  • 1. Data: 2003-06-18 11:29:58
    Temat: uslugi na odleglosc, przelew i ksiegowanie
    Od: n...@s...strefa.pl (SDD)

    Witam
    Swiadcze pewne uslugi dla ludnosci przez NET, z tytulu ktorych pobieram honorarium za
    posrednictwem przelewu bankowego (na konto firmowe, ma sie rozumiec). Prowadze KPiR.
    Sumy z wydrukow potwierdzen przelewow wpisuje do ewidencji sprzedazy jako przychod
    nieudokumentowany (a potem rzecz jasna zbiorczo na koniec miesiaca do KPiR na
    podstawie DW).
    Czy dobrze robię ?

  • 2. Data: 2003-06-19 23:17:13
    Temat: Re: uslugi na odleglosc, przelew i ksiegowanie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Jun 2003, SDD wrote:

> [...]
    >+ przelewow wpisuje do ewidencji sprzedazy jako przychod nieudokumentowany

    Załóżmy że co do ww. się nie wypowiadam :) bo nie wiem czy to
    dobrze czy źle.
    Odnoszę się wyłącznie do faktu że:
    a. przychody są udokumentowane (przelew bankowy !! to *jest*
    dokument, IMO)
    b. prowadzisz ewidencję; nieważne czy ewidencję sprzedaży czy
    zestawienie sprzedaży - jak opisałem niżej z p. widzenia
    "dokumentowości" są równoważne; są *również* dokumentem.

    >+ (a potem rzecz jasna zbiorczo na koniec miesiaca do KPiR

    ...tu nie mam zastrzeżeń...

    >+ na podstawie DW).

    ...ale tego DW nie rozumiem !
    Czekałem czy ktoś wyskoczy z pomysłem, ale reszta milczy - i nie
    wiem czy ja coś nie tak... czy wszyscy piszą (DW) jak im popadnie :)
    Wszystkie poniższe odniesienia dotyczą rozporządzenia ds. KPiR:

    Zestawienia sprzedaży (par.13), zestawienie oparte o ewidencję sprzedaży
    VAT (par. 21), ewidencja sprzedaży (par. 19.6 w powiązaniu z par. 8.1.2)
    oraz inne dowody przychodów [!] (par. 25) są wg rozp. ds. KPiR samodziel-
    nymi dowodami księgowymi.
    DW wystawia się IMHO tylko jeśli *nie ma* takich dokumentów (par. 19.1
    po przecinku a przed drugim przecinkiem :)). Oczywiście IMHO dobrze
    byłoby żeby takie DW jakoś wyróżniało się od DW "kosztowych" :)

    IMHO zarówno dowody bankowe (owszem, bez sensu pisać każdą wpłatę
    do KPiR) jak i ich zestawienie :) stanowią samodzielny dowód księgowy.
    Oczywiście - IMO (zdecydowanie) takie zestawienia muszą być numerowane
    w jednoznaczny sposób (par.19.3 i .4), ujmujący jednoznacznie dzień lub
    miesiąc wystawienia. W przypadku ewidencji sprzedaży...IMHO nie ma
    problemu z definicji (ma mieć ponumerowane kartki i numery operacji,
    patrz par.8.2).

    >+ Czy dobrze robię ?

    Jak przejrzysz dyskusje to znajdziesz opinię (chyba Maddy ? nie
    pamiętam) że "zbędny DW nie jest powodem nierzetelności" (a co najwyżej
    nieprawidłowego księgowania), co prowadziłoby do wniosku że "lepiej
    wystawić zbędne DW niż żeby miało brakować papierka".
    W sumie... nie wiem co myśleć :]
    Ja bym uznał że DW *nie powinno być* :) Może jakiś doradca ci
    skomentuje albo ktoś zapoda link na urzędową interpretację...

    Acha - jeszcze pierwszy punkt "objaśnień do prowadzenia KPiR":
    przy wpisach wynikających z ewidencji sprzedaży i innych takich
    (wymieniono 4 punkty) "nie wypełnia się kolumn 3-5". Przy DW
    należałoby wypełnić minimum kolumnę 3, co wskazuje że DW nie
    jest na miejscu.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (który w tym roku nie wystawia DW również do wydruków z mBanku :),
    ale przyznaje że w zeszłym roku jeszcze się wahał :]
    ...i czeka aż go skrytykują na grupie :] [zawszeć to lepiej niż
    jakby tak US...]
    DG, KPiR, VAT [jak ktoś jeszcze nie wie :)])