  • 1. Data: 2006-01-12 16:39:00
    Temat: Co tak naprawdę wolno pełnomocnikowi, reprezentującemu podatnika przed organami podatkowymi?
    Od: s...@o...pl

    We wrześniu idę na studia, po których za kilka lat chcę uzyskać uprawnienia
    do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz licencję na doradztwo podatkowe.

    Oczywiście dużo wody upłynie w Wiśle, zanim zdobęde upragnione kwalifikacje.

    Za kilka miesięcy chcę otworzyć działalność gospodarczą, na nazwisko mojej
    przyszłej małżonki, a obecnie dziewczyny. Razem z moja dziewczyną 30 grudnia
    2005 byliśmy u notariuszki, a efektem wizyty jest akt notarialny o treści:

    Dnia takiego i takiego przed notariuszem stawiła się osoba taka i taka itd.

    PEŁNOMOCNICTWO

    §.1. <Imię i nazwisko mocodawcy> oświadczyła,
    że pełnomocnikiem swoim ustanawia

    <Dwa imiona i nazwisko pełnomocnika>, syna <Imiona rodziców
    pełnomocnika>, zamieszkałego <adres pełnomocnika>, legitymującego się
    dowodem osobistym serii <Nr serii> nr <numer dowodu osobistego>
    pesel <pesel pełnomocnika>

    i upoważnia go do reprezentowania jej przed wszystkimi organami podatkowymi
    oraz Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Kasą Rolniczego Ubezpieczenia
    Społecznego, we wszystkich sprawach dotyczących Jej osoby związanych albo
    nie związanych z działalnością gospodarczą, w szczególności pełnomocnik
    uprawniony jest do: ====================================================
    ====
    - reprezentowania Jej podczas kontroli w razie Jej nieobecności, ===========
    - zredagowania, podpisania i złożenia w moim imieniu wszelkich podań, pism i

    <następna strona>

    oświadczeń, a także do wypełnienia w Jej imieniu wszelkich wniosków oraz
    formularzy urzędowych, związanych z rejestracją działalności gospodarczej
    i zgłoszeniem do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, ======
    - formułowania i składania w Jej imieniu wniosków o wydanie wiążącej
    interpretacji przepisów prawa, =============================================
    - składania w moim imieniu wniosków i do odbioru zaświadczeń o braku
    zaległości podatkowych, o braku zaległości w opłacaniu składek ZUS lub
    KRUS oraz o wysokości osiągniętego dochodu lub obrotu, =====================
    - składania w jej imieniu wniosków o zwrot podatku VAT lub o zwrot nadpłaty
    podatku dochodowego, ====================================================
    ===
    - składania w Jej imieniu wniosków o należne świadczenia z Zakładu
    Ubezpieczeń Społecznych lub z Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
    albo z innych instytucji i firm ubezpieczeniowych, =========================
    - składania w Jej imieniu we właściwej jednostce ZUS lub KRUS wniosków
    o nadanie mi certyfikatu, uprawniającego mnie do osobistego składania
    deklaracji ubezpieczeniowych drogą elektroniczną, ==========================
    - składania w Jej imieniu we właściwym urzędzie (w przyszłości, gdy pojawi
    się taka możliwość) wniosków o nadanie certyfikatu, uprawniającego
    do osobistego składania zeznań podatkowych (i ewentualnie innej
    korespondencji, kierowanej do organów podatkowych) drogą elektroniczną, ===
    - reprezentowania Jej przed wszystkimi organami podatkowymi, Zakładem
    Ubezpieczeń Społecznych oraz Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
    we wszystkich sprawach innych niż wyżej wymienione. =======================

    §.2. Ponadto pełnomocnik jest upoważniony do reprezentowania Jej przed
    wszystkimi podmiotami gospodarczymi,bankami, przedsiębiorstwami państwowymi,
    jednostkami organizacyjnymi bez osobowości prawnej, osobami fizycznymi
    i osobami prawnymi, a także przed wszystkimi (powołanymi przez Państwo
    Polskie lub Unię Europejską)organami władzy i administracji ponadpaństwowej,
    państwowej albo samorządowej, instytucjami, urzędami i sądami, we wszystkich
    sprawach, dot. mocodawcy związanych albo nie związanych z działalnością
    gospodarczą. ====================================================
    ===========

    Pełnomocnik może składać w imieniu mocodawcy wszelkie oświadczenia wiedzy
    i oświadczenia woli oraz może dokonywać w Jej imieniu wszelkich czynności
    prawnych, z wyjątkiem przypadku, gdy bezwzględnie obowiązujący przepis prawa
    wyklucza dokonanie czynności prawnej za pośrednictwem pełnomocnika. ========

