  • 1. Data: 2012-03-12 20:51:00
    Temat: Ulga na złe długi raz jeszcze
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Raz jeszcze wracam do ulgi na złe długi. Przeszedłem już część drogi
    papierkowej, czyli:
    1. zdobyłem zaświadczenie o rejestracji dłużnika jako podatnik VAT (czynny)
    2. wysłałem do dłużnika zawiadomienie o zamiarze skorygowania VAT od
    niezapłaconych przez niego faktur i otrzymałem "potwierdzenie
    odbioru"(czyli poleconego nie odebrał)

    No i teraz wątpliwości:
    Art. 89a, ust. 3: Korekta podatku należnego może nastąpić w rozliczeniu
    za okres rozliczeniowy, w którym upłynął termin określony w ust. 2 pkt
    6, nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym wierzyciel uzyskał
    potwierdzenie odbioru przez dłużnika zawiadomienia, o którym mowa ust. 2
    pkt 6. Warunkiem dokonania korekty jest uzyskanie przez wierzyciela
    potwierdzenia odbioru przez dłużnika zawiadomienia, o którym mowa ust. 2
    pkt 6.

    Czyli zakładając, że rozliczam się kwartalnie i wszystkie wymienione w
    powyższym ustępie terminy upłynęły w lutym br, to korekty dokonuję w
    rozliczeniu za 1 kwartał br, czyli np. 31 marca wpisuję w rejestr
    sprzedaży VAT odpowiednią kwotę VAT z minusem, wypisuję VAT-7K i lecę do
    US - dobrze to sobie wyobrażam?

    Jednocześnie "wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty, o której
    mowa w ust. 1, są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT
    czynni", a zaświadczenie, które się otrzymuje z US jest na konkretny
    dzień, ale jest to dzień, w którym akurat urzędnik rozpatrzy mój wniosek
    o wydanie zaświadczenia. Na mój chłopski rozum: mogę złożyć korektę,
    jeśli mam zaświadczenie, że dłużnik jest w dniu składania korekty
    podatnikiem VAT czynnym, czyli muszę wyliczyć sobie ile urzędnikowi
    zajmie czasu wydanie zaświadczenia i chyba odpowiednio wcześniej złożyć
    wniosek.

    Szczerze mówiąc wydałem 21 zł, dostałem zaświadczenie, ale wynika z
    niego, że podatnik jest (był) czynnym podatnikiem VAT w połowie lutego,
    a czy będzie w dniu dokonania korekty, to już tylko on jeden wie.

    A może dokonać korekty zgodnie z datą zaświadczenia z US? Jednak w ciągu
    7 dni od dokonania korekty, powinienem powiadomić o tym fakcie dłużnika,
    a zaświadczenie z US szło do mnie ... 14 dni, bo zostało nadane 7 dni po
    dacie wystawienia zaświadczenia. Oczywiście w tym przypadku korekta i
    powiadomienie dłużnika nastąpiłyby przed złożeniem deklaracji VAT, czyli
    korekta byłaby co najwyżej na poziomie moich ksiąg.

    Czyli pytanie podsumowujące: kiedy dokładnie zrobić korektę w
    księgach/US i czy martwić się "przedawnieniem" zaświadczenia o
    rejestracji VAT dłużnika?

    PS: Wniosek o zaświadczenie można złożyć do US przez epuap (dostaje się
    Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia), ale co ciekawe, odpowiedź
    (zaświadczenie) idzie poleconym :->

    Maciek

  • 2. Data: 2012-03-13 22:50:24
    Temat: Re: Ulga na złe długi raz jeszcze
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Mar 2012, Maciek wrote:

> [...]
    > o wydanie zaświadczenia.
    > Na mój chłopski rozum: mogę złożyć korektę,

    Podważam :)
    Gdzie w przepisach jest taki warunek?
    Podatnik nie ma prawa do odliczenia o ile nie sa spełnione warunki.
    Podatnik powinien mieć dowody spełnienia warunków.
    Ale wymogu zebrania dowodów *przed* wystawieniem *dokumentu*
    służacego do odliczania nie widzę, samego odliczenia od tego
    podatnik jeszcze nie zrobił (zrobi dopiero przy sporzadzaniu
    deklaracji).
    Pasuje?

