  • Data: 2022-01-18 14:47:27
    Temat: Re: Czy składkę zdrowotną można nadpłacać?
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> szukaj wiadomości tego autora

    On 28.11.2021 00:27, Jureq wrote:
    > Odliczyć można zapłaconą składkę należną. Dotychczas US nie kwestionował
    > składdki za grudzień płaconej w grudniu. Choć tak naprawdę niektórzy
    > twierdzą, że staje się ona należna dopiero 1 stycznia. Czy nie będą
    > kwestionowac w tym roku dopiero zobaczymy.

    Z czego Ci wynika, że można odliczyć jedynie zapłaconą składkę *należną*?

    W ustawie (PDOF) jest mowa o składce *pobranej/opłaconej* (zgodnie z
    przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
    publicznych). A nie o należnej.

    W ustawach "okołoubezpieczeniowych" są natomiast maksymalne terminy
    płatności składek i nie ma zakazu wcześniejszego opłacania składek.

    Co więcej składki nienależne z urzędu są zaliczane na poczet przyszłych
    zobowiązań. Tak więc trudno byłoby obronić tezę, że nadpłacona składka
    zdrowotna to było w rzeczywistości coś innego.

    IMHO jedyny problem z odliczeniem polega na tym, że tak naprawdę nie
    wiadomo ile odliczyć.

    W PUE ZUS (aktualnie) nadpłata jest rozksięgowana według przepisów
    obowiązujących na dzień 31 grudnia 2021 roku.

    I to jest OK dla wcześniejszej nadpłaty za grudzień 2021 - 10 stycznia
    zdjęli sobie stosowne kwoty z nadpłaty.

    Natomiast przestaje być OK dla składek za 2022 rok (interesuje mnie
    głównie PPE).

    Czy ktoś ma pomysł co się zdarzy po wyczerpaniu kasy z subkonta
    "zdrowotnego" przy równoczesnych nadwyżkach na pozostałych subkontach?

    W międzyczasie "zniknęli" druk RD-6 tak więc oczywiste "pacaneum"
    przestało działać i chyba pozostaje jedynie wysłanie pisma z poleceniem
    przeksięgowania środków ...

    Z drugiej strony po to zrobili jedno konto do wpłat, żeby nie zawracać
    płatnikowi głowy takimi niuansami ...

    Piotrek