  • 11. Data: 2005-05-14 20:29:49
    Temat: Re: Czy płatnik vat musi ZAWSZE wystawiać fakturę?
    Od: oldMan <j...@f...pl>

    Kalina napisał(a):
> [...]
    > Ich programik drukuje na koniec miesiąca podsumowanie miesiąca i rejestry
    > sprzedaży (oddzielnie fv sprzedaży, oddzielnie fv do paragonów itd). Dostaję
    > też miesięczne zestawienie z kasy fiskalnej. I tu problem, bo program
    > komputerowy jakoś inaczej zaokrągla i zawsze kwoty netto z zestawienia sa
    > ciut inne niż z kasy.
    > Do KPiR wpisuję więc przychód w 2 pozycjach:
    > 1. Kwota netto z wydruku fiskalnego
    > 2. Sporządzam zestawienie sprzedaży, w którym uwzgledniam tylko pozostałą
    > sprzedaż (bez paragonów w ogóle).
    > Czy robie prawidłowo???? Mam taką nadzieję :)

    Mój programik na koniec dnia drukuje tylko zestawienie dzienne paragonów
    i dzienne zestawienie sprzedaży fiskalnej, które to mimo wszystko nie
    może być dowodem nawet jak dołączysz raport dobowy. Wybrnołem z tego w
    inny sposób w arkuszu kalkulacyjnym zrobiłem sobie rozliczenie z faktur
    i paragonów. Księguję na bieżąco codziennie. Kontrola z uS się do tego
    nie doczepiła. Jak chcesz to prześlę ci projekt na priva.

  • 12. Data: 2005-05-14 20:32:12
    Od: oldMan <j...@f...pl>

  • 13. Data: 2005-05-14 20:35:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 May 2005, Kalina wrote:
    [...]
    >+ > A "zestawienia" robi się *dziennie*... par. 8.4, par. 18.1,
    >+
    >+ Masz rację, ale zestawienie jest jedno za cały miesiąc, tylko zapisów w nim
    >+ dokonujesz każdego dnia 9dokładnie to wynika z przytoczonego przez ciebie
    >+ punktu :)

    Co prawda to prawda :)
    W sumie usiłowałem poprotestować do sformułowania "zestawienia za
    cały miesišc", coby ktoś nie pomyślał że przychody może raz na
    miesiąc spisać i będzie OK !

    >+ par. 13..1,
    >+ Tu troche poszedłeś nie na temat - tu jest mowa dziennym zestawieniu
    >+ sprzedazy (faktur), a nie o ewidencji sprzedazy. Bo w ewidencji nie ujmuje
    >+ się faktur, tylko wyłącznie to, co nie zostało nimi (lub rachunkami)
    >+ udokumentowne.

    Wymieniłem na liście rzeczy jakie *można* robić spisując sprzedaż
    aby "w miarę" zebrać możliwości i nie narazić się na uwagi "że
    przecieć wcale nie trzeba tak a można siak" :) - a jako ewidencja
    sprzedaży może być użyta ewidencja VAT ! - i w niej ujmuje się wtedy
    *wszystkie* sprzedaże (fakturowane i niefakturowane).
    Zgadza się ? :)

    >+ > par. 19.1: można "różnie", ale co najmniej *jedną*
    >+ > dokumentację (albo zestawienia, albo ewidencję sprzedaży,
    >+ > albo KPiR) - oczywiście jeśli nie ma kasy fiskalnej [...]
    >+ > Nie można "spisywać zestawienia" raz na miesiąc", IMHO :)
    >+
    >+ Nie mówimy przecież o spisywaniu jednego dnia, tylko (co zresztą napisałam
    >+ niżej, o zsumowaniu jednego - ostatniego dnia miesiąca wszystkich pozycji z
    >+ całego miesiąca).

    Owszem - miałem na myśli "ujęcie" a nie "podsumowanie" !

    >+ I to, zgodnie zresztą z
    >+ par. 30. 3 można ująć w KPiR w jednej pozycji. A w oddzielnej pozycji np
    >+ zestawienie faktur sprzedaży, jeśli takie istnieją.

    Taaaaa...jest !

