  • Data: 2008-04-04 21:40:47
    Temat: Re: umowa o dzieło a podatki.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 4 Apr 2008, LJ wrote:

    > No ok, ale ja jestem 'umówiony' co do wysokości wynagrodzenia 'do ręki'.
    > To chyba powinien sobie przeliczać jednak zleceniodawca?

    Chyba nie słyszałeś jeszcze hasła "ustawa o cenach" ;)
    Po prawdzie, przeszkód do "dynamicznego" ustalenia ceny nie ma,
    więc zapis IMO może mieć postać "dolicza się kwotę pokrywającą
    podatek w stawce...".
    Niemniej cenę trzeba wykazać (w momencie jej obliczenia)
    *brutto*, razem z wszystkimi "doliczeniami"!

    Pic w tym, że na rachunku na którym wykazany jest jedynie
    podatek dochodowy, wykazuje się *zaliczkę* (a różnicę sobie
    podatnik dopłaci lub odzyska w rozliczeniu rocznym), więc
    na upartego, IMO:
    - można się uprzeć na takiej konstrukcji umowy, że pokryje
    kwoty zaliczek
    - ale wypada ustalić stawkę, np. zaznaczyć, że "obowiązującą
    przy obliczaniu zaliczki".

    No i deser raz jeszcze i wielkimi literami: RACHUNEK
    WYSTAWIASZ TY!
    Czyli:
    1. ustalenie sposobu rozliczenia jest kwestią umowy, czyli
    *obu* stron, nie zwalaj na *zamawiającego* (jak się uprzesz
    na zleceniodawcę, to jeszcze ZUS zapłacisz, bo od zlecenia
    należy się ZUS :>)
    2. obliczenie tego na rachunku "tak aby było dobrze" jest
    TWOJĄ sprawą, zamawiający ma tylko sprawdzić (i jak jest
    źle, to rachunek odrzucić ze względu na błędy, opóźniając
    sobie w ten sposób termin zapłaty, o ile jest uzależniona
    od rachunku, a jak takie umowy zawiera to na 100%
    o TAKI zapis zadba :))

    Czyli jednak jest to Twoja sprawa, "jak policzyć żeby
    było dobrze".
    Oczywiście zamawiający *może* wyświadczyć Ci uprzejmość,
    jak ma kompetentnego kasięgowego i będzie mu się chciało!
    (i bronię tezy, że nie ma "nieodpłatnego świadczenia", bo
    to jest CZĘŚĆ umowy).

    pzdr, Gotfryd