  • 1. Data: 2005-04-27 22:26:39
    Temat: zmagania z Płatnikiem, czyli ZUS DRA w trakcie urlopu macierzynskiego...
    Od: Piotr <a...@u...wp.pl>

    Próbowałem wypełnić za żonę ZUS DRA przy pomocy "Płatnika", w sytuacji,
    gdy żona przebywa na urlopie macierzyńskim i pobiera zasiłek z ZUS.
    Jak wiadomo,wówczas płaci się tylko składki zdrowotne.

    Jedyne sensowne wyniki (bez komunikatów o błędach) uzyskałem, gdy
    wyzerowałem składki za ZUS i FP (wraz z podstawą ZUS)i pozostawiłem
    podstawę składek zdrowotnych, co wyliczyło składkę. Kod tytułu
    ubezpieczenia pozostawiłem 051000 (osoba prowadząca pozarolniczą DG).

    Czy taka deklaracja jest prawidłowa?

    Pytam się dlatego, że gdy zmieniłem kod na wg mnie bardziej logiczny -
    124000 (osoba na urlopie macierzyńskim) i wpisałem w sekcji V kwotę
    otrzymanego zasiłku, to "Płatnik" okrzyczal mnie, że dla tego kodu
    ubezpieczenia nie mogę wypełniać sekcji IX (podstawy wymiaru składek).

    Formularz w żadne sposób nie chciał przejść weryfikacji.
    Czy kwotę zasiłku pomija się w ZUS DRA i tylko uwzględnia w KPiR w
    dochodach za ten okres?

    Prośba o pomoc, bo przyznam, że się już nieźle pogubiłem.