  • 1. Data: 2004-11-26 18:02:25
    Temat: PIT, DG i straty z lat ubieglych
    Od: Marek Michalkiewicz <s...@a...gda.pl.invalid>

    Witam i przedstawiam problem... Urząd Skarbowy zaprosił mnie do
    złożenia wyjaśnień i korekty PIT-ów za lata 2002 i 2003. Jak się
    okazało, w polu "straty z lat ubiegłych" (odpowiednio poz. 142 i 143)
    były omyłkowo wpisane zbyt wysokie kwoty, większe niż zysk z DG
    (dodane po 1/3 strat z 3 lat wstecz - tak jak się to liczyło przed
    zmianami chyba z roku 2000), a (teraz już wiem...) odliczenia strat
    z lat ubiegłych dokonuje się do wysokości dochodu z TEGO SAMEGO
    źródła (nie można z pracy na pełny etat, dającej większe dochody niż
    DG). Efekt - ok. 3000 zł podatku do dopłacenia, pewnie z odsetkami -
    i oby nie jeszcze z jakąś karą :(

    Zacząłem wszystko sprawdzać dokładniej i okazało się, że błędną kwotę
    strat z lat ubiegłych mam też w PIT-36 za rok 2001 - tyle, że tam na
    swoją niekorzyść. W latach 1998-2000 działalność przynosiła straty,
    w 2001 był w końcu zysk, ale a do strat z lat ubiegłych wpisane tylko
    1/3 strat z 1998 + 1/3 strat z 1999. Można było dodać jeszcze 50%
    strat z roku 2000 (a reszta do rozliczenia w ciągu 5 lat - do 2005).
    Po takiej korekcie wychodzi, że w 2001 było zapłacone o około 1000 zł
    podatku za dużo - więc o tyle mniej (+ odsetki) byłoby do dopłacenia
    za 2002 i 2003.

    Nie miałem raczej dotychczas podobnych problemów - jak w praktyce
    to wygląda: czy US pozwala złożyć korektę 3 lata wstecz na korzyść
    podatnika, czy tylko w drugą stronę? Nie było zamiaru oszukania US,
    jedynie nadmierny pośpiech przy robieniu PIT-ów (za dużo innych
    spraw: praca na pełny etat, DG, procesowanie się z nie płacącym
    kontrahentem, budowa domu, przeprowadzka itp.). Jak to najlepiej
    przedstawić po zgłoszeniu się na wezwanie do US (w poniedziałek)?

    Aha, PIT za rok 2001 był składany w innej miejscowości (było to przed
    zmianą miejsca zamieszkania). Czy korektę 3 lata wstecz składa się do
    tego samego US co tamto zeznanie, czy już do aktualnie właściwego?

    Zamotane to jest... w razie pytań służę dalszymi wyjaśnieniami.
    Siedziałem nad tymi korektami pół nocy (całe szczęście, że nie licząc
    wszystkiego ręcznie, lecz oprogramowaniem z http://www.pity.pl/ ) -
    więc wybaczcie, jeśli jakiś szczegół pominąłem. Ratunku :)

    pozdrawiam
    Marek

  • 2. Data: 2004-11-26 23:05:53
    Temat: Re: PIT, DG i straty z lat ubieglych
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 26 Nov 2004, Marek Michalkiewicz wrote:
    [...]
    >+ Nie miałem raczej dotychczas podobnych problemów - jak w praktyce
    >+ to wygląda: czy US pozwala złożyć korektę 3 lata wstecz na korzyść
    >+ podatnika, czy tylko w drugą stronę?

    IMHO są dwie sprawy:
    1. US nie ma prawa "nie pozwolić złożyć korekty", artykuł był
    w tym tygodniu w Dobrej Firmie w Rzeczpospolitej (poszukaj
    szybko nim "zniknie w płatnych" :))
    2. Jakoś nie widzę podstaw żeby na podstawie przyjętej deklaracji
    US mógł odmówić realizacji korekty.

