  • 1. Data: 2003-10-26 22:01:12
    Temat: Byc VATowcem czy nie byc?
    Od: "Irek" <m...@p...wp.pl>

    Krotkie pytanie. Rozpoczynam dzialalnosc. Zwolnic sie z podatku VAT,
    czy moze raczej od razy zostac VATowcem? (takie firmy sa chyba
    bardziej powazane?). Bylbym wdzieczny za przedstawienie za i przeciw.

    Pozdrawiam
    I.

  • 2. Data: 2003-10-27 00:12:33
    Temat: Re: Byc VATowcem czy nie byc?
    Od: "zapraszam.pl" <m...@w...pl>

    > Krotkie pytanie. Rozpoczynam dzialalnosc. Zwolnic sie z podatku VAT,
    > czy moze raczej od razy zostac VATowcem? (takie firmy sa chyba
    > bardziej powazane?).

    (to jest śmieszne) - weź kalkulator do ręki, bo chyba lepiej wiesz, co
    robisz niż inni na grupie...

  • 3. Data: 2003-10-27 09:32:18
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    Irek wrote:

    > Krotkie pytanie. Rozpoczynam dzialalnosc. Zwolnic sie z podatku VAT,
    > czy moze raczej od razy zostac VATowcem? (takie firmy sa chyba
    > bardziej powazane?). Bylbym wdzieczny za przedstawienie za i przeciw.

    Regly obowiązujące prawie zawsze:
    1. Jeśli z jakichś przepisów wynika, że VAT-owcem być musisz to musisz.
    2. Jeśli z jakichś przepisów wynika, że VAT-owcem być nie możesz to nie
    możesz.
    3. Jeśli masz wybór i prowadzisz sprzedaż wyłącznie dla osób fizycznych
    nie prowadzących działalności gospodarczej, to bardziej tobie (i twoim
    klientom) opłaca się nie być VAT-owcem.
    4. Jeśli masz wybór i prowadzisz sprzedaż wyłącznie dla firm, które są
    VAT-owcami i udział kosztów w dochodzie nie jest symboliczny to Tobie
    (i tym firmom) bardziej opłaca się żebyś VAT-owcem był.
    5. W innych wypadkach - kalkulator jak ktoś już radził

    Jeśli masz zazwyczaj VAT do zapłaty a nie do zwrotu (i oczywiście
    spełniasz warunki ustawowe) to rozliczaj się kwartalnie. W zasadzie w
    żadnym wypadku nie wybieraj rozliczenia kasowego.

  • 4. Data: 2003-10-27 10:04:52
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Mon, 27 Oct 2003 10:32:18 +0100, Jureq
    <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl> zakodował:

    >3. Jeśli masz wybór i prowadzisz sprzedaż wyłącznie dla osób fizycznych
    >nie prowadzących działalności gospodarczej, to bardziej tobie (i twoim
    >klientom) opłaca się nie być VAT-owcem.

    A to czemu? Przecież wtedy nie możesz odliczyć VATu - czyli jesteś
    droższy przynajmniej o VAT od materiałów (na towarach nie ma różnicy,
    chyba, że kupujący potrzebuje FVAT do odliczenia od podatku).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 5. Data: 2003-10-27 10:46:39
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    Kaizen wrote:

    > A to czemu? Przecież wtedy nie możesz odliczyć VATu - czyli jesteś
    > droższy przynajmniej o VAT od materiałów (na towarach nie ma różnicy,
    > chyba, że kupujący potrzebuje FVAT do odliczenia od podatku).

    Przykład

    Materiały: 100+22%=122
    Klient jest gotów zapłacić 244 brutto i nie obchodzą go żadne VAT-y
    Dochód dla sprzedawcy VAT-owca: 100
    Dochód dla sprzedawcy Nie-VAT-owca: 122

  • 6. Data: 2003-10-27 11:15:32
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    > 3. Jeśli masz wybór i prowadzisz sprzedaż wyłącznie dla osób
    > fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, to bardziej
    > tobie (i twoim klientom) opłaca się nie być VAT-owcem.

    Zwrócono mi uwagę więc uzupełniam
    3a. Jeżeli spełnione są warunki jak w p.3, ale twoi klienci potrzebują
    faktur VAT w celu uzyskania ulg podatkowych to trzeba być VAT-owcem

  • 7. Data: 2003-10-27 11:17:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 Oct 2003, bromden wrote:

    >+ > to rozliczaj się kwartalnie.
    >+
    >+ o ile nie bedzie to problemem dla twoich kontrahentow
    >+ http://www2.gazeta.pl/firma/1,31751,1706801.html

    Dasz głowę że miałeś na myśli rozliczanie *kwartalne* ?
    Nie chodzi o "MP" (Mają P...rzechlapane ;)).

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2003-10-27 11:47:14
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    Kaizen wrote:

    Jeśli popełniam błąd to nie polega on na pomyleniu towarów i materiałów.
    W twojej logice jeśli przyjmiemy, że kupujemy towary za 110000 i
    sprzedajemy je za 10000 to też wyjdzie, że lepiej być VAT-owcem.

    Ja może jestem niedzisiejszy, ale dla mnie normalna DG to jest ta
    pzynosząca zysk, a nie stratę 100 kzł miesięcznie. Środków trwałych
    wartych więcej niż dochód, który maja przynieść też się nie kupuje. A
    już napewno nie przyjmę za regułę sporzedaży towarów bez marży.

  • 9. Data: 2003-10-27 12:08:10
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Mon, 27 Oct 2003 11:46:39 +0100, Jureq
> [...]
    >Materiały: 100+22%=122
    >Klient jest gotów zapłacić 244 brutto i nie obchodzą go żadne VAT-y

    Mylisz materiały z towarami.

    Kupujesz materiały i usługi (prąd, usługi telekomunikacyjne, czynsz
    itd.) żeby prowadzić działalność handlową (taki przykład) za
    100000PLN/mies (+VAT)
    Do tego towar za 10 000 PLN + 22%VAT

    Teraz VATowiec
    Klient jest skłonny zapłacić za towar tylko 12 200. VATowiec jest "w
    plecy" 100K (licząc netto jest to 110 000 kosztów - 10 000 przychodu)

    Teraz nieVATowiec.
    Klient płaci 12 200. Zatem koszty jest w plecy 122 000 (koszty musi
    liczyć brutto, zatem jest to 134 200-12200).

    Generalnie bycie VATowcem zmniejsza koszty, jeżeli kupujesz towary
    oVATowane (to oczywiste - jak nie jesteś VATowcem to wrzucasz je w
    koszty).

    Trudno też pominąć uroki bycia VATowcem, takie jak odliczenia VATu
    większości środków trwałych (np. komputery czy "ciężarówki").
    A tu nie chodzi o to, żeby maksymalizować dochód, chodzi o to (i po
    tym poznać dobrego księgowego) by nie było zysku, a żeby były
    pieniądze ;)

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 10. Data: 2003-10-27 18:08:58
    Od: bromden <b...@g...pl.no.spam>

    > to rozliczaj się kwartalnie.

    o ile nie bedzie to problemem dla twoich kontrahentow
    http://www2.gazeta.pl/firma/1,31751,1706801.html

    --
    bromden[at]gazeta.pl