    [...]
    >+ to jasne - moze być, jak przyznajesz, wpisami dziennymi

    Zgadza się. Mi chodziło o akcent na "dzienność" wpisywania *gdzieś*
    przychodów :) - nawet jak suma jest "miesięczna".

> [...]
    >+ komputerowy jakoś inaczej zaokrągla i zawsze kwoty netto z zestawienia sa

    Hm... IMHO program jest nieprawidłowy.
    VAT (a raczej - sposób zaokrąglania w powiązaniu ze sposobem liczenia)
    wolno liczyć jak wiemy na kilka sposobów (ostatnio doliczyłem się
    czterech :]) i jeśli program liczy dane idące przez kasę to IMO *te dane*
    powinny być policzone *tak jak w kasie*.
    Podatnik może sobie wybrać jak "porachuje zaokrąglenia" - ale tego
    co wybrał (on - albo kasa fiskalna :]) musi się trzymać.
    Czy dobrze podejrzewam że ichni program faktury "do paragonów" liczy
    *inaczej* niż kasa ?

    >+ Do KPiR wpisuję więc przychód w 2 pozycjach:
    >+ 1. Kwota netto z wydruku fiskalnego

    ...powiedzmy że nie ma jak się przyczepić ;) - poza uwagą o f-rach
    jak niżej !

    >+ 2. Sporządzam zestawienie sprzedaży, w którym uwzgledniam tylko pozostałą
    >+ sprzedaż (bez paragonów w ogóle).

    ...czyli również "te f-ry do których nie wystawiono paragonów" ?

    >+ Czy robie prawidłowo???? Mam taką nadzieję :)

    IM*H*O wyglada prawidłowo... - z jednym zastrzeżeniem.
    Czy jeśli klient 'indywidualny nie DG' bierze fakturę lub sprzedaż
    "firmowa" idzie przez kasę fiskalną - to czy na f-rze są *te same
    dane* co na paragonie ?
    Przecież *skądś* różnica musi się brać :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 14. Data: 2005-05-14 22:06:01
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

> [...]
    > sprzedaży może być użyta ewidencja VAT ! - i w niej ujmuje się wtedy
    > *wszystkie* sprzedaże (fakturowane i niefakturowane).

    Oczywiście. !
    Jakoś tylko nie mogę zrozumieć.... w rozporządzeniu do KPiR jasno jest
    napisane, że podatnik moze zrobić sobie zestawienie na podstawie wspomnianej
    przez ciebie ewidencji VAT, natomiast martwi mnie brak zapisu, jakoby biuro
    rachunkowe rozliczające tegoż samego podatnika również mogło z tego
    zestawienia wpisywać kwotę przychodu na koniec miesiąca łączną kwotą. Czy
    coś przeoczyłam?
    Jak rozumiem, biuro może wpisywać albo łączną kwotę z ewidencji sprzedaży
    (dla sprzedaży nie dokumentowanej rachunkami lub fakturami) lub łączną kwotę
    z raportów dobowych i (lub) w najleprzym wypadku (jeśli fv dla "niefizyków"
    nie przechodzą przez kasę) dzienne zestawienia sprzedaży (faktur). A
    miesięcznego zestawienia sprzedaży wpisywać nie może. Mylę się?

> [...]
    > "firmowa" idzie przez kasę fiskalną - to czy na f-rze są *te same
    > dane* co na paragonie ?
    > Przecież *skądś* różnica musi się brać :)

    Sprawdziłam - różnica nie wychodzi nigdy na fv do paragonu, ale przy samych
    paragonach

    Ale wiesz.... mam teraz watpliwości, czy robię prawidłowo (zobacz dokładnie
    par. 30.1. i to, co napisałam tu w 1-ej odpowiedzi ;)
    Myślę, że muszę to poprawic, bo nie mogę chyba wpisywać sprzedazy z faktur
    jedną pozycją na koniec miesiaca. Nie uwazasz?

    dzięki
    monika

  • 15. Data: 2005-05-14 22:10:50
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

> [...]
    > i paragonów. Księguję na bieżąco codziennie. Kontrola z uS się do tego
    > nie doczepiła. Jak chcesz to prześlę ci projekt na priva.

