  • 1. Data: 2004-09-02 14:41:00
    Temat: zakup oprogramowania
    Od: Maciek Bartnik <m...@b...polbox.com>

    Witam

    Czy zakup oprogramowania do firmy trzeba wpisywać w środki trwałe
    niezależnie od wartości tego oprogramowania? Znajomy coś takiego
    twierdzi, ale nie potrafi pokazać mi przepisu, który o tym mówi.

    Według znajomego, jeśli przykładowo kupuję program za 1200zł (czyli
    teoretycznie nie zalicza się on ani do wyposażenia, ani do środków
    trwałych) to jako "wartość niematerialna i prawna" powinien znaleźć się
    w ewidencji środków trwałych. Czy rzeczywiście tak to wygląda? Jeśli
    tak, to czy powinienem go amortyzować i czy mogę zrobić to jednorazowo?

    Maciek

  • 2. Data: 2004-09-02 16:28:09
    Temat: Re: zakup oprogramowania
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 2 Sep 2004, Maciek Bartnik wrote:
    [...]
    > + Według znajomego, jeśli przykładowo kupuję program za 1200zł (czyli
    > + teoretycznie nie zalicza się on ani do wyposażenia,

    BTW: IMHO program nie zalicza się NIGDY do "wyposażeniu w rozumieniu
    przepisów o prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów".
    W przepisie jest "materialne składniki majątku"... zdaje się że swojego
    czasu również pytałem profilaktycznie na grupie :)

    > + ani do środków trwałych)
    > + to jako "wartość niematerialna i prawna" powinien znaleźć się w ewidencji
    > + środków trwałych

    ...oraz wartości niematerialnych i prawnych :)
    Znaczy: ewidencja powinna się nazywać EŚToWNiP :)

    > + Czy rzeczywiście tak to wygląda?

    Pierwsze słyszę. Bierzemy ustawę:
    ++++
    Art. 22a. 1. Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c,
    [...]
    zwane środkami trwałymi.
    Art. 22b. 1. Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c
    [...]
    - zwane także wartościami niematerialnymi i prawnymi.

    Art. 22c. Amortyzacji nie podlegają:
    1) grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, [...]
    Art. 22d. 1. Podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od
    składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość
    początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3.500 zł; wydatki
    poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów
    w miesiącu oddania ich do używania.
    2. Składniki majątku, o których mowa w art. 22a-22c, z wyłączeniem
    składników wymienionych w ust. 1, wprowadza się do ewidencji środków
    trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych [...]
    ----

    Jak dla mnie wniosek że "wyłączonych w ust.1" (czyli <3500zł)
    składników NIE wprowadza się do ESToWNiP jest oczywisty !!
    Ale na wypadek jakbym się mylił posłucham krytyki... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-09-02 21:53:11
    Od: Maciek Bartnik <m...@b...polbox.com>

    Dnia 2004-09-02 18:28, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
    > Jak dla mnie wniosek że "wyłączonych w ust.1" (czyli <3500zł)
    > składników NIE wprowadza się do ESToWNiP jest oczywisty !!
    Dzięki wielkie - na Ciebie zawsze można liczyć :-)

    Maciek / Pisząc do mnie prywatnie usuń wstawkę antyspamową /