  • 11. Data: 2004-03-12 09:56:25
    Temat: Re: Czy cos mi grozi? PILNE
    Od: "a&e" <a...@w...op.pl>

    wiadomości
    news:Pine.WNT.4.58.0403120958570.-588373@Athlon.port
    ezjan.zabrze.pl...
    > On Fri, 12 Mar 2004, Massai wrote:
    > [...]
    >
    > Skąd takie coś wiesz ?
    > A nie jest tak coś w pośrodku powyższych zeznań ?

    bardzo prosze....
    ***************************
    UCHWAŁA Nr 4/98

    Komisji Nadzoru Bankowego

    z dnia 30 czerwca 1998 r.

    w sprawie trybu postępowania banków w przypadkach prania pieniędzy oraz
    ustalenia wysokości kwoty i warunków prowadzenia rejestru wpłat gotówkowych
    powyżej określonej kwoty oraz danych o osobach dokonujących wpłaty i na
    rzecz których wpłata została dokonana.

    (Dz. Urz. NBP z dnia 5 sierpnia 1998 r.)

    Na podstawie art. 106 ust. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo
    bankowe (Dz. U. Nr 140, poz. 939) uchwala się, co następuje:

    § 1. Ilekroć w uchwale użyto określenia "pranie pieniędzy", należy przez to
    rozumieć przestępstwo określone w odrębnych przepisach.

    § 2. 1. Banki zobowiązane są do prowadzenia w oddziałach oddzielnych
    rejestrów wpłat gotówkowych, których wartość przekracza równowartość 10.000
    ECU. Rejestry te banki prowadzą od dnia wejścia w życie uchwały.

    2. Niezależnie od rejestrów prowadzonych w oddziałach, centrale banków
    prowadzą również zbiorcze rejestry wpłat. Zbiorcze rejestry wpłat banki
    prowadzą od dnia 1 stycznia 1999 r.

    3. Przepis ust. 1 stosuje się także do banków nie posiadających oddziałów.

    4. Banki regionalne oraz banki zrzeszające, w rozumieniu art. 1 ust. 1
    ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o restrukturyzacji banków spółdzielczych i
    Banku Gospodarki Żywnościowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 80,
    poz. 369, z 1995 r. Nr 142, poz. 704, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, oraz z
    1997 r. Nr 121, poz. 770 i Nr 140, poz. 939), prowadzą zbiorcze rejestry dla
    zrzeszonych banków spółdzielczych.

    5. Obowiązek określony w ust. 1 dotyczy także zamiany papierów wartościowych
    lub zagranicznych środków płatniczych na złote polskie, zamiany złotych
    polskich na papiery wartościowe lub zagraniczne środki płatnicze, w tym
    pośrednictwa w wymienionych wyżej transakcjach, a także każdego przypadku,
    gdy okoliczności transakcji wskazują, iż środki mogą pochodzić lub mają
    związek z praniem pieniędzy, bez względu na wartość transakcji i jej
    charakter.

    6. Banki są zobowiązane do przechowywania rejestru transakcji, o których
    mowa w ust. 1 i 5, wraz z dokumentami źródłowymi dotyczącymi
    zarejestrowanych transakcji przez okres co najmniej 5 lat, licząc od
    pierwszego dnia roku następującego po roku, w którym dokonano ostatniego
    zapisu związanego z transakcją. Obowiązek przechowywania dokumentów
    źródłowych dotyczy banku, w którym dokonano transakcji.

    7. Rejestry powinny być prowadzone w sposób uniemożliwiający dokonywanie
    zmian umieszczonych w nich danych przez osoby nieupoważnione.

