eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiCo tak naprawdę wolno pełnomocnikowi, reprezentującemu podatnika przed organami podatkowymi? › Re: Co tak naprawdę wolno pełnomocnikowi, reprezentującemu podatnika przed organami podatkowymi?
    From: "Bartek:" <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Co tak naprawdę wolno pełnomocnikowi, reprezentującemu podatnika
    przed organami podatkowymi?
    Date: Thu, 12 Jan 2006 19:20:32 +0100

    Użytkownik wyskrobał(a):
    > We wrześniu idę na studia, po których za kilka lat chcę uzyskać
    > uprawnienia do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz licencję na doradztwo
    > podatkowe.

    Ambitnie.

    > Oczywiście dużo wody upłynie w Wiśle, zanim zdobęde upragnione
    > kwalifikacje.
    >
    > Za kilka miesięcy chcę otworzyć działalność gospodarczą, na nazwisko mojej
    > przyszłej małżonki, a obecnie dziewczyny. Razem z moja dziewczyną 30
    > grudnia 2005 byliśmy u notariuszki, a efektem wizyty jest akt notarialny
    > o treści:

    Również ambitnie.

    > Moje pytania są następujące:
    >
    > 1) jakie konsekwencje ma nie do końca jasny sposób sformułowania
    > paragrafu 4 oraz popełniona tam literówka ("uznawanych NA usługowe
    > prowadzenie ksiąg")?

    Praktycznie żadne. Jasno wynika z sensu zdania, że to lierówka i powinno być
    "za".

    > 2) co mi wolno już obecnie, a co dopiero w przyszłości?
    >
    > tzn.
    >
    > a) czy w związku z rejestracją działalności gospodarczej będzie w ogóle
    > potrzebna obecność mocodawcy w Urzędzie Skarbowym Urzędzie Miejskim i GUS,
    > czy mogę wszystko załatwić sam, posługując się powyższym aktem
    > notarialnym?

    Art. 137 Ordynacji podatkowej. Pełnomocnikiem może być każda osoba mająca
    pełną zdolność do czynności prawnych. Czyli w praktyce prawie każdy dorosły.

    > b) czy już obecnie /tzn. nie będąc JESZCZE doradcą podatkowym ani nie
    > mając uprawnień do prowadzenia ksiąg rachunkowych/ mogę podpisać w imieniu
    > mocodawcy druki NIP-1, VAT-R, itd.?

    Wydaje mi się, że tak.

    > b) czy wystarcza odręczny podpis mocodawcy na tych drukach, na których ja
    > nie mógłbym się ewentualnie podpisać? czy też konieczne okaże się
    > notarialne poświadczenie jej podpisu, w wypadku, gdyby nie mogła stawić
    > się w Skarbowym czy też wystarczy że ja te druki wypełnię i dam
    > dziewczynie do podpisania, a później wyślę do Urzędu Skarbowego listem
    > poleconym?

    Wystarczy odręczny. Widziałeś kiedyś, żeby ktoś wysyłał PIT-a pocztą i
    załączał notarialne poświadczenie podpisu?

    > d) czy mogę np. podpisywać co miesiąc PIT-5 lub VAT-7 w imieniu mocodawcy?

    j/w

    > e) czy obecnie /tzn. nie będąc JESZCZE doradcą podatkowym ani nie mając
    > uprawnień do prowadzenia ksiąg rachunkowych/ mogę ją reprezentować podczas
    > kontroli, w razie Jej nieobecności?

    Art. 281a Ordynacji podatkowej. Możesz po zgłoszeniu w US.

    j/w

    --
    Bartek