  • 1. Data: 2003-01-07 12:28:21
    Temat: Co się robi ze zamortyzowanym samochodem? :-)
    Od: "Piotr" <g...@p...onet.pl>

    Witam!
    Ostatnio sprzedałem samochód, który był moim środkiem trwałym. Oczywiście cena
    sprzedaży minus wartość dotychczas zamortyzowana stanowi przychód.
    Ale tak sobie myślę... Co ludzie robią w takich przypadkach? Czy istnieje
    jakiś sposób "pozbycia się" samochodu tak, żeby nie był przychodem?
    Teoretycznie można by sprzedać go komuś za jakąś symboliczną kwotę - a temu
    komuś (osobie fizycznej) naliczono by podatek 2% wg Eurotaxu... Czy dobrze
    myślę?
    Inna sprawa, że skoro środek trwały zamortyzował się, to teoretycznie nie ma
    już żadnej wartości i można go... no właśnie... zlikwidować? Zezłomować?
    Co o tym myślicie?
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 2. Data: 2003-01-07 13:56:31
    Temat: Re: Co się robi ze zamortyzowanym samochodem? :-)
    Od: Kocki <a...@a...pl>

    Użytkownik Piotr napisał:
    > Inna sprawa, że skoro środek trwały zamortyzował się, to teoretycznie nie ma
    > już żadnej wartości i można go... no właśnie... zlikwidować? Zezłomować?
    > Co o tym myślicie?

    Hmm... (IMHO) mysle ze US zapytalby o dokument potwierdzajacy
    zlomowanie. W koncu samochod to nie opakowanie po cukierq i do smietnika
    go nie wyrzucisz. Ogolnie wiazalo by sie to z wyrejestrowaniem samochodu
    i wlasciwie z przekresleniem jego dalszej przyszlosci. Przynajmniej w
    swietle niejasnych przepisow jakie dzis w tej gestii obowiazuja :)

    Kocki

  • 3. Data: 2003-01-07 14:15:12
    Od: "Latet" <n...@p...onet.pl>

    > Ostatnio sprzedałem samochód, który był moim środkiem trwałym. Oczywiście
    cena
    > sprzedaży minus wartość dotychczas zamortyzowana stanowi przychód.

    Ja tam sie nie znam, ale ostatnio pytalem o to jak sie liczy ten przychod,
    a raczej dochod do opodatkowania, i ktos zapodał zgrabny wzor,
    a nikt inny tego wzoru nie oprotestował.
    Wzor jest nieco bardziej skomplikwany niz to co napisales:

    D = (P-W) + A,
    gdzie:
    D - dochód (strata),
    P - przychód ze sprzedaży,
    W - wartość początkowa środka trwałego wykazana w ewidencji,
    A - odpisy amortyzacyjne dokonane do chwili sprzedaży samochodu.

    Zaryzykuje nawet stwierdzenie, ze to co napisales:
    "cena sprzedaży minus wartość dotychczas zamortyzowana stanowi przychód."
    jest z tym wzorem sprzeczne!

    Mam nadzieje, ze grupa nie pozostawi tej sprawy bez wyjasnienia.

    Dzieki,

    Latet

  • 4. Data: 2003-01-07 14:18:50
    Od: "Piotr" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    >Zaryzykuje nawet stwierdzenie, ze to co napisales:
    >"cena sprzedaży minus wartość dotychczas zamortyzowana stanowi przychód."

