  • 1. Data: 2006-01-12 14:26:08
    Temat: Inwentaryzacja podlega rozliczeniu czy nie?
    Od: "Anxy" <a...@p...onet.pl>

    DG, KPiR, VAT, memoriał

    Do niedawna sprzedawałam usługi, ale nie miałam magazynu (serwisowałam
    klientów innej firmy i ta firma dostarczała klientowi części zamienne). W
    listopadzie zmieniło się, nadal sprzedaję usługi ale zakupiłam magazyn
    części zapasowych, fakturę zaksięgowałam jako koszt. Część magazynu już
    zeszła, co ma pokrycie w FV wystawianych klientom. Na koniec roku zrobiłam
    inwentaryzację ale uznałam, że nie podlega ona rozliczeniu.
    Przecież kupując części zaliczyłam je do kosztów, każde sprzedanie każdej
    części miało odzwierciedlenie w fakturze i było przychodem. Ale znalazłam
    coś takiego w googlach:
    "Jeśli jesteś na zasadach ogólnych to robisz specjalne rozliczenie
    remanentów - przyrost na remanencie w stosunku do remanentu na początek roku
    jest Twoim dochodem, a ubytek, kosztem - w dużym uproszczeniu".
    I nic z tego nie rozumiem, bo mi te przychody i koszty zdublują się.
    Proszę o jakieś wyhaśnienia bo się pogubiłam.
    Pozdrawiam
    Ania

  • 2. Data: 2006-01-13 22:53:13
    Temat: Re: Inwentaryzacja podlega rozliczeniu czy nie?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 12 Jan 2006, Anxy wrote:

> [...]
    > klientów innej firmy i ta firma dostarczała klientowi części zamienne). W
    > listopadzie zmieniło się, nadal sprzedaję usługi ale zakupiłam magazyn

    CO ZAKUPIŁAŚ ??

    > fakturę zaksięgowałam jako koszt. Część magazynu już
    > zeszła, co ma pokrycie w FV wystawianych klientom. Na koniec roku zrobiłam
    > inwentaryzację ale uznałam, że nie podlega ona rozliczeniu.

    Ykhm....
    "ktoś tu będzie korygował papiery, o ile się trochę na tym znam" ;)

    > Przecież kupując części zaliczyłam je do kosztów, każde sprzedanie każdej
    > części miało odzwierciedlenie w fakturze i było przychodem.

    Coś jest w tym pościa namotane.
    Dokładniej: pominęłaś przypadki kiedy:
    1. kupiłaś towar i go *nie sprzedałaś* (jeszcze)
    2. kupiłaś towar, był remanent (przed sprzedażą) i *później* sprzedałaś.

    Streszczenie:
    - z założenia zakup towaru nie powinien być kosztem, kosztem powinien
    się stać *w momencie sprzedaży*
    - ale na KPiR traktuje się go *jak koszt*
    - co wyrównuje się w ramach remanentu.
    Niesprzedany towar "wylatuje z kosztów", towar który poprzednim
    remanentem "wyleciał" a został sprzedany z powrotem staje się
    kosztem.

    Na KPiR *nie rozlicza się na bieżąco magazynu* - do rozliczenia
    podatku uwzględnia się wyłącznie różnicą magazynową!
    Oczywiście można raz na miesiąc robić remanent.
    Ale właśnie *remanent*! (a nie to co wynika z obrotów na magazynie)

> [...]
    > remanentów - przyrost na remanencie w stosunku do remanentu na początek roku
    > jest Twoim dochodem, a ubytek, kosztem - w dużym uproszczeniu".

    No bo tak jest.

    > I nic z tego nie rozumiem, bo mi te przychody i koszty zdublują się.

    Gdzie ?
    Kupujesz towaru za X złotych.
    Masz "pozorny koszt" X zł.
    Jak ten towar sprzedasz za Y złotych, to masz przychód (rzeczywisty).
    I jak to było w jednym okresie remanentowym to koszt stał się
    *rzeczywisty* (bo towaru na magazynie nie ma i już).

    A teraz jeśli zakup jest w 1. okresie remenantowym, zaś
    sprzedaż już po remanencie...
    No to towar wylatuje "z pozornego kosztu"!
    Bo towar to *twój majątek*!

    I aż do następnego remanentu masz "minus na koszcie".
    Ale *statystycznie* w tym czasie kupisz inny towar stanowiący
    "pozorny koszt".

    Na tym polega uproszczenie w KPiR - że nie trzeba prowadzić
    magazynu.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-01-14 08:44:01
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Anxy wrote:
    > Na koniec roku zrobiłam inwentaryzację ale uznałam, że nie
    > podlega ona rozliczeniu.

    Uznałaś, że nie podlega?
    Gdzieś to w przepisach znalazłaś?
    Po co robiłaś, skoro uznałaś, że Ci niepotrzebne?

    > I nic z tego nie rozumiem, bo mi te przychody i koszty zdublują się.
    > Proszę o jakieś wyhaśnienia bo się pogubiłam.

    Najlepsze wyjaśnienia są w objaśnieniach
    do prowadzenia KPiR. Weź rozporządzenie
    i przeczytaj. Wszyscy zwracają uwagę, że jest to wyjątkowo
    prosto napisane.