    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Umowa o dzieło a podatek od praw autorskich
    Date: Wed, 5 Mar 2008 21:34:06 +0100

    On Wed, 5 Mar 2008, Maciek wrote:

    > Witam
    >
    > Czy przychody wynikające z umowę dotyczącej realizacji szkoleń językowych
    > można potraktować jako przychody z praw autorskich? Wykonawca nie prowadzi
    > działalności gospodarczej.

    IMVHO "przygotowanie" zdecydowanie może być "autorskie".
    *O ile wiem* jak dotąd nikt nie podważał prawa do "autorskości" umów,
    jeśli ich istotna część była "autorska". Przyznam, że mnie to dziwi :)
    (w świetle czepiania się USów o byle co), bo samo szkolenie (prowadzenie)
    IMO jest mało "autorskie", podobnie jak np. wdrażanie programu (program
    50% KUP, ale wdrożenie już nie).

    > Umowa wygląda mniej więcej tak:
    > - wykonawca przyjmuje do realizacji wykonanie autorskich szkoleń językowych
    > (przygotowanie projektów szkoleń, doprowadzenie do osiągnięcia przez
    > kursantów określonego w projekcie rezultatu,

    Jaaaasne! ;)
    Umowa o swiadczenie niemożliwe jest AFAIR w tej częsci nieważna, a o ile
    wiem NIE dopuszcza się stosowania wymogu "nauczenia tego kogo przyślę".

    > - wykonawca przekazuje zamawiającemu wszystkie uprawnienia wynikające z prawa
    > autorskiego do przygotowanych projektów szkoleń
    >
    > Zamawiający twierdzi, że przychody z takiej umowy mogą być obciążone kosztami
    > uzyskania przychodów w wysokości 50%. Co o tym myślicie?

    - AFAIK "przechodzi"
    - IMHO j.w. (nie powinno przechodzić *w całości*, część autorska
    oczywiście jak najbardziej)

    pzdr, Gotfryd