  • 1. Data: 2005-10-13 08:25:15
    Temat: działalność gospodarcza
    Od: Andrzej <a...@o...pl>

    Rozpocząłem indywidualną działalność gospodarczą.
    1. Jak wprowadzić do firmy przedmioty, które wcześniej prywatnie
    posiadałem (telefon komórkowy, komputer, meble biurowe, itp.)?
    2. Działalność prowadzę w swoim domu. Czy mogę część wydatków na
    eksploatację mieszkania ( prąd, gaz, woda, itp.) wprowadzić do firmy
    jako koszty uzyskania dochodów? Jaką część i jak to zrobić?
    Jak jest podstaw prtawna i gdzie tego szukać.

  • 2. Data: 2005-10-13 09:54:29
    Temat: Re: działalność gospodarcza
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Oct 2005, Andrzej wrote:

    > Rozpocząłem indywidualną działalność gospodarczą.
    > 1. Jak wprowadzić do firmy przedmioty, które wcześniej prywatnie posiadałem
    > (telefon komórkowy, komputer, meble biurowe, itp.)?

    W jakiej roli ?
    Ze znanych przypadków:
    - towary handlowe; tylko to co wprowadziłeś remanentem początkowym,
    jak wpisałeś zero to trudno :] (a piszesz że JUŻ rozpocząłeś
    więc JUŻ wpisałeś ten remanent do KPiR)
    Oczywiście taki wpis NIE powoduje pojawienia się kosztu, natomiast
    zapobiega pojawieniu się przychodu od sprzedaży tego "czegoś"
    tudzież zarzutu i wprowadzaniu do obrotu towarów z szarej
    strefy
    - środki trwałe; nie widać przeszkód, wszystko co spełnia warunki
    z ustawy ("przewidywany okres używania >1 rok, kompletne
    i zdatne do użycia") można zakwalifikować do ST, wpisać do
    ewidencji i poddać amortyzacji (choćby jednorazowej).
    IMVHO dla określenia wartości początkowej mieć "kwitki nabycia".
    - "inne składniki materialne" nazywane również wyposażeniem - brak
    podstawy prawnej. Wbrew oczekiwaniom podstawą zaliczenia w koszty
    NIE JEST "przeznaczenie do DG" czy "zużycie na DG" - podstawą
    jest "nabycie w celu uzyskania danego przychodu" (to że musi
    byc uzasadnione to inna sprawa).

    Czyli telefon nabyty "dla siebie" nie może być po rozpoczęciu
    DG uznany za koszt na postawie "uznania że będę korzystał
    do DG". Bo normalnie to każdy zdrowy na umyśle :) podatnik
    uznałby go za wyposażenie - do 1500 nieewidencjonowane,
    ponad - wpisane do EW. Ale to jak "kupi dla firmy" !
    Natomiast jak ktoś zechce uznać ten telefon za ST, wpisać
    do EST i jego *amortyzację* uznać za KUP... no to dlaczego
    by nie ;)

    PS: to nie są porady :> tylko przyczynek do DYSKUSJI (grupa
    jest skądinad dyskusyjna) - czekam na krytykę :)

> [...]
    > dochodów? Jaką część i jak to zrobić?
    > Jak jest podstaw prtawna i gdzie tego szukać.

    Przeczytać rozporządzenie o prowadzeniu KPiR, np. stąd:
    http://podatki.pl/bap1.php/151200.htm
    (rejestracja darmowa, strony bez rejestracji też znajdziesz)
    i przeczytać CAŁE. Zahaczając o par. 14.2.6 przy okazji ;)

    Oczywiście odpowiedź wynikła z rozporządzenia raczej wyjaśnia
    "jak" a nie "czy" - i tu polecam:
    http://groups.google.pl/groups?as_q=&num=100&hl=pl&a
    s_oq=pr%C4%85d+woda+wod%C4%99&as_eq=&as_ugroup=*.pod
    atki
    a jak komuś połamało linka to skrót:
    http://tiny.pl/q6tj

    Bo jak rozumiem sprawa rozważenie "czy" nie wiąże się to ze spowodowaniem
    jakichś opłat lub podatków jest oczywista ;)

    BTW: obowiązek prowadzenia EST i EW też z tego rozporządzenia
    wynika :) (masz ?)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)