  • 1. Data: 2012-03-14 08:45:19
    Temat: Budowa domku letniskowego calorocznego na wynajem w koszty DG ?
    Od: " Alek" <a...@g...pl>

    Mam dzialke w spokojnym, cichym, zielonym rejonie, niedaleko duzego miasta.
    Stoi pusta - wiec wpadlem na pomysl wybudowania tam domku drewnianego,
    zrobienia atrakcyjnej dzialki, i wynajmowania go klientom. Prowadze
    jednoosobowa DG, VAT, KPiR. Czy wszystkie koszty budowy takiego domku moge
    wliczac w koszty DG ?, dzialka jest wlasnoscia moja i zony - czy musze jakos
    uzyczyc ja mojej firmie - jakas umowa uzytkowania ? po zakonczeniu budowy jak
    potem wyglada amortyzacja takiego domku ?. Potem zamierzam domek rozreklamowac
    - strona www, ogloszenia. Ale co bedzie w sensie podatkowym jesli cala
    inwestycja jednak nie bedzie dochodowa ?. Mam tez dochody z innych rodzajow
    dzialanosci - wiec sumarycznie firma bedzie miala dochod.

  • 2. Data: 2012-03-14 20:24:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Mar 2012, Alek wrote:

> [...]
    > Stoi pusta - wiec wpadlem na pomysl wybudowania tam domku drewnianego,
    > zrobienia atrakcyjnej dzialki, i wynajmowania go klientom. Prowadze

    W sprawie formalnej - czy ten najem będzie oVATowany?
    Bo jesli nie, to skutkuje to "proporcja", a jesli tak, to pytanie czy
    masz swiadomosc korekty VAT w razie "zmiany przeznaczenia", a po polsku
    np. przy próbie zamknięcia DG (inna sprawa, że summa summarum straty
    na tym być nie powinno, ale o ile odliczenia VAT łatwo się przejada,
    to ew. zwrot zazwyczaj traktowany jest w roli nieprzyjemnej niespodzianki,
    a nie bonusa w postaci nieoprocentowanego kredytu z dotacja).

    > KPiR. Czy wszystkie koszty budowy takiego domku moge
    > wliczac w koszty DG ?,

    Prowadzisz DG, hasło "amortyzacja" wymieniasz niżej i pytasz o zaliczanie
    *wydatków* w koszty DG. Hm.
    Dziwne... ;)

    > dzialka jest wlasnoscia moja i zony - czy musze jakos
    > uzyczyc ja mojej firmie - jakas umowa uzytkowania ?

    Nie.
    Bierzesz:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,,
    ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodowym-od-oso
    b.html
    ...i czytasz art.22g.11
    CZYTASZ.
    A pozniej całosc od art.22a do 22o ;) (przepisy o amortyzacji statków
    możesz sobie darować ;))

    > po zakonczeniu budowy jak potem wyglada amortyzacja takiego domku ?

    Jak chodzi o stawki, to Ci nie powiem, możesz spróbować odszukać.
    Ale prawie na pewno występować będzie "rozjazd" między kwotami VAT
    a raty amortyzacji, czyli albo dobrze topiony VAT i koszty w tej skali
    "wieczne" :D, albo trzeba mieć zapas gotówki obejmujacy VAT który
    będzie się również "stopniowo odliczał", zależnie od proporcji
    wartosci inwestycji do sumarycznych przychodów (i obrotu) z DG.

> [...]
    > inwestycja jednak nie bedzie dochodowa ?. Mam tez dochody z innych rodzajow
    > dzialanosci - wiec sumarycznie firma bedzie miala dochod.

    No to nic.
    To samo zrodło przychodów, topienie strat z jednej DG w przychodach
    z innej DG bywa metoda na różne manewry, np. "wykanczanie konkurencji"
    (formalnie zabronione, ale jakos tak dziwnie działa że "dużych" nikt
    się nie czepia iż sprzedaja za tanio :P)

    pzdr, Gotfryd