  • 21. Data: 2022-02-14 16:54:24
    Temat: Re: Nowy ład, przejście na ryczałt a składka zdrowotna
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-02-07 o 08:01, Pete pisze:

    > Bo tak napisał ZUS na swojej głównej.

    > Składam wg przychodu za zeszły rok. Tam się już nic nie zmieni :-P

    O czym Wy tu.... :)
    Co to jest to DRA - pierwsze słyszę.
    Dotychczas sprawdzałem na stronie ZUS ile wynoszą składki i płaciłem.

    Dziś zadzwonił kolega, że znów może za mnie składać jakieś deklaracje do
    ZUS. Byłoby fajnie - mniej biurokracji dla mnie.
    Przez lata on się zajmował ZUSem (ludzie wymyślili specjalizację jeszcze
    chyba w epoce kamienia), ale kiedyś ZUS się przyczepił, że już od kilku
    lat nie może i że przymykali na to oko, ale już nie mogą. No to przez
    ileś kolejnych lat płaciłem sam. Teraz podobno im się odwidziało i znów
    jeden może robić to za nas wszystkich.

    Tylko, że podobno system wymaga od niego podania jakichś danych z
    jakichś moich deklaracji z kiedyś tam. Ale ja żadnych deklaracji nigdy
    nie wysyłałem.
    Podobno muszę sobie założyć jakieś konto w ZUS-ie. Mam nadzieję, że da
    się bez wizyty w oddziale (żadnego podpisu kwalifikowanego, ani niczego
    takiego nie mam).
    P.G.

  • 22. Data: 2022-02-16 11:59:34
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 14 lut 2022 o 16:54, Piotr Gałka pisze:

    > Co to jest to DRA - pierwsze słyszę.

    DRA, RCA, RSA, RZA -- od tego roku nie ma RZA...
    Podstawowe dokumenty rozliczeniowe...
    RCA nie składasz, jeśli nie masz pracowników.
    RSA dotyczy przerw (dłuższych niż na papierosa) w pracy.
    RZA już nie ma.

    Można to wszystko zamknąć jedną składką zależną od dochodu?

    Niby można -- wówczas zabraknie miejsca na oszustwa...

    Można nawet podciągnąć wszystkie składki ZUS pod PIT? -- cały ZUS jest
    państwowy a wszystkie te składki liczone są na podstawie dochodu, choć
    z zachowaniem najdziwniejszych ograniczeń tak od góry, jak i od dołu...

    -=-

    Jarosław Kaczyński i Mateusz Morawiecki nie mają pomysłu na państwo?
    Usiłują jak najdłużej trwać we władzach -- licząc na swą biologiczną
    śmierć, którą uwolniliby się od odpowiedzialności za demolkę państwa?
    Pierwszy ma szansę, ;) ale ostatni?... Na razie obaj udają reformowanie
    prawa i przekupują emerytów...

    -=-

    Niby postęp -- rezygnacja z RZA...

    -=-

    Pomyśl, ile szmalu szło na drukowanie tych dokumentów...
    Jak wyglądają i co zawierają? -- chyba można znaleźć w necie...
    Zawierają garstkę informacji (zazwyczaj nieprawdziwych) to
    znaczy:
    - czas
    - dane osobowe i dane firmy
    - część etatu
    - pensję pracownika
    (zazwyczaj odgórnie ustalaną minimalną)
    - ,,dochód'' przedsiębiorcy
    (zazwyczaj odgórnie ustalany minimalny)
    Wszystko na kilku kartkach papieru formatu A4...
    Teraz elektronicznie, kiedyś tylko papierowo...

    Podstawy wyliczeń są zazwyczaj nieprawdziwe i zazwyczaj
    niezmienne przez cały rok a dokumenty są miesięczne...