> [...]
    > niego, że podatnik jest (był) czynnym podatnikiem VAT w połowie lutego,
    > a czy będzie w dniu dokonania korekty, to już tylko on jeden wie.

    Nie wiem czy dobrze rozumiem, ale:
    - problemem o który się martwisz jest to, że dłużnik może wywinać
    psikusa i wyrejestrować się w międzyczasie
    - przepis uzależnia dokonanie korekty od zaistnienia dwu czynników,
    ale nie ustanawia warunku *uprzedniego* powiadomienia przez US

    Na mój gust:
    - "typowo" wypadałoby powiadomić o korekcie dłużnika *i* wystapić
    do US z pytaniem o stan podatnika *na dzień powiadomienia*;
    czy przepis wyklucza taka możliwosc? (zadanie pytanie o to,
    czy dłużnik *był* podatnikiem 20.II.2012, a nie czy jest dzis)
    W ten sposób nie ma miejsca na "okienko" wyrejestrowania
    z VAT.
    Otwiera się inne okienko - na to, że dłużnik jednak się i tak
    wyrejestrował, ale wczesniej.
    No to skoro prawo nie przysługuje to trudno, wystawić wypadnie
    korektę. Do korekty :>

    Cos zle dedukuję?

    Oczywiscie, w zaistniałym przypadku pozostaje wystawienie korekty
    i tyle, najwyżej okaże się że dłużnik się wyrejestrował i...
    i tak trzeba się wycofywać.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2012-03-14 08:39:04
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    > Oczywiscie, w zaistniałym przypadku pozostaje wystawienie korekty
    > i tyle, najwyżej okaże się że dłużnik się wyrejestrował i...
    > i tak trzeba się wycofywać.
    Serdeczne dzięki. Czyli w sumie ryzykuję tylko ewentualnymi odsetkami, w
    przypadku konieczności dokonania korekty korekty i nie powinno się to
    skończyć innymi sankcjami?
    Maciek

  • 4. Data: 2012-03-14 20:25:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Mar 2012, Maciek wrote:

    > Serdeczne dzięki. Czyli w sumie ryzykuję tylko ewentualnymi odsetkami,
    > w przypadku konieczności dokonania korekty korekty

    Zakładajac że "sprawdzenia" dokonasz *przed* złożeniem deklaracji,
    to niby od czego odsetki?

    > i nie powinno się to
    > skończyć innymi sankcjami?

    Nie próbowałem, jesli ktos widzi możliwosc sankcji to proszony jest
    o zabranie głosu.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2012-03-14 20:30:19
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    > Zakładajac że "sprawdzenia" dokonasz *przed* złożeniem deklaracji,
    > to niby od czego odsetki?
    To może być trudne, bo na poprzednie pismo czekałem jakiś miesiąc, z
    czego 2 tygodnie "dochodziło" (wysłane tydzień po wystawieniu, tydzień
    na poczcie).

    Maciek

  • 6. Data: 2012-03-14 20:34:53
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    > Zakładajac że "sprawdzenia" dokonasz *przed* złożeniem deklaracji,
    > to niby od czego odsetki?
    I jeszcze takie uściślenie: dłużnika powiadamiam o dokonaniu korekty w
    ciągu 7 dni. Czyli jak rozumiem dokonuję korekty (w księgach) np. 31
    marca, w ciągu 7 dni zawiadamiam dłużnika, a do 25 kwietnia zanoszę
    deklarację VAT do US z załącznikiem, że dokonałem korekty. Czy może
    dłużnika zawiadamiam dopiero po złożeniu deklaracji VAT?

