  • 1. Data: 2008-07-22 19:27:05
    Temat: wypożyczanie sprzętu, pojazdu
    Od: płatnik <podatki@płać.pl>

    Jak należy rozliczyć się z fiskusem w sytuacji gdy posiadam np. betoniarkę
    czy pojazd i ktoś chce ode mnie ten sprzęt wypożyczyć za miesięczną opłatą?
    Czyli np. przez 10 mc uzyskiwałbym dochód xx zł/mc.

    Rozumiem, że wymagana jest jakaś umowa najmu, czy przy okazji ja muszę
    prowadzić DG czy mogę komuś wypożyczyć jako John Kowalski?

  • 2. Data: 2008-07-22 19:48:16
    Temat: Re: wypożyczanie sprzętu, pojazdu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 22 Jul 2008, płatnik wrote:

> [...]
    >
    > Rozumiem, że wymagana jest jakaś umowa najmu, czy przy okazji ja muszę
    > prowadzić DG czy mogę komuś wypożyczyć jako John Kowalski?

    IMVHO:
    - normalnie ;) czyli odrębnie rozpatrując VAT i dochodowy, wybierając
    zwolnienie z VAT (jeśli to możliwe) lub nie (i to może mieć ZALETY,
    jeśli ten ktoś jest VATowcem) tudzież zasady ogólne lub ryczałt
    - przecież to BĘDZIE umowa najmu. Mieszasz istnienie dowodów na tę
    umowę z jej istnieniem ;)
    - najem jest odrębnym źródłem dochodu dla podatku dochodowego i AFAIK
    & AFAIR nie wymaga zakładania DG. Miliony ludzi ;) wynajmują np.
    mieszkania i nikt nie każe im się rejestrować.

    Zwróć uwagę: definicje "dg" dla celów rejestracji, podatku dochodowego,
    VAT i ogólnych zasad podatkowych (Ordynacja i obowiązek wystawiania
    rachunków z niej wynikający) są *odrębne*.
    Dlatego coś może być "DG w rozumieniu VAT" i nie wymagać rejestracji.

    Przepisy:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    ...art.10, art.16a, art. 44 (zaliczki taki podatnik płaci SAM, bez
    wezwania) I nie zapomnij o sprawdzeniu art.11 ;) (żeby komu do głowy
    nie przyszło "za darmo")
    ...ustawy o ryczałcie (celem sprawdzenia opłacalności) sam sobie
    poszukaj :), z tego:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    ...najem jest "usługą", a że nie widać podstaw aby było zwolnienie
    podmiotowe (przy najmie np. mieszkań na cele mieszkalne jest!) to
    i w dziale "ewidencje" zapisano że ewidencja VAT ma być (nawet,
    jeśli korzysta się ze zwolnienia!) zaś tu:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ordynacja-podatkow
    a-1_2_129.html
    ...oprócz obowiazku wystawiania kwitków są głównie ogólniki ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-07-22 19:53:32
    Od: płatnik <podatki@płać.pl>

    thx