    Dlaczego nieprawdziwe? -- ,,dochód'' przedsiębiorcy ma się nijak do
    rzeczywistego dochodu. W tym roku zdrowotna ma być uzależniona od
    dochodu, ale innego niż dochód brany pod uwagę w PIT -- co ma się
    zmienić, uległo zmianie lub Jeszce jakoś inaczej... ;)

    Wyliczanie składek ZUS jest: czasochłonne, błędogenne i kosztowne.
    Można by uprościć to wyliczanie, by:

    - zaoszczędzone pieniądze przeznaczyć na wyższe świadczenia
    lub obniżkę podatków tłamszących gospodarkę

    - zaoszczędzony czas poświęcić na rzeczywistą pracę,
    czyli więcej zarabiać

    Można by do tego uprościć wyliczanie podatków...

    -=-

    Lepiej ,,sprawiedliwie'' podzielić miskę ryżu na czterdziestu
    ludzi czy czterdzieści worków ryżu nieuczciwie ;) rozdzielić
    pomiędzy kilku chętnych podczas obiadu?...

    Ulga dla młodych? Stary weźmie młodego do firmy, by uniknąć podatków...
    Ulga na dworki? Czemu nie -- pod warunkiem przeznaczenia tychże dworków
    (z zachowaniem charakteru tychże dworków) na cele publiczne -- muzea
    chociażby czy sanatoria...
    Ulga dla klasy średniej? Średniej wyższej i średniej niższej?...
    Kwota wolna kontra progi podatkowe? Dlaczego kwoty wolnej nie
    można traktować jak progu z zerowym PIT?
    - poniżej 30kpln 0%
    - 30kpln-120kpln 17%
    - powyżej 120kpln 32%

    Wówczas bym nie stracił kolejnego punktu, o którym pisałem
    w innym poście...

    Do niewtajemniczonych -- tak już jest w wypadku pracodawcy,
    ale inaczej jest w wypadku pracownika...

    -=-

    Cały podatkowy net żyje od wielu miesięcy głównie składką zdrowotną...
    Połowa lutego za nami -- prawa na BIEŻĄCY rok ,,jeszcze'' nie ma...

    Jak z wojną ukraińsko-rosyjską? -- wszyscy dookoła mówią o tej
    wojnie od paru miesięcy, ale wojny nie ma a zdenerwowanie jest...

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 23. Data: 2022-02-16 17:26:45
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Można nawet podciągnąć wszystkie składki ZUS pod PIT? -- cały ZUS jest
    > państwowy a wszystkie te składki liczone są na podstawie dochodu, choć
    > z zachowaniem najdziwniejszych ograniczeń tak od góry, jak i od dołu...

    Moim zdaniem składka ubezpieczeniowa (od czegokolwiek) powinna zależeć
    wyłącznie od tego jaka będzie ewentualna wartość świadczeń wypłaconych w
    przypadku, gdy ubezpieczony będzie korzystał z ubezpieczenia.

    Ciekawe, czy ludzie też by nie zauważyli absurdu gdyby składka AC za
    samochód zależała od dochodu ubezpieczającego a nie od wartości samochodu.

    Dla przejrzystości to co jest wyliczane jako funkcja dochodu powinno się
    nazywać podatkiem.
    P.G.

  • 24. Data: 2022-02-17 07:52:25
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-02-16, Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    [...]

    > Dla przejrzystości to co jest wyliczane jako funkcja dochodu powinno się
    > nazywać podatkiem.

    Co do składki zdrowotnej, to zgoda.
    Jeśli chodzi o społeczne, to przecież wysokość emerytury (świadczenia),
    czy np. renty, czy ub. chorobowe zależy od dochodu, a więc tu akurat
    powiązanie nie powinno dziwić.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 25. Data: 2022-02-17 14:20:25
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > Jeśli chodzi o społeczne, to przecież wysokość emerytury (świadczenia),
    > czy np. renty, czy ub. chorobowe zależy od dochodu, a więc tu akurat

    Masz rację - nie wszystko ogarnąłem myślą :)

    Ale postulowana ogólna reguła, że składki są w jakimś związku z
    ewentualnymi świadczeniami dla społecznych się zgadza tylko dla
    zdrowotnej nie.

    Czyli raczej powinienem powiedzieć, że jeśli coś jest wyliczane według
    dochodu, a świadczenie z tym związane nie zależy od dochodu powinno się
    nazywać podatkiem a nie składką.
    P.G.