  • 1. Data: 2019-04-17 00:11:35
    Temat: AdMob/AdSense - termin wystawienia faktury VAT
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam
    Prowadzę DG, VAT, VAT-UE, KPIR.

    Kilka miesięcy temu zrobiłem aplikację mobilną, która ma zintegrowany system AdMob
    (jest to AdSense dla aplikacji mobilnych). W tym miesiącu powinienem przekroczyć próg
    dochodów i Google wyśle zgromadzone środki na konto w banku.

    Chciałbym to rozliczyć w ramach DG. Zastanawiam się jaki powinien być termin
    wystawienia faktury (koniec miesiąca rozliczeniowego, czy gdy faktycznie środki
    wpłyną).

    Jaki jest problem:

    1. Na koniec miesiąca Google (Admob) podaje szacunkową zarobioną kwotę.
    Konto w AdMob jest prowadzone w PLN więc chociaż różnice kursowe odpadają.

    2. Gdy minimalny próg wypłaty zostanie przekroczony w danym miesiącu np. w kwietniu
    (lub suma z wielu miesięcy przekroczy próg wypłaty).
    To Google pozwala wypłacić zarobioną kwotę. Ale przelew przyjdzie dopiero po 23 dniu
    następnego miesiąca. Czyli przelew za kwiecień przychodzi po 23 maja.

    3. Może się zdarzyć, że Google (AdMob) dokona potrąceń (uzna, że jakieś reklamy były
    nieprawidłowo wyświetlane/klikane) i przyśle mniej kasy.

    W związku z czym.
    Jeśli, wystawię fakturę VAT 30 kwietnia (za kwiecień) i zostanie wykazana na VAT-UE
    etc. A za 24 dni się okaże, że Google potrącił 20 %. To co wtedy?
    Trzeba będzie robić jakieś korekty czy po prostu pogodzić się, że mniej kasy przyszło
    i nie trzeba nic zmieniać w dokumentacji?

    Dziękuję bardzo za poświęcony czas. Info znalezione w sieci jest niejednoznaczne w
    dodatku często z przed wielu lat.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2019-04-30 21:13:15
    Temat: Re: AdMob/AdSense - termin wystawienia faktury VAT
    Od: Adam <a...@g...com>

    Podbijam.
    Czyżby już nikt nie śledził tej grupy? :(

  • 3. Data: 2019-05-09 17:09:47
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2019-04-30 o 21:13, Adam pisze:
    > Podbijam.
    > Czyżby już nikt nie śledził tej grupy? :(

    Śledzi pewnie sporo osób,
    ale nikogo takiego co miałby odpowiedź w małym palcu nie ma.
    Mnie się przytrafiły ostatnio potrącenia z kwot przelewów WDT,
    ale wystawiano mi w dacie bieżącej jakąś notę albo dodatkową fakturę
    więc nie było problemu z rozliczeniem.
    A ostatnio potrącili mi za dodatkowe czynności, które musieli wykonać, żeby
    dostawa spełniała ich oczekiwania i jedynym dowodem na ten mniejszy
    wpływ jest
    tytuł przelewu zawierający dane o kwocie potrąconej. I nie chcą wystawić
    ani faktury ani noty na tę kwotę - "nie mamy Pańskiego płaszcza".
    Przy okazji musiałem trochę poczytać na tematy, o które pytasz i wyszło
    mi, że
    niestety trzeba by prostować te kwoty.
    Klient taki jak Google to pewnie łyknie a mój się wkurzy jak mu ichnia
    skarbówka
    przyuważy, że oni nie skorygowali.
    A nie możesz wystawić do wyplaty proformy i potem sobie wystawiić po
    przelewie -
    nie sprawdzałem jakie są terminy powstania obowiązku podatkowego dla
    tych usług,
    ale sporo problemów by odpadło.

  • 4. Data: 2019-05-09 18:23:57
    Od: f...@g...com

    Witam
    Dziękuję za odpowiedź :)

    Z tego co się zorientowałem Googla moja faktura w ogóle nie interesuje.
    Ludzie im faktury nie wysyłają.

    W umowie (warunkach korzystania) jest napisane, że mogą potrącić kwotę z wielu
    powodów głównie. Mogą też w każdej chwili zawiesić konto i w ogóle nie wypłacić.

    Umowa jest pod adresem
    https://www.google.com/adsense/new/localized-terms

    tylko trzeba wybrać "Lokalizacja mojego adresu rozliczeniowego" jako Polska

    "Kiedy zacznę otrzymywać płatności?"
    https://support.google.com/admob/answer/2772138?hl=p

    Generowanie proformy raczej nie ma znaczenia. Google jej nie potrzebuje.

