    Subject: Re: Niezgodności podatku za pracowników
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    From: Kviat
    Date: Sat, 9 Jan 2021 12:19:02 +0100

    W dniu 08.01.2021 o 21:48, cef pisze:

    > Błędna wpłata.

    (...)

    > Tak. Źle policzyłem, źle wpłaciłem, ale potem była poprawka

    Jeszcze raz :)
    Jeżeli pierwotnie źle policzyłeś i wyszła Ci jakaś kwota do zapłaty i tę
    kwotę wpłaciłeś - to dobrze wpłaciłeś :):)

    I to mnie właśnie zmyliło, że napisałeś o błędnej wpłacie.

    Brzmi paradoksalnie, ale tylko pozornie. Błąd nie wynika z błędnej
    wpłaty, tylko z błędnego obliczenia.
    A i to nie do końca - bo wyliczenie mogło być dobre, zgodne ze stanem
    faktycznym na daną chwilę, dopiero późniejsze okoliczności mogły
    sprawić, że wymagana jest korekta obliczeń.
    Więc w zasadzie na żadnym etapie mogło nie być błędu.

    Błędna wpłata była by wtedy, gdybyś coś wyliczył (nieważne czy źle, czy
    dobrze - to że źle dowiedziałeś się później), wyszła by Ci jakaś kwota,
    a Ty byś wpłacił inną kwotę niż Ci wyszła.

    > Ale to było chwilowe za dużo.
    > Po miesiącu wróciło do normy - tylko wpłata została większa.

    Ok. Czyli wyprostowałeś to z pracownikiem.

    Nie.
    Najpierw wpłaciłeś tyle ile pierwotnie wyliczyłeś - czyli dobrze wpłaciłeś.

    Jeżeli spojrzysz na wydarzenia chronologicznie, wszystko stanie się jasne.

    Nie wpłaciłeś złotówki więcej. Dopiero później okazało się, że źle
    wyliczyłeś (lub dobrze, bo zgodnie ze stanem faktycznym w chwili
    obliczania).

    I prawidłowo :)

    > Kurcze, albo ja niejasno zeznaję, albo Ty niejasno piszesz,
    > bo mnie jest trudno dopasować stan faktyczny do podanych przypadków.

    Nie możesz stanu faktycznego analizować bez uwzględnienia kolejności
    zdarzeń, bo wychodzą Ci błędne wnioski: że zrobiłeś błędną wpłatę.
    Albo, że źle obliczyłeś :)

    > Podejrzewam przypadek 1, ale po kolei wyjaśniam - > naliczyłem płace za luty i
    wyszło ileś tam zaliczki na podatek
    > pracownika, tyle mu pobrałem i wpłaciłem zaliczkę.

    I w tym obliczeniu popełniłeś błąd?

    > Po miesiącu okazało się, że jest błąd w rozliczeniu zwolnienia
    > i większą część miesiąca pracownik powinien  być na zasiłku z ZUS
    > a nie na mojej wypłacie.

    Właśnie. Po miesiącu. Kluczowe znaczenie ma pytanie, czy miesiąc
    wcześniej miałeś świadomość o tym przysługującym zasiłku. Jeżeli
    dowiedziałeś się o tym miesiąc później, to miesiąc wcześniej nie
    popełniłeś żadnego błędu.

    > Czyli dostał za dużo wyplaty i miał
    > potrącone za dużo na zaliczkę. Zrobiłem więc korekty deklaracji do ZUS
    > i nowe listy wypłat za luty i marzec i wyszło

    Jak nowe listy płac?
    Powinny być korekty, a nie nowe.
    Wtedy nie miałbyś żadnych wątpliwości, że to nie była błędna wpłata.
    Albo, że coś źle lub dobrze policzyłeś....

    >, że pracownik
    > ma oddać kilkadziesiąt zł wypłaty a ZUS ma mu wypłacić większy zasiłek,
    > żeby wszystko grało, więc on wyraził zgodę i oddał w gotówce - ja
    > poprawiłem papierki na nowe -

    Zrobiłeś korekty do ZUS i podmieniłeś listę płac na nową? :):)

    > Wysłałem tylko jeden PIT-4R
    > Jak wysyłałem, to widziałem, że pobrane jest wpisane dobrze - tylko
    > wpłacone zostało za dużo - a nie ma tam nigdzie kratek "zaliczki
    > wpłacone"

    ...bo tam są kratki na zaliczki pobrane od pracowników do przekazania do
    US :)

    > stąd problem, że nie ma mechanizmu samoprostowania przez
    > deklarację.