    Nie wiem, czy dobrze zrozumiałam....
    czyli w tym zestawieniu dziennym wpisujesz zarówno kwoty z paragonów (łączną
    kwotą na koniec dnia czy każdy paragon oddzielnie???) oraz wszystkie
    faktury, tak?

    Trochę przy tym pracy dodatkowej, nie powiem :)

    Dzięki
    monika

  • 16. Data: 2005-05-16 10:05:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 15 May 2005, Kalina wrote:

> [...]
    >+ rachunkowe rozliczające tegoż samego podatnika również mogło z tego
    >+ zestawienia wpisywać kwotę przychodu na koniec miesiąca łączną kwotą. Czy

    Hm... przyznam iż nie zwróciłem nigdy uwagi że w par. 30 minister raczył
    być zapodać listę "podstaw dowodów" tym samym zawężając to co może zrobić
    biuro.
    Może ktoś skomentuje.
    [...]
    >+ miesięcznego zestawienia sprzedaży wpisywać nie może. Mylę się?

    Listeralnie wychodzi iż się nie mylisz... mimo iż z logiką (taką
    "niepodatkową") niekoniecznie jest to spójne :)

> [...]
    >+
    >+ Sprawdziłam - różnica nie wychodzi nigdy na fv do paragonu, ale przy samych

    No to dziwne :[

> [...]
    >+ Myślę, że muszę to poprawic, bo nie mogę chyba wpisywać sprzedazy z faktur
    >+ jedną pozycją na koniec miesiaca. Nie uwazasz?

    ...na razie nic nie uważam :), za trudne dla człowieka który równolegle
    przygotowuje (ZUSy wydłubuję z całego roku) papiery dla kontroli US :[

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 17. Data: 2005-05-17 13:03:18
    Od: "maza" <z...@m...pl>

    Ustawa o podatku od towarów i usług nakłada obowiązek na podatnika Vat do
    wystawienia faktury osobie fizycznej nie prowadzącej działalności gosp. na
    jego
    ŻĄDANIE - w przeciwnym razie nie ma takiego obowiązku.

    --
    Ziemowit Gawecki
    Doradca Podatkowy

  • 18. Data: 2005-05-17 15:15:45
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@w...kurier.szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.60.0505140236320.2012@athlon>,

    > ...no ale ta "sprzedaż z każdego dnia" musi juz być (wcześniej !)
    > udokumentowana - "czymś" :) Albo "zestawieniem dziennym", albo
    > wpisami...
    >
    > Przy okazji (raczej "googlowi ku pamięci", nie do ciebie :)):
    > nim ktoś spyta co zrobić w takim układzie z VATem (no bo jak
    > sprzedaż będzie z *różnymi* stawkami - a mamy tylko *dzienne*
    > zestawienie... to kto tego VATu ma szukać...) - istnieje hasło
    > "proporcja zakupów" :)

    Chyba żeby to dzienne zestawienie było rozbite na sprzedaż według
    poszczególnych stawek... :)

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 19. Data: 2005-05-18 10:53:41
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@w...kurier.szczecin.pl>

    In article <d62eh6$kjj$1@korweta.task.gda.pl>,
    "Krzysiek" <n...@n...pl> wrote:

    > Wydaje mi sie, ze NIP jest potrzebny tylko w wypadku gdy klientem jest
    > firma.

    I to raczej tej firmie...

  • 20. Data: 2005-05-18 20:07:27
    Od: oldMan <j...@f...pl>

    Dnia Sun, 15 May 2005 00:10:50 +0200, Kalina napisał(a):

> [...]
    > każdy paragon oddzielnie???) oraz wszystkie faktury, tak?
    >
    > Trochę przy tym pracy dodatkowej, nie powiem :)

    W zestawieniu wpisuję tylko wartości z raportu dobowego. Mogę również
    wydrukować zestawienie paragonów. Niestety zestawienie faktur
    zafiskalizowanych muszę wklepywać ręcznie. Program nie generuje
    zestawienia faktur zafiskalizowanych a tylko takie są potzrebne do
    rozliczenia sprzedaży fiskalnej.