    Wszystkie podmioty wymienione powyżej upoważniam do ujawnienia
    pełnomocnikowi wszystkich przeznaczonych dla mnie informacji, włącznie
    z informacjami tajnymi lub poufnymi. =======================================

    W szczególności pełnomocnik uprawniony jest do: ============================
    - odbioru wszelkiej korespondencji kierowanej do mocodawcy, ================
    - zakładania rachunków bankowych i dokonywania wszelkich operacji bankowych
    na rzecz mocodawcy, ====================================================
    ====

    <następna strona>

    - podpisywania w imieniu mocodawcy wniosków do NASK o zmianę abonenta nazwy
    domeny internetowej, ====================================================
    ===
    - podejmowania wszelkich czynności, związanych z zarejestrowaniem
    działalności gospodarczej, którą mocodawcza zamierza rozpocząć, w tym do
    składania w Jej imieniu wniosków i odbioru zaświadczeń o wpisie do ewidencji
    działalności gospodarczej i o nadaniu numeru REGON, ========================
    - reprezentowania Jej przed wszystkimi podmiotami, uprawnionymi
    do kontrolowania przedsiębiorców, ==========================================
    - składania wniosków i odbioru zaświadczeń, informujących, czy mocodawca
    figuruje w krajowym rejestrze karnym lub w rejestrze dłużników
    niewypłacalnych albo w innych rejestrach, tworzonych przez sądy, banki
    albo inne uprawnione podmioty, =============================================
    - składania w Jej imieniu wniosków o uzyskania dotacji (albo innych form
    pomocy publicznej), finansowanej albo współfinansowanej przez fundacje,
    Państwo Polskie, Polski Samorząd Terytorialny albo przez Unię Europejską i
    dostępnej dla podmiotów rozpoczynających (albo już prowadzących) działalność
    gospodarczą, a także do reprezentowania Jej przed wszystkimi sądami,urzędami
    i instytucjami, kontrolującymi wykorzystanie przyznanej pomocy, ============
    - wykonywania wszelkich czynności, związanych z obsługą klientów, w ramach
    działalności gospodarczej, =================================================
    - zawierania w Jej imieniu wszelkich umów cywilnoprawnych oraz do zaciągania
    zobowiązań, ====================================================
    ============
    - nabywania i zbywania nieruchomości, ======================================
    - dokonywania w Jej imieniu wszelkich czynności prawnych, innych niż wyżej
    wymienione. ====================================================
    ============

    §.3. Powyższe pełnomocnictwo nie upoważnia do udzielania w Jej imieniu
    dalszego pełnomocnictwa. ===================================================

    §.4. Do czasu uzyskania odpowiednich kwalifikacji zawodowych oraz wymaganych
    prawem licencji i zezwoleń oraz zawarcia z mocodawcą pisemnej umowy
    pełnomocnik nie może wykonywac czynności w Jej imieniu uznawanych
    na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych lub doradztwo podatkowe. ========

    §.5. do §.10. <Informacje o kosztach i opłatach> ===========================
    Akt ten odczytano, przyjęto i podpisano. ===================================
    Oryginał podpisali: Stawający i Notariusz.
    Wypis ten wydano: ..............
    Za Rep.A Nr <Numer>/05
    <Miejscowość>, dnia 30.XII.2005r

    koniec aktu notarialnego.

    Akt przewiduje sytuacje, które już istnieją i takie które mogą nastać kiedyś
    (np. możliwość elektronicznego rozliczania się z Urzędem Skarbowym), a także
    zawiera wzmiankę, że na razie ja, jako pełnomocnik mojej kobiety nie jestem
    doradcą podatkowym ani nie mogę prowadzić ksiąg rachunkowych (paragraf 4)

    Moje pytania są następujące:

    1) jakie konsekwencje ma nie do końca jasny sposób sformułowania paragrafu 4
    oraz popełniona tam literówka ("uznawanych NA usługowe prowadzenie ksiąg")?

    2) co mi wolno już obecnie, a co dopiero w przyszłości?

    tzn.

    a) czy w związku z rejestracją działalności gospodarczej będzie w ogóle
    potrzebna obecność mocodawcy w Urzędzie Skarbowym Urzędzie Miejskim i GUS,
    czy mogę wszystko załatwić sam, posługując się powyższym aktem notarialnym?

    b) czy już obecnie /tzn. nie będąc JESZCZE doradcą podatkowym ani nie mając
    uprawnień do prowadzenia ksiąg rachunkowych/ mogę podpisać w imieniu
    mocodawcy druki NIP-1, VAT-R, itd.?