    Teraz już powinno dla Ciebie być jasne dlaczego nie ma.
    Tu nie ma się co "samoprostować"

    > Poz 158 wypisałem z jakiego powodu
    > wpłacono więcej.

    Tu przepraszam. To mi jakoś umknęło podczas wcześniejszej dyskusji.
    Z jakiegoś powodu (pewnie nieuważnie czytałem) założyłem, że nie
    napisałeś wyjaśnienia i dlatego chcesz korygować.
    Nie mam w głowie wszystkich numerków pozycji i może dlatego nie skojarzyłem.

    > No i napisałem od razu w polu 158, że za luty jest wpłacone 1zł więcej, bo
    > potem nastąpiły zmiany rozliczenia pracownika i w tym dokumencie
    > wpisane jest to co wyszło prawidłowo a wpłata została po staremu.

    OK.
    Jeszcze raz przepraszam za niezrozumienie.

    > Ja to rozumiem, ale mi chodzi sam fakt stwierdzenia nadpłaty poprzez
    > deklarację.

    Aaaa... już wszystko jasne :)
    Że nie ma rubryk "do zapłaty", "nadpłata" czy "do zwrotu".

    Nie ma, ponieważ z samych suchych kwot w deklaracji pit4-r nie da się
    stwierdzić, czy faktycznie nadpłata należna jest TOBIE.
    Ta wpłacona kwota, to nie są podatki Twoje, lecz zabrane przez Ciebie
    pracownikom i przekazane do urzędu - a z tym nie ma żartów.
    Deklaracja nie potrafi samodzielnie zadecydować, czy to akurat TY masz
    jakąś nadpłatę.

    > Chyba,że to wyjaśńienie w 158 załatwia sprawę

    Zadzwoń i zapytaj, czy wyjaśnienie wystarczyło.

    > I właśnie o to pytam czy uznają to jakoś automagicznie.

    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-korekta-pit-4r-zd
    arzenia-sytuacyjne

    "Korekta PIT-4R z powodu nienależnie opłaconego podatku przez pracodawcę?

    (Przy czym u Ciebie, z tego co zrozumiałem z Twojego opisu, raczej nie
    będzie korekty deklaracji)

    "Nadpłata podatku w przypadku płatnika dotyczy wyłącznie tych
    przypadków, w których dochodzi do uszczerbku w jego majątku na skutek
    zapłacenia należnego świadczenia w większej wysokości od tej, w której
    zostało pobrane. Jeżeli wadliwość postępowania płatnika prowadzi do
    uszczuplenia majątku podatnika, nadpłata powstaje u podatnika, który w
    takim przypadku jest jedynym podmiotem uprawnionym do otrzymania jej zwrotu.

    (...)W związku z powyższym - na podstawie art. 75 § 2 pkt 2 lit. a
    Ordynacji podatkowej - Wnioskodawcy przysługuje prawo wystąpienia do
    naczelnika właściwego urzędu skarbowego z wnioskiem o stwierdzenie
    nadpłaty."

    https://serwiskadrowego.pl/2017/03/gdy-platnik-niena
    leznie-oplacil-za-pracownika-pit-moze-wystapic-o-zwr
    ot-nadplaty/

    "W sytuacji, gdy płatnik (pracodawca) nienależnie opłacił ze swoich
    środków od otrzymanego przez pracownika świadczenia zaliczkę podatkową,
    może wystąpić do urzędu skarbowego o zwrot nadpłaty.

    (...)W myśl art. 81 Ordynacji podatkowej, korekta deklaracji ma na celu
    poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim ich
    sporządzeniu i może dotyczyć każdej ich pozycji - o ile odrębne przepisy
    nie stanowią inaczej. Korekta może więc być przygotowywana m.in. w
    przypadku błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy daną
    deklarację wypełniono niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości
    co do prawidłowości danych w niej zawartych."

    (Wydaje mi się, że nie popełniłeś błędów rachunkowych i wypełniłeś
    zgodnie z wymaganiami...)

    "Jeśli chodzi o kwestię nadpłaty podatku, to trzeba mieć na uwadze, że
    definicja nadpłaty zawarta w ustawie Ordynacja podatkowa wyczerpująco
    wylicza, w jakich sytuacjach powstaje nadpłata. Wszelkie inne przypadki,
    które nie są w przywołanym akcie prawnym wymienione, nie powodują
    powstania nadpłaty w rozumieniu przepisów podatkowych.
    Zatem nie każda kwota wpłacona przez płatnika ,,nienależnie" do organu
    podatkowego stanowi nadpłatę.

    Pozdrawiam
    Piotr