  • 11. Data: 2008-03-12 14:29:05
    Temat: Re: Kupno mieszkania a darowizna
    Od: yusuf <j...@g...com>

    > Ale pisałeś że to nie kredyt na kupno tego nowego mieszkania, przynajmniej
    > tak zrozumiałem.
    > Sugerujesz, że jednak tak i że bank nie dokona zabezpieczenia na hipotece
    > tego mieszkania będącego przedmiotem kredytu?
    > W takim przypadku upewnij się że możesz swobodnie takim mieszkaniem
    > dysponować i w ogóle czy możesz je podarować bez zgody banku.

    Już wyjaśniam, celem kredytu będzie kupno nowego mieszkania
    przeznaczonego dla rodzica, jednak zabezpieczeniem dla banku będzie
    moje dotychczasowe mieszkanie, także z tego co pytałem, nie obchodzi
    ich co się z nim stanie.
    Niestety kredyt jest nieco tańszy przy zakupie mieszkania niż
    przeznaczony na dowolny cel, pytałem dzisiaj, różnica w oprocentowaniu
    rocznym wynosi ponad 2%, więc chyba średnio się kalkuluje, może jednak
    kupić mieszkanie i przeznaczyć na darowiznę, zapłacę jedynie taksę
    notarialną, tylko pytanie jest, czy muszę być w nim zameldowany przez
    12 mies. po zakupie, czy mogę je darować zaraz po, ma to dla mnie
    znaczenie, chciałbym to zrobić jak najszybciej. Wg ustawy o podatku
    doch. od os. fizycznych żeby zbyć mieszkanie bez płacenia podatku
    muszę być zameldowany przez taki właśnie okres.

  • 12. Data: 2008-03-12 14:42:22
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    A nie możesz kupic mieszkania od razu na własność ojca, lub współwłasność ze sobą?
    Sprawdź, czy stawki z tytułu nieodpłatnego zniesienia współwłasności nie są niższe -
    i sądowe, i notarialne.
    BTW w tym przypadku moglibyście wystąpić z ojcem bezpośrednio do sądu z wnioskiem o
    zniesienie współwłasności, z
    pominięciem notariusza - taki sposób ma i zalety, i wady.
    Poza tym tak naprawde zalezy Ci na tym, żeby rodzice byli właścicielami mieszkania,
    czy żeby mieli gdzie mieszkać?
    JaC

    -----

  • 13. Data: 2008-03-12 14:58:05
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik " 666" <u...@w...eu> napisał w wiadomości
    >A nie możesz kupic mieszkania od razu na własność ojca

    Dokładnie - niech ojciec będzie głównym kredytobiorcą, a Twoje mieszkanie i
    dochody zabezpieczeniem.
    Oczywiście wtedy musisz umowę darowizny odpisać z ojcem na płatność w
    ratach, skoro Ty chcesz te raty płacić.

  • 14. Data: 2008-03-12 15:09:58
    Od: yusuf <j...@g...com>

> [...]
    > dochody zabezpieczeniem.
    > Oczywiście wtedy musisz umowę darowizny odpisać z ojcem na płatność w

    Choroba, no to już bardziej skomplikowane :) Nie wiem, czy bank
    pójdzie na coś takiego, czy w ogóle przyzna kredyt osobie nie
    spełniającej warunków finansowych i wiekowych pomimo mojego
    zabezbieczenia.
    A wracając do pierwotnego pytania, czy darowizna mieszkania może być
    interpretowana jako zbycie, chodzi oczywiście o ten okres 12 miesięcy,
    w ciągu których zbycie jest opodatkowane?

  • 15. Data: 2008-03-12 15:59:36
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    yusuf wrote:
    tylko pytanie jest, czy muszę być w nim zameldowany przez
    > 12 mies. po zakupie, czy mogę je darować zaraz po, ma to dla mnie
    > znaczenie, chciałbym to zrobić jak najszybciej.

    juz ci pisalem. nie musisz, mozesz darowac od razu.

