  • 1. Data: 2008-03-05 10:57:58
    Temat: Umowa o dzieło a podatek od praw autorskich
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Czy przychody wynikające z umowę dotyczącej realizacji szkoleń
    językowych można potraktować jako przychody z praw autorskich? Wykonawca
    nie prowadzi działalności gospodarczej.

    Umowa wygląda mniej więcej tak:
    - wykonawca przyjmuje do realizacji wykonanie autorskich szkoleń
    językowych (przygotowanie projektów szkoleń, doprowadzenie do
    osiągnięcia przez kursantów określonego w projekcie rezultatu,
    dostarczenie raportów z procesu realizacji), zamawiający dostarcza kursantów
    - zamawiający proponuje termin i wymiar czasowy szkoleń (maksymalną
    liczbę godzin szkolenia przeznaczoną na osiągnięcie założonych rezultatów)
    - zamawiający płaci wykonawcy wynagrodzenie wynikające z liczby
    zrealizowanych godzin szkoleń według ustalonej stawki, w formie
    miesięcznych rat, potrącając zaliczki na podatek
    - w przypadku uchybień, czy niedotrzymania terminów szkoleń stawka może
    zostać obniżona do ustalonej kwoty
    - wykonawca przekazuje zamawiającemu wszystkie uprawnienia wynikające z
    prawa autorskiego do przygotowanych projektów szkoleń

    Zamawiający twierdzi, że przychody z takiej umowy mogą być obciążone
    kosztami uzyskania przychodów w wysokości 50%. Co o tym myślicie?
    Maciek

  • 2. Data: 2008-03-05 11:00:11
    Temat: Re: Umowa o dzieło a podatek od praw autorskich
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Żeby się nikt nie czepiał, to od razu napiszę, że temat wynika ze skrótu
    myślowego: "podatek od praw autorskich", czyli niższy podatek wynikający
    ze zwiększonych kosztów uzyskania przychodu przy przychodach z praw
    autorskich ;-)

    Maciek

  • 3. Data: 2008-03-05 20:34:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Mar 2008, Maciek wrote:

> [...]
    > można potraktować jako przychody z praw autorskich? Wykonawca nie prowadzi

    IMVHO "przygotowanie" zdecydowanie może być "autorskie".
    *O ile wiem* jak dotąd nikt nie podważał prawa do "autorskości" umów,
    jeśli ich istotna część była "autorska". Przyznam, że mnie to dziwi :)
    (w świetle czepiania się USów o byle co), bo samo szkolenie (prowadzenie)
    IMO jest mało "autorskie", podobnie jak np. wdrażanie programu (program
    50% KUP, ale wdrożenie już nie).

> [...]
    > (przygotowanie projektów szkoleń, doprowadzenie do osiągnięcia przez
    > kursantów określonego w projekcie rezultatu,

    Jaaaasne! ;)
    Umowa o swiadczenie niemożliwe jest AFAIR w tej częsci nieważna, a o ile
    wiem NIE dopuszcza się stosowania wymogu "nauczenia tego kogo przyślę".

> [...]
    >
    > Zamawiający twierdzi, że przychody z takiej umowy mogą być obciążone kosztami
    > uzyskania przychodów w wysokości 50%. Co o tym myślicie?

    - AFAIK "przechodzi"
    - IMHO j.w. (nie powinno przechodzić *w całości*, część autorska
    oczywiście jak najbardziej)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2008-03-06 19:23:56
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:
    > - AFAIK "przechodzi"
    > - IMHO j.w. (nie powinno przechodzić *w całości*, część autorska
    > oczywiście jak najbardziej)
    Właśnie tego typu wątpliwości mi się nasunęły, bo o ile (jak zresztą
    piszesz) przygotowanie projektu można tak rozliczać, to jednak reszta
    (właściwie dominująca) to zwykłe lekcje języka, prowadzone teoretycznie
    zgodnie z projektem. Pocieszające jednak jest to, że jak na razie nie
    zanotowano przypadków czepiania się US umów "autorskich" i mam nadzieję,
    że tak zostanie. Dzięki :-)

    Maciek