    >+ zmianą miejsca zamieszkania). Czy korektę 3 lata wstecz składa się do
    >+ tego samego US co tamto zeznanie, czy już do aktualnie właściwego?

    Hm... to jest ciekawy problem... :[

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2004-11-27 16:29:07
    Od: Marek Michalkiewicz <s...@a...gda.pl.invalid>

    > 1. US nie ma prawa "nie pozwolić złożyć korekty", artykuł był
    > w tym tygodniu w Dobrej Firmie w Rzeczpospolitej (poszukaj
    > szybko nim "zniknie w płatnych" :))

    Czy chodzi o to, z czwartku?
    http://www.rzeczpospolita.pl/dodatki/firmac_041125/f
    irmac_a_13.html

    Widzę, że to jest o korekcie zaniżonego zwrotu VAT - a tu miałbym
    korektę zawyżonego PIT. Można to traktować tak samo?

    > 2. Jakoś nie widzę podstaw żeby na podstawie przyjętej deklaracji
    > US mógł odmówić realizacji korekty.

    Ile US ma na to czasu? Czy będę musiał:
    - zapłacić 3000 zł + odsetki (korekta zaniżonego PIT za 2002),
    a później odzyskać 1000 zł pewnie bez odsetek (korekta zawyżonego
    PIT za 2001)
    czy też (dla mnie lepiej, może nie będzie trzeba brać kredytu):
    - zapłacić 2000 zł z odsetkami (3000 zł korekta zaniżonego PIT za
    2002, minus 1000 zł korekty zawyżonego PIT za 2001)
    ?

    > Hm... to jest ciekawy problem... :[

    W poniedziałek pewnie dowiem się w US, ale jeśli ktoś wcześniej
    jeszcze coś podpowie - byłbym wdzięczny. Problem dotyczy 2 osób -
    dopłacić trzeba w jednym przypadku; w tym drugim jest duża ulga
    budowlana i cały podatek do zwrotu, więc tylko zmniejszy się kwota
    do odliczenia w latach następnych (ale chyba tej ulgi już nie ma).

    Dzięki i pozdrawiam.
    Marek

  • 4. Data: 2004-11-27 21:36:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 27 Nov 2004, Marek Michalkiewicz wrote:
    >+ > 1. US nie ma prawa "nie pozwolić złożyć korekty", artykuł był
    [...]
    >+ Czy chodzi o to, z czwartku?

    Tak.

    >+ Widzę, że to jest o korekcie zaniżonego zwrotu VAT - a tu miałbym
    >+ korektę zawyżonego PIT. Można to traktować tak samo?

    Artykuł (a przynajmniej TA część) dotyczy ZASADY - składasz
    koretkę i tyle.
    Sprawą osobną jest czy US ją uzna - ale ODMÓWIĆ nie ma podstaw...

    >+ > 2. Jakoś nie widzę podstaw żeby na podstawie przyjętej deklaracji
    >+ > US mógł odmówić realizacji korekty.
    >+
    >+ Ile US ma na to czasu?

    Nie podejmuję się odpowiedzi...
    Nie wiem czy masz prawo "potrącić nadpłatę" - zdaje się że
    w Ordynacji gdzieś jest że wolno, ale problem w tym iż
    nie pamiętam czy do zwrotu nie jest potrzebna DECYZJA US.
    A wtedy US najpierw musiałby ją "uznać"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2004-11-28 16:02:50
    Od: Marek Michalkiewicz <s...@a...gda.pl.invalid>

    > Nie wiem czy masz prawo "potrącić nadpłatę" - zdaje się że
    > w Ordynacji gdzieś jest że wolno, ale problem w tym iż
    > nie pamiętam czy do zwrotu nie jest potrzebna DECYZJA US.
    > A wtedy US najpierw musiałby ją "uznać"...

    Na razie w Ordynacji znalazłem co następuje:

    Art. 75. § 1. Nadpłaty podlegają zaliczeniu z urzędu na poczet zaległych
    oraz bieżących zobowiązań podatkowych, a w razie ich braku podlegają
    zwrotowi z urzędu, chyba że podatnik złoży wniosek o zaliczenie nadpłaty
    w całości lub w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.

