  • 1. Data: 2006-04-07 09:01:50
    Temat: Co to jest memoriał w KPiR?
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Ostatnio muszę przyznać, że na p.s.p.podatki zaskoczyło mnie kilka
    postów burzących moje wyobrażenia o tym co wydawało mi się oczywiste :))
    Postanowiłem w wolnych chwilach zająć się powtórną lekturą podstawowych
    ustaw i jeszcze raz przyjrzeć się różnym "oczywistościom".

    Na pierwszy ogień poszła UoPDoOF. Art 22:
    5. U podatników prowadzących księgi rachunkowe (handlowe) koszty
    uzyskania przychodów objętych tymi księgami są potrącane tylko w tym
    roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty
    uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz
    dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i
    kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane chociaż ich jeszcze
    nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku
    podatkowego, chyba że zarachowanie ich nie było możliwe; w tym wypadku
    są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione .
    6. Zasada określona w ust. 5 ma zastosowanie również do podatników
    prowadzących podatkowe księgi przychodów I rozchodów, pod warunkiem że
    stale w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób
    umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania odnoszących się tylko do
    tego roku podatkowego.

    Powszechnie przyjmowane jest, że osoby rozliczające się memoriałowo
    mogą odliczać koszt w miesiącu otrzymania faktury, przed jej zapłatą
    jeśli dotyczy on dochodu uzyskanego w poprzednim miesiącu lub jeśli
    jest to tzw koszt ogólny. Tymczasem ustawa nie zawiera takich zapisów.
    Mówi ono tylko o przyporządkowaniu kosztu do właściwego *roku*
    *podatkowego*. W ramach danego roku nie widzę żadnej różnicy między
    metodą memoriałową i kasową.

    Czy ktoś zachce to skomentować.

  • 2. Data: 2006-04-07 10:08:55
    Temat: Re: Co to jest memoriał w KPiR?
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > W ramach danego roku nie widzę żadnej różnicy między
    > metodą memoriałową i kasową.
    >
    > Czy ktoś zachce to skomentować.

    A nie wydaje Ci się, że w metodzie kasowej
    trzeba za faktury zapłacić, żeby były kosztem?
    Mała różnica?

  • 3. Data: 2006-04-07 10:14:52
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    cef wrote:

    > A nie wydaje Ci się, że w metodzie kasowej
    > trzeba za faktury zapłacić, żeby były kosztem?
    > Mała różnica?

    Dokładnie tak mi się wydaje.
    Po przeczytaniu tych artykułów które przytoczyłem, wydaje mi się, że
    warunek ten dotyczy także tzw. metody memoriałowej w ramach jednego
    roku podatkowego.

  • 4. Data: 2006-04-07 10:27:02
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Dokładnie tak mi się wydaje.
    > Po przeczytaniu tych artykułów które przytoczyłem, wydaje mi się, że
    > warunek ten dotyczy także tzw. metody memoriałowej w ramach jednego
    > roku podatkowego.

    Nie mam takiego wrażenia. W ramach jednego roku
    przy metodzie memoriałowej mogę
    sobie zarachować koszty, których
    nie poniosłem tzn mam tylko fakturę, a nie zapłaciłem.

  • 5. Data: 2006-04-07 10:32:34
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    cef wrote:

    > Nie mam takiego wrażenia. W ramach jednego roku
    > przy metodzie memoriałowej mogę
    > sobie zarachować koszty, których
    > nie poniosłem tzn mam tylko fakturę, a nie zapłaciłem.

    Jednak masz rację. Czytałem to nie dość uważnie.

    Sorry za zamieszanie