    Znalazłem kilka artykułów dotyczących rozliczania Adsense/Admob.
    Zasadniczo można wyciągnąć 3 przypadki:

    1. Wystawienie faktury standardowo w miesiącu kiedy kończy się okres rozliczeniowy.
    Czyli za środki zarobione w kwietniu (o ile przekroczyli próg wypłaty) wystawiają 30
    kwietnia.
    Około 21 maja Google w panelu powinien napisać, że przygotował płatność do wysłania
    (i tu powinna być ostateczna kwota - po potrąceniu)
    Po 23 maja przychodzi przelew.
    [spróbowałem tego podejścia ;)]

    2. Czekać do 21 maja gdy Google napisze, że płatność jest wysłana/w toku i dopiero
    wystawić fakturę z datą majową. Mimo, że teoretycznie powinno się wystawić w
    kwietniu.

    3. Czekają, aż otrzymają przelew fizycznie na konto.
    Czyli wystawiają z datą 23+ maja

    Część artykułów:
    https://www.infakt.pl/blog/jak-rozliczyc-przychody-z
    -google-adsense-w-jednoosobowej-dzialalnosci/

    https://mojafirma.infor.pl/dzialalnosc-gospodarcza/2
    15966,2,Przychody-z-Google-AdSense-i-Google-AdMob.ht
    ml

    http://www.malybiznes.pl/adsense/adsense-faktura-vat
    .htm

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2019-05-09 20:01:09
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2019-05-09 o 18:45, Adam pisze:
    > Witam

    > Z tego co się zorientowałem Googla moja faktura w ogóle nie interesuje.
    > Ludzie im faktury nie wysyłają.

    Wystawiałbym fakturę z datą wpływu na konto.
    Skoro z umowy nie wynika ile się należy i to się może zmieniać,
    to należałoby ten przychód traktować praktycznie kasowo.
    Wcześniej po prostu nie ma przychodu i tyle,
    ale ja mam tendencję do upraszczania ewidencji :-),
    więc róbta co chceta.

  • 7. Data: 2019-05-09 20:31:51
    Od: Adam <a...@g...com>

    > Skoro z umowy nie wynika ile się należy i to się może zmieniać,

    W panelu podawana jest jedynie szacunkowa wartość zgromadzonych środków.
    Ale są oznaczone jako uzyskane do kwietnia 2019.

    Wystawienie faktury VAT w dniu otrzymania środków byłoby bardzo wygodne i
    niestresogenne ;) A tak nie wiadomo ile obetną i czy w ogóle przelew przyjdzie;]

    Pytanie co z przełomem roku. Czyli kwota zarobiona w grudniu (o ile przekroczony
    zostanie próg wypłat) byłaby traktowana jako zarobiona de facto w styczniu 2020?.

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2019-05-10 07:25:10
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2019-05-09 o 20:31, Adam pisze:

> [...]
    zostanie próg wypłat) byłaby traktowana jako zarobiona de facto w styczniu 2020?.

    Jak jest kasowo, to zarobione jest jak wpłynęło.
    Skoro w praktyce nawet nie wiadomo czy przelew przyjdzie, to chyba
    trudno mówić
    o zarobieniu czegokolwiek przed wpłynięciem środków.

  • 9. Data: 2019-05-10 08:22:45
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam

    > Jak jest kasowo, to zarobione jest jak wpłynęło.
    > Skoro w praktyce nawet nie wiadomo czy przelew przyjdzie, to chyba
    > trudno mówić
    > o zarobieniu czegokolwiek przed wpłynięciem środków.

    Dziękuję bardzo za odpowiedź.
    No na logikę tak wychodzi, że powinno być rozliczane jak przelew przyjdzie lub jak w
    systemie (z 2 dni przed przelewem, czyli około 21 maja) pojawi się info, że kwota X
    została wysłana.
    Gorzej jak Google w panelu (a będę drukować potwierdzenie z ich strony) napisze, że
    te środki są za kwiecień. No ale zawsze (jak rozumiem) można tłumaczyć się, że
    rozliczamy tę płatność/fakturę kasowo z powodu umowy (i braku pewności, że nie będzie
    potrąceń).

    Nie chcę się czepiać, ale znalazłem taki stary wątek:
    https://groups.google.com/d/msg/pl.soc.prawo.podatki
    /8itsENydPKg/Pj3fCSr3xjYJ

    Jeszcze raz dziękuję za odpowiedź i poświęcony czas.

  • 10. Data: 2019-05-10 12:33:25
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2019-05-10 o 08:22, Adam pisze:
> [...]
    potrąceń).

    > Nie chcę się czepiać, ale znalazłem taki stary wątek:

    Ale tam jest trochę inna sytuacja. Jak ktoś zdecydował się fakturować
    to jest jak tam - termin wystawienia faktycznie jest do 15 następnego
    miesiąca,
    ale jak nie wiesz ile, to i tak Ci się nic nie zmienia w sensie
    interpretacji