    Maciek

  • 7. Data: 2012-03-14 21:13:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Mar 2012, Maciek wrote:

    > I jeszcze takie uściślenie: dłużnika powiadamiam o dokonaniu korekty
    > w ciągu 7 dni. Czyli jak rozumiem dokonuję korekty (w księgach)

    Możesz wkazać podstawę do wpisywania owej korekty gdziekolwiek?
    Bo jak na razie odnosiłem się do wystawienia *dokumentu*, a nie do
    wpisywania go dokadkolwiek ;)

    > np. 31 marca, w ciągu 7 dni zawiadamiam dłużnika,

    No tak myslałem.

    > Czy może
    > dłużnika zawiadamiam dopiero po złożeniu deklaracji VAT?

    To by było nielogiczne.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2012-03-14 21:34:35
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    > Możesz wkazać podstawę do wpisywania owej korekty gdziekolwiek?
    > Bo jak na razie odnosiłem się do wystawienia *dokumentu*, a nie do
    > wpisywania go dokadkolwiek ;)
    Hehe. Już spieszę podać: otóż w trakcie wizyty w US pani (ale nie w
    okienku, tylko na pięterku - specjalistka od VAT :->) podała mi całą
    procedurę i tu cytuję: "musi pan zrobić sobie korektę, pewnie trzeba by
    to jakoś w księgi wpisać, ale ja nie wiem jak" :->
    A poważnie, to wpisanie tego np. z minusem do rejestru VAT sprzedaży
    wygenerowałoby mi w programie od razu ładną, skorygowaną deklarację VAT :-)

    Maciek

  • 9. Data: 2012-03-14 21:40:56
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2012-03-14 22:34, Maciek pisze:
> [...]
    > A poważnie, to wpisanie tego np. z minusem do rejestru VAT sprzedaży
    > wygenerowałoby mi w programie od razu ładną, skorygowaną deklarację VAT :-)
    No i dodam jeszcze sposób dokonania korekty na deklaracji VAT
    zaproponowany przez panią: tworzymy deklarację za ostatni okres i po
    prostu pomniejszamy podstawę opodatkowania i podatek należny (np. pola
    29 i 30 przy najwyżej stawce VAT). Ma to chyba sens i tym bardziej
    przemawia do mnie wpisanie czegoś z minusem w rejestr sprzedaży VAT.

    Maciek

  • 10. Data: 2012-03-15 21:53:19
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Maciek w <news:jjr39d$s9g$1@node2.news.atman.pl>:

> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > prostu pomniejszamy podstawę opodatkowania i podatek należny (np. pola
    ^^
    > 29 i 30 przy najwyżej stawce VAT). Ma to chyba sens i tym bardziej
    > przemawia do mnie wpisanie czegoś z minusem w rejestr sprzedaży VAT.

    I tu jest największy LOL. Genialny system nie przyjmuje deklaracji z
    pomniejszonym tylko podatkiem należnym, i panie proponują składanie takiej
    deklaracji, żeby podatnik i system byli zadowoleni -- pytanie tylko jak
    długo podatnik będzie zadowolony, może mu kary za podanie nieprawdziwej
    podstawy nie przywalą, a może przywalą...

    <http://www.podatki.egospodarka.pl/52611,Ulga-na-zle
    -dlugi-a-deklaracja-VAT,1,65,1.html>

    "Pewne wątpliwości budzi jednak kwestia, czy w deklaracji, w której podatnik
    korzysta z ulgi na złe długi, należy korygować zarówno podstawę
    opodatkowania i podatek należny, czy tylko podatek należny. Przepisy ulgi
    mówią co prawda jedynie o korekcie podatku należnego, z drugiej jednak
    strony w deklaracji tej są korygowane dane z niezapłaconej faktury (czyli
    także podstawa opodatkowania). Ujęcie w niej skorygowanej podstawy
    opodatkowania oraz podatku należnego niewątpliwie sprawia, że deklaracja
    jest bardziej przejrzysta niż w sytuacji, gdy korygowany jest sam podatek.
    Ustawa o podatku od towarów i usług nie rozstrzyga tej kwestii. Dlatego też
    zdaniem autora prawidłowe wydają się być obydwie metody "

    --
    Tomasz Nycz