  • 16. Data: 2008-03-12 19:18:56
    Od: yusuf <j...@g...com>

    > juz ci pisalem. nie musisz, mozesz darowac od razu.

    No to problem rozwiązany w takim układzie, bo bałem się, że darowizna
    może być rozumiana jako zbycie, ale to ostatnie, jak potwierdził mi
    prawnik musi być odpłatne, chociaż słyszał o różnych interpretacjach.
    Bardzo dziękuję wszystkim za odpowiedzi i porady
    Pozdrawiam
    yusuf

  • 17. Data: 2008-03-12 20:50:38
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    yusuf wrote:

> [...]
    > prawnik musi być odpłatne, chociaż słyszał o różnych interpretacjach.
    > Bardzo dziękuję wszystkim za odpowiedzi i porady

    zapytaj prawnika jak darowizna może być odpłatnym zbyciem.

    Po za tym nawet jakby się uprzeć że jest :) to masz do zapłacenia 19% x
    (koszt sprzedaży - koszt kupna).

    Koszt sprzedaży wg definicji US przy darowiznie to jest kwota jaką byś
    uzyskał na rynku sprzedając to mieszkanie a nie darując i raczej ciężko
    im będzie wykazać że koszt sprzedaży <> koszt kupna.
    No chyba że mieszkanie kupiłeś po niższej cenie z jakiegoś powodu, a nie
    rynkowej.
    Wówczas i owszem US mógłby się doszukać "zysku" z twojej strony.

  • 18. Data: 2008-03-12 21:04:52
    Od: yusuf <j...@g...com>

    > zapytaj prawnika jak darowizna może być odpłatnym zbyciem.

    Według prawnika nie może, ale miał przypadki, że trzeba było to
    udowadniać urzędnikowi skarbowemu, który najwyraźniej miał inne zdanie

    > Po za tym nawet jakby się uprzeć że jest :) to masz do zapłacenia 19% x
    >   (koszt sprzedaży - koszt kupna).

    No to oczywiście bardzo sensownie wychodzi :)

> [...]
    > rynkowej.
    > Wówczas i owszem US mógłby się doszukać "zysku" z twojej strony.

    Cena rynkowa, także US nie będzie się miał czego czepiać w takiej
    sytuacji.

  • 19. Data: 2008-03-12 21:24:04
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    yusuf wrote:

    > Cena rynkowa, także US nie będzie się miał czego czepiać w takiej
    > sytuacji.

    Czepiać to się US zawsze będzie miał czego, z tym, że jest szansa że
    wszystko sie skonczy tak jak powinno.

    Jak bym był US to już bym sie przyczepił, że cena kupna była ustalona w
    momencie podpisywania umowy wstępnej czyli np. pół roku temu, a cena
    rynkowa w dniu darowizny może być zupełnie inna. Czyli różnica
    niekoniecznie musi być zero.
    W moim przypadku rok różnicy pomiędzy datą podpisania umowy
    przedwstępnej (i ustalenia ceny) a datą aktu notarialnego zrobiło mi
    pół miliona różnicy w cenie mieszkania.
    Na szczęście ceny nieruchomości chwilowo lecą w dół.

  • 20. Data: 2008-03-12 21:54:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 11 Mar 2008, yusuf wrote:

    > Witam,
    > kwestia wygląda następująco: chcę kupić mieszkanie i zaraz potem oddać
    > je w formie darowizny rodzicowi, czy jest to możliwe bez odprowadzania
    > jakiegokolwiek podatku, czy jednak będzie to uznane za zbycie

    wKwestiiFormalnej: darowizna to JEST zbycie (z założenia, polega na
    zwiększeniu majątku obdarowanego kosztem majątku darczyńcy, który
    jest ZBYWANY właśnie)!
    Czegoś nie rozumiem...

    pzdr, Gotfryd