  • Data: 2005-09-15 08:43:11
    Temat: Re: Kredyt na zakup akcji - koszt?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 14 Sep 2005, niedzwiedz wrote:

    > Tego niestety nie reguluje żaden przepis prawny. Jest to jedynie pewien
    > pogląd wynikający z konstytucyjnej zasady równości wobec prawa.

    Widzę co najmniej dwa elementy dający podstawy do hm... odchylenia
    się :) od zdroworozsądkowo zastosowanej owej "zasady równości".
    Pierwsze to powołanie się w przepisach na "stan faktyczmny": stan
    faktyczny nie jest taki sam, wystarczy że np. data zawarcia umowy
    będzie inna :] - a od oceny czy rzeczywioście stan faktyczny (twój)
    jest taki sam jak pytającego o interpretację, znaczy że różnice są
    nieistotne - już nie jesteś ani ty ani urząd a co najwyżej sąd.
    Urząd może się powołać na "istnienie różnic w stanie faktycznym"
    i już nie ma bezprawności wobec wspomnianej zasady konstytucyjnej...
    Drugi to brak w polskim prawie zasady precedensu.
    Otóż u nas *nie można* powołać się na fakt iż w innej sprawie (podobnej
    lub identycznej) zapadło określone orzeczenie.
    Jakby "zasada równości" była interpretowana tak jak to przedstawiłeś
    to *musiałyby* mieć miejsce precedensy, prawda ?
    Wniosek: prawnicy jakoś umią wykręcić kota ogonem tak że zasada
    precedensu nie ma zastosowania. Pewnie jakaś inna od niej zasada
    jest ważniejsza (ma wyzszy priorytet) i już - może prawnicy na
    .prawo będą w stanie wyjaśnić dlaczego tak jest :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)