    No tak - nie da się ukryć, że jest sprzeczne... Powiem więcej - Twój wzór
    bardzo by mi pasował... Ale Pan księgowy, którego pytałem właśnie tak mi
    kazali... ;)

  • 5. Data: 2003-01-07 14:51:27
    Od: "Dariusz Buba" <d...@s...pl>

    A podaruj samochod tacie, albo synowi.
    Jezeli jago warto

  • 6. Data: 2003-01-07 14:53:41
    Od: "Dariusz Buba" <d...@s...pl>

    > A podaruj samochod tacie, albo synowi.
    Jezeli jego wartosc bedzie ponizej 9 tys z kawalkiem to zadnego podatku nie
    bedzie

    Darek

  • 7. Data: 2003-01-07 15:23:55
    Od: "Piotr" <g...@p...onet.pl>

    >Jezeli jego wartosc bedzie ponizej 9 tys z kawalkiem to zadnego podatku nie
    >bedzie
    >
    >Darek

    No fakt - wtedy tylko podatek od darowizn będzie... Ale czy firma też jest
    krewnym mojego taty? :)

    Dobra, załóżmy że podarowałem samochód... Czy osoba obdarowana może go od razu
    sprzedać?
    Zdaje mi się, że sprzedając samochód, który kupiło się mniej niż 6 miesięcy
    temu - płaci się podatek...
    ???

  • 8. Data: 2003-01-07 16:19:20
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    > No tak - nie da się ukryć, że jest sprzeczne... Powiem więcej - Twój wzór
    > bardzo by mi pasował... Ale Pan księgowy, którego pytałem właśnie tak mi
    > kazali... ;)

    I ty mu tak po prostu wierzysz? ;-)

    Gdyby było tak jak on mowi, to od ceny usyskanej sprzedazy
    starego auta (powiedzmy 10tys.) odjąłbyś
    pełną kwotę amortyzacji = wartość początkową,
    (zapewne wyższą od 10 tys.)
    Wyszla by Ci liczba ujemna, czyli strata.
    Czemu wiec taka opcja odpowiadalaby Ci mniej niz "moj" wzor?

    "Mój" wzór - wcale by Ci nie pasował!
    Skonczyles amortyzowac, czyli A=W. Cztyli D=P.
    Czyli placisz podatek od calej uzyskanej ze sprzedazy sumy!

    Mysle, ze jest to problem wazny dla bardzo wielu osob,
    dlatego bardzo prosze jakis autorytet (najlepiej samą Maddy)
    o zabranie stanowiska.

    Dzieki!

    Latet

  • 9. Data: 2003-01-07 19:37:52
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Latet napisał:

> [...]
    >
    > Mysle, ze jest to problem wazny dla bardzo wielu osob,
    > dlatego bardzo prosze jakis autorytet (najlepiej samą Maddy)

    No jak juz mnie tak po imieniu wołasz...
    Oczywiście przy sprzedaży środka trwałego kosztem tejże sprzedaży jest
    jego wartośc początkowa *pomniejszona* o dokonane odpisy amortyzacyjne -
    a więc wartośc niezamortyzowana.
    Kwota uzyskana ze sprzedaży jest przychodem.
    Jeżeli środek jest zamortyzowany to niestety przychodem z działalności
    jest cała kwota.

    Jakis czas temu byla na ten temat dyskusja, ale sie specjalnie nie
    przyglądałam (bilanse!!!), niemniej wydaje mi sie że do mniej więcej
    takiego wniosku doszli dyskutanci.

    A tak na marginesie - jedynym skutecznym sposobem "bezpodatkowej"
    sprzedaż samochodu jest sprzedaż co najmniej 5 lat po zakończeniu
    działalności lub bo wykreśleniu samochodu z ewidencji ŚT - po prostu
    wtedy nie ma juz dokumentów świadczących o tym że samochód był środkiem
    trwałym.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 10. Data: 2003-01-07 20:14:52
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Piotr" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Witam!
    > Ostatnio sprzedałem samochód, który był moim środkiem trwałym. Oczywiście
    cena
    > sprzedaży minus wartość dotychczas zamortyzowana stanowi przychód.

    WKF: Pomijajac kwestie "minus wartość dotychczas zamortyzowana"
    wydaje mi sie, ze cene sprzedazy wykazuje sie w KPiR w kolumnie przychody, a
    to co zostalo z amortyzacji w kolumnie kosztow.

    Karol