  • Data: 2005-04-19 14:00:39
    Temat: Re: darowizna mieszkania - dziura w ustawie ???
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > nic podobnego, jeżeli umotywuję konieczność zmiany warunków mieszkaniowych
    > to zgodnie z art. 16 ust 7 mogę sprzedać i do 0,5 roku nabyć inne mieszkanie

    zgodnie z art. 16 ust. 7 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków
    i darowizn (Dz. U. z 1997 r. Nr 16, poz. 89, z późn. zm.) nie stanowi podstawy
    do wygaśnięcia decyzji zbycie budynku lub lokalu, jeżeli było ono:

    - uzasadnione koniecznością zmiany warunków mieszkaniowych,

    - nabycie innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na jego budowę albo nabycie
    innego lokalu nastąpiło nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia
    zbycia.

    Dla utrzymania ulgi mieszkaniowej &#8211; wynikającej z art. 16 cyt. ustawy o
    podatku od spadków i darowizn konieczne jest spełnienie łącznie obu warunków.

    Przed rozstrzygnięciem w sprawie urząd skarbowy ma prawo do oceny podanych
    przyczyn zbycia budynku lub lokalu. Najczęściej podawanymi przyczynami są
    uzyskanie pracy w innej miejscowości, konieczność nabycia większego mieszkania
    spowodowana faktem, że nabyty lokal jest za mały dla rodziny nabywcy, a także
    zbyt wysokie koszty utrzymania nabytego lokalu lub budynku.
    Rozwód,orzeczona separacja itd.

    US bada ową "konieczność" i jej uzasadnienie w trybie oceny dowodów
    potwierdzających okoliczności i fakty.Obowiązuje tu zasada swobody oceny
    dowodów i "uznaniowość" US.

    Możesz więc zastosować ten manewr o którym piszesz nawet kilka razy w okresie
    pięcioletnim - o ile potrafisz to uzasadnić .
    Zwrócę jeszcze uwagę na fakt ,że termin 5 letni liczy się dla danej -
    konkretnej darowizny i konkretnego okresu(czynność zbycia nie wpływa na termin
    upływu określony dla darowizny pierwotnej).Druga darowizna w okresie tych 5
    lat ,będzie opodatkowana .
    Leżące na koncie pieniążki o których piszesz - eliminują Ci pole manewru w
    zakresie uzasadnienia "konieczności" jedną z przyczyn podanych wyżej.

    Pzdr-Kriss