  • 1. Data: 2005-05-17 07:53:18
    Temat: Błędne odliczenie stawki zdrowotnej ZUS w PIT-5
    Od: "Peter" <p...@g...pl>

    Witam,

    W deklaracjach 1, 2, 3/2005 odliczyłem za małą kwotę
    ubezpieczenia zdrowotnego (7,5% zamiast 7,75%). Różnica
    na moją niekorzyść jest niewielka, ale chciałbym ją poprawić,
    żeby kwoty na koniec roku się zgadzały. Co powinienem zrobić?

    1) Skorygować trzy ww deklaracje i wyjaśnić sprawę w US
    i już 4/2005 złożyć prawidłową.

    2) Wpisać w deklaracji 4/2005 kwotę poprawną (taką, która
    pojawiłaby się tam, gdybym nie popełnił błędu).

    Jak powinienem się zachować?

    Jeśli to ważne -- prowadzę KPiR, ubezpieczenie w ZUS jest
    pełne, nie tylko składka zdrowotna, jestem VAT-owcem.

    Z góry dzięki za odpowiedzi.

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2005-05-17 10:35:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 May 2005, Peter wrote:
    [...]
    >+ 2) Wpisać w deklaracji 4/2005 kwotę poprawną (taką, która
    >+ pojawiłaby się tam, gdybym nie popełnił błędu).

    IMHO w ustawie zapisali:
    Art. 27b. [...]
    2. Kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się
    podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Wniosek: odliczenie mniejszej kwoty nie jest błędem.
    Ustawa nadto nie wiąże podatnika że "jak przyjmie mniej to musi
    tak zostawić do końca roku" - a przynajmniej ja nie widzę :)
    "Może odliczyć nie więcej niż 7,75%" - i tyle ile w danej
    chwili chce :| Jak ma chęć to może nie odliczyć nic aby
    "zostawić sobie" składkę do odliczenia na PIT-37 (jeśli
    ma przychody z różnych źródłe i składa PIT-5L/PIT-36L)
    albo jak mu się żywnie podoba. Albo odliczyć 3/4 z dopuszczalnej
    kwoty - z zamiarem odliczenia reszty z innej deklaracji.
    A jak mu ta "inna deklaracja" nie wyjdzie (bo miał być
    dochód a nie było) - to ujęcie na kolejnej deklaracji
    zaliczkowej całości :)

    Ja bym (jak to było ? - "każdy odpowiada za siebie" ! :))
    w odróżnieniu od niewpisania jakiegoś przychodu na 50 groszy :]
    sobie głowy nie zawracał - oprócz zaznaczenia stosownej
    uwagi "dla siebie" na wydruku (lub kwicie) dowodu wpłaty
    tudzież kopii deklaracji trzymanej "u siebie" - bo w to żeby
    przy kontroli za 5 lat będzie się o takim drobiazgu pamiętało
    zwyczajnie nie wierzę :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)