  • Data: 2007-05-02 07:50:23
    Temat: Re: Wystawianie faktury - kurs średni NBP z którego dnia?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 1 May 2007, mvoicem wrote:

> [...]
    [...]
    > Hmm, a czy można klientowi faktury po prostu nie dać? Wystawić tak, bo ustawa
    > każe, a dać nie - bo nie :)

    IMO nie.
    W ustawie o VAT jest zapis dla OPF bez DG: "Podatnicy, o których mowa
    w ust. 1-3, nie majš obowišzku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1
    i 2, osobom fizycznym nieprowadzšcym działalnoœci gospodarczej. Jednakże
    na żšdanie tych osób podatnicy sš obowišzani do wystawienia faktury."

    Zauważ: "wystawiania faktury ... osobom". Nie ma dwu zdań. f-ra jest
    dla nich.

    A dla pozostałych przypadkow IMO podpadnie to pod zapis z Ordynacji :)
    przy czym przyznam, że napisali tak iż literalnie można by wystawić,
    okazać i ... jak piszesz :) - nie dać (nie ma słowa że rachunek
    wtystawia się *osobom*, jest tylko że *na ich żądanie*, z czego
    wniosek iż sporządzenie "na żądanie" ale schowane do szuflady warunek
    spełnia).
    Ale nie sądzę żeby taka teza się ostała przed sądem :>

    > Albo wystawić, ale za wydanie (w wariancie
    > klienta przychodzącego po fakturę) żądać np. 10zł.

    *Wydawało mi się* że gdzieś jest przepis (lub wywodzono z którejś
    zasady prawnej, na tej podstawie że jest zapisany w ustawie obowiązek
    wystawienia) zakazujący pobierania opłaty "za wystawienie f-ry", skoro
    wydanie f-ry staje się *dowodem* jej wystawienia, IMHO podpadłoby pod
    ten zakaz.
    Ale ciekawie to brzmi, jak ktoś ma *literalne* wyjasnienie z przepisów
    (znaczy o co to jest oparte, a nie o "zdrowy rozum") to poproszę :)

    pzdr, Gotfryd