    b) czy wystarcza odręczny podpis mocodawcy na tych drukach, na których ja
    nie mógłbym się ewentualnie podpisać? czy też konieczne okaże się notarialne
    poświadczenie jej podpisu, w wypadku, gdyby nie mogła stawić się w Skarbowym
    czy też wystarczy że ja te druki wypełnię i dam dziewczynie do podpisania, a
    później wyślę do Urzędu Skarbowego listem poleconym?

    d) czy mogę np. podpisywać co miesiąc PIT-5 lub VAT-7 w imieniu mocodawcy?

    e) czy obecnie /tzn. nie będąc JESZCZE doradcą podatkowym ani nie mając
    uprawnień do prowadzenia ksiąg rachunkowych/ mogę ją reprezentować podczas
    kontroli, w razie Jej nieobecności?

    f) czy obecnie mogę ją reprezentować podczas kontroli, też pod jej obecność?
    i czy w razie kontroli mocodawca może sobie "po prostu wyjść", np. mówiąc,
    że jest gdzieś tam umówiona, ale przecież pełnomocnik ma uprawnienia do
    reprezentowania jej pod nieobecnośći i może dotrzymać towarzystwa paniom
    kontrolerkom, odpowiadając w jej imieniu na wszelkie zadawane pytania.

    pozdrawiam
    Aleksander

  • 2. Data: 2006-01-12 18:16:11
    Od: Piopio <p...@n...spam.org>

    s...@o...pl wrote:
> [...]
    >
    > Oczywiście dużo wody upłynie w Wiśle, zanim zdobęde upragnione kwalifikacje.

    [ciach]
    A z wyrokiem to możesz ich w ogóle nie uzyskać ;)
    Poszukaj w google pod hasłem "firmanctwo".

    Piopio.

  • 3. Data: 2006-01-12 18:20:32
    Od: "Bartek:" <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    Użytkownik wyskrobał(a):
    > We wrześniu idę na studia, po których za kilka lat chcę uzyskać
    > uprawnienia do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz licencję na doradztwo
    > podatkowe.

    Ambitnie.

> [...]
    > przyszłej małżonki, a obecnie dziewczyny. Razem z moja dziewczyną 30
    > grudnia 2005 byliśmy u notariuszki, a efektem wizyty jest akt notarialny

    Również ambitnie.

    > Moje pytania są następujące:
    >
    > 1) jakie konsekwencje ma nie do końca jasny sposób sformułowania
    > paragrafu 4 oraz popełniona tam literówka ("uznawanych NA usługowe
    > prowadzenie ksiąg")?

    Praktycznie żadne. Jasno wynika z sensu zdania, że to lierówka i powinno być
    "za".

> [...]
    > potrzebna obecność mocodawcy w Urzędzie Skarbowym Urzędzie Miejskim i GUS,
    > czy mogę wszystko załatwić sam, posługując się powyższym aktem

    Art. 137 Ordynacji podatkowej. Pełnomocnikiem może być każda osoba mająca
    pełną zdolność do czynności prawnych. Czyli w praktyce prawie każdy dorosły.

    > b) czy już obecnie /tzn. nie będąc JESZCZE doradcą podatkowym ani nie
    > mając uprawnień do prowadzenia ksiąg rachunkowych/ mogę podpisać w imieniu
    > mocodawcy druki NIP-1, VAT-R, itd.?

    Wydaje mi się, że tak.

> [...]
    > się w Skarbowym czy też wystarczy że ja te druki wypełnię i dam
    > dziewczynie do podpisania, a później wyślę do Urzędu Skarbowego listem

    Wystarczy odręczny. Widziałeś kiedyś, żeby ktoś wysyłał PIT-a pocztą i
    załączał notarialne poświadczenie podpisu?

    > d) czy mogę np. podpisywać co miesiąc PIT-5 lub VAT-7 w imieniu mocodawcy?

    j/w

    > e) czy obecnie /tzn. nie będąc JESZCZE doradcą podatkowym ani nie mając
    > uprawnień do prowadzenia ksiąg rachunkowych/ mogę ją reprezentować podczas
    > kontroli, w razie Jej nieobecności?

    Art. 281a Ordynacji podatkowej. Możesz po zgłoszeniu w US.

    j/w

    --
    Bartek

  • 4. Data: 2006-01-13 21:20:36
    Od: s...@o...pl

    > [ciach] A z wyrokiem to możesz ich w ogóle nie uzyskać ;)
    > Poszukaj w google pod hasłem "firmanctwo".

    gdzie dopatrzyłeś się firmanctwa? Własnej dziewczyny nie można reprezentować,
    jako jej pełnomocnik? przeca bedzie firma i płacone podatki, to gdzie przekręt?

    pozdr
    Aleksander