    Art. 79. § 1. Jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez
    płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć żądanie
    stwierdzenia nadpłaty podatku.

    § 2. Uprawnienie określone w § 1 przysługuje również:

    1) podatnikom, których zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób
    przewidziany w art. 21 § 1 pkt 1, jeżeli:

    a) w zeznaniach (deklaracjach), o których mowa w art. 74 § 2, wykazali
    zobowiązanie podatkowe nienależne bądź w wysokości większej od należnej
    i wpłacili zadeklarowany podatek albo wykazali kwotę nadpłaty w wysokości
    mniejszej od należnej,

    Art. 81. § 1. Podatnicy, których zobowiązanie podatkowe powstało
    w sposób przewidziany w art. 21 § 1 pkt 1, korygują uprzednio złożoną
    deklarację w razie:

    2) wydania przez organ podatkowy decyzji na podstawie art. 79 § 1 lub 2.

    Czyli najpierw trzeba złożyć żądanie stwierdzenia nadpłaty, a dopiero
    po wydaniu decyzji można złożyć korektę? Tylko pewnie niedopłatę za
    lata późniejsze trzeba będzie zapłacić zaraz :( - może się przydać
    art. 48 § 1 (rozłożenie na raty ze względu na ważny interes podatnika),
    tylko czy ów "ważny interes" został gdzieś dokładniej zdefiniowany,
    czy jest to tylko sprawa uznaniowa?

    Nie jest dla mnie jasne: czy dla art. 75 § 1 nadpłata istnieje już
    teraz, czy też będzie istniała dopiero po tym, jak US ją stwierdzi?
    Znalazłem też, że nadpłaty podlegają oprocentowaniu, ale dopiero od
    dnia złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty - więc nic to nie da.

    A co do tego, który US jest właściwy po 3 latach i przeprowadzce...

    Art. 79. § 3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, właściwość
    miejscową organów podatkowych w sprawach, o których mowa w § 1.

    tylko gdzie szukać tego rozporządzenia?

    Ech, szalony koniec roku jak zwykle - i do tego jeszcze to...
    W każdym razie dzięki za dotychczasowe podpowiedzi.

    pozdrawiam
    Marek

  • 6. Data: 2004-11-29 08:51:08
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 11/28/2004 5:02 PM, Użytkownik Marek Michalkiewicz napisał:
    > Na razie w Ordynacji znalazłem co następuje:
    >
    > Art. 75. § 1. Nadpłaty podlegają zaliczeniu z urzędu na poczet zaległych

    Przede wszystkim masz baaardzo stary tekst ustawy. Tu masz nowszą
    wersję:
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=
    WDU19971370926&type=3&name=D19970926Lj.pdf
    Wg mnie Ciebie będzie dotyczył art. 75 ust 2 pkt 1 lit a oraz ust. 3 i
    ewentualnie ust. 4. Co do terminów to z art 76a ust 2 pkt 2 wynika, że
    chyba będziesz mógł pomniejszyć sobie zaległość o nadpłatę. Co do
    właściwości miejscowej tu masz wszystkie rozporządzenia do ordynacji:
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=related&
    id=WDU19971370926&type=9

    --
    gefragt

  • 7. Data: 2004-12-01 22:28:36
    Od: Marek Michalkiewicz <s...@a...gda.pl.invalid>

    du hast mich gefragt <d...@k...pl> wrote:

    > Przede wszystkim masz baaardzo stary tekst ustawy. Tu masz nowszą
    > wersję:

    Oops... To był (nie)szczęśliwy traf z Google, po zapytaniu
    "ordynacja podatkowa" -> http://www.lex.pl/podatki/op.html
    (ostatnia zmiana z roku 1999 - jak widzę, trzeba uważać).

    Korekty już złożone (wszystkie w US "aktualnie właściwym",
    który ma ściągnąć dokumenty z poprzedniego) - pozostaje więc
    czekać na decyzję i zbierać kasę...

    Marek