslach.

    W inne wyjaśnienie (że niby ktoś tak zrobił, aby było dobrze
    podatnikom) nie uwierzę.

    Jeśli w przyszłości weksel stałby się bardziej popularny (co
    wszystkim i sobie życzę), to na pewno państwo będzie chciało położyć na
    tym znów swą łapę, i to -naście -dziesiąt razy większą niż te
    symboliczne tradycyjne 0,1%.

    --
    Liwiusz

  • 16. Data: 2010-01-13 22:22:45
    Temat: Re: weksel, pozyczka, PCC
    Od: Leszek <r...@p...nospam.pl>

> [...]
    > zniesli oplate.
    >
    > Po prostu weksle sa na razie tak malo popularne, ze wplywy z podatku
    > byly zapewne mniejsze niz produkcja tychze blankiecików (w wiekszosci z
    > oplata 10gr), oraz fatygowanie urzedników do kasowania znaków na wekslach.
    >
    > W inne wyjasnienie (ze niby ktos tak zrobil, aby bylo dobrze
    > podatnikom) nie uwierze.
    >
    > Jesli w przyszlosci weksel stalby sie bardziej popularny (co
    > wszystkim i sobie zycze), to na pewno panstwo bedzie chcialo polozyc na
    > tym znów swa lape, i to -nascie -dziesiat razy wieksza niz te

    A moze to dziala troche odwrotnie - kiedys - przed II wojna i w drugiej
    polowie XIX w. weksle byly bardzo popularne, natomiast po wojnie jakos
    komunistom nie miescilo sie w glowie, ze kazdy moze sobie ot tak
    wystawic srodek platniczy, wiec zrobiono wiele zeby obrot wekslami
    zminimalizowac?

  • 17. Data: 2010-01-13 22:59:52
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Leszek pisze:

> [...]
    > komunistom nie miescilo sie w glowie, ze kazdy moze sobie ot tak
    > wystawic srodek platniczy, wiec zrobiono wiele zeby obrot wekslami

    A co takiego zrobiono? Nic nie zrobiono, i dzięki Bogu.

    --
    Liwiusz

  • 18. Data: 2010-01-14 07:55:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Jan 2010, Liwiusz wrote:

    > A co takiego zrobiono? Nic nie zrobiono, i dzięki Bogu.

    Optymista.
    Zwyczajnie - wyrugowano prywatny obrót gospodarczy.
    Poza "badylarzami", staganiarzami, resztkami rzemiosła i drobnymi
    usługami (wozacy, flisacy) wszystko było państwowe, wiec wystarczyło
    "nie przewidzieć" obrotu wekslowego w firmach państwowywch :)
    Prawdą jest, że pewnie dzięki temu nie zmieniono prawa (wekslowego).

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2010-01-14 07:57:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Jan 2010, Liwiusz wrote:

    > W inne wyjaśnienie (że niby ktoś tak zrobił, aby było dobrze podatnikom)
    > nie uwierzę.

    No dobra, wypada się zgodzić.

> [...]
    > łapę, i to -naście -dziesiąt razy większą niż te symboliczne tradycyjne 0,1%.

    Mam nadzieję, że limit 0,1% wynikał z owej umowy międzynarodowej :D
    (nie sprawdzałem).

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2010-01-14 08:44:33
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-01-14 08:55, Gotfryd Smolik news wrote:
    > [...]
    > Prawdą jest, że pewnie dzięki temu nie zmieniono prawa (wekslowego).

    Prawa wekslowego nie zmieniono wyłącznie dlatego, że w 1930
    ratyfikowaliśmy konwencję genewską, do której załącznikiem była
    jednolita ustawa wekslowa.

    Tak więc po prostu "niedałosie" zrobić tego w prosty sposób.

    Piotrek