    § 3. 1. W celu realizacji obowiązku rejestracji banki identyfikują klientów
    w każdym przypadku rozpoczęcia transakcji, o których mowa w § 2 ust. 1 i 5
    oraz umieszczają w rejestrze dane dotyczące:

    1) tożsamości i adresu osoby dokonującej transakcji,

    2) tożsamości i adresu osoby, w imieniu której dokonywana jest transakcja,

    3) tożsamości beneficjenta, w przypadku transakcji w obrocie krajowym,

    4) tożsamości i adresu beneficjenta, w przypadku transakcji w obrocie
    międzynarodowym,

    5) banków oraz numerów rachunków bankowych związanych z transakcją, o ile
    występują,

    6) rodzaju transakcji,

    7) kwoty oraz waluty transakcji,

    8) daty dokonania transakcji,

    9) pracownika banku, który dokonał rejestracji.

    2. Identyfikacja tożsamości, o której mowa w ust. 1 obejmuje:

    1) w przypadku osób fizycznych i ich pełnomocników, okazanie dowodu
    osobistego lub paszportu w celu ustalenia i zarejestrowania cech dokumentu
    (seria i numer) oraz imienia, nazwiska, daty urodzenia, a także adresu
    zamieszkania jego posiadacza,

    2) w przypadku osób prawnych, okazanie i zarejestrowanie danych z aktualnego
    wyciągu z rejestru handlowego lub innego równoważnego dokumentu,
    wskazującego formę organizacyjną osoby prawnej i adres jej siedziby oraz
    dokumentu potwierdzającego umocowanie osoby przeprowadzającej transakcję do
    reprezentowania osoby prawnej, a także danych dotyczących tej osoby
    określonych w pkt 1,

    3) w przypadku jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości
    prawnej, okazanie oraz zarejestrowanie danych z dokumentu wskazującego formę
    organizacyjną i adres jej siedziby oraz dokumentu potwierdzającego
    umocowanie osoby przeprowadzającej transakcję do reprezentowania tej
    jednostki, a także danych dotyczących tej osoby określonych w pkt 1.

    3. Obowiązek zarejestrowania danych, określonych w ust. 2 pkt 2 i 3, dotyczy
    tylko sytuacji, w których otwierany jest rachunek bankowy lub jest to
    pierwsza transakcja dokonywana przez klienta.

    § 4. 1. Banki są zobowiązane do opracowania i wprowadzenia
    wewnątrzbankowych programów przeciwdziałania praniu pieniędzy w formie
    regulaminów.

    2. Banki regionalne oraz banki zrzeszające opracowują programy, o których
    mowa w ust. 1, dla zrzeszonych banków spółdzielczych.

    3. W ciągu miesiąca od dnia wejścia w życie uchwały zarządy banków wyznaczą,
    spośród członków zarządów, osoby odpowiedzialne za opracowanie, w terminie
    trzech miesięcy, programów, o których mowa w ust. 1 i 2. Osoby te są
    odpowiedzialne za realizację programów oraz bieżącą analizę danych
    gromadzonych w rejestrach, o których mowa w § 2 ust. 1, 2 i 4.

    4. Regulaminy, o których mowa w ust. 1, banki przesyłają do Generalnego
    Inspektoratu Nadzoru Bankowego. O wszelkich zmianach w przyjętym regulaminie
    banki niezwłocznie informują Generalny Inspektorat Nadzoru Bankowego.

    § 5. 1. W razie uzasadnionego podejrzenia, iż transakcja, o której mowa w §
    2 ust. 1 i 5, jest związana z praniem pieniędzy, banki zawiadamiają
    niezwłocznie, w trybie poufnym, właściwą prokuraturę.

    2. O fakcie zawiadomienia prokuratury banki informują, w trybie poufnym,
    Generalnego Inspektora Nadzoru Bankowego.

    3. Banki informują, w tym samym trybie, Generalnego Inspektora Nadzoru
    Bankowego o działaniach podjętych przez prokuraturę, o których bank został
    poinformowany, w związku z otrzymanym zawiadomieniem, o którym mowa w ust.
    1.

    § 6. W razie zaistnienia sytuacji, o której mowa w art. 106 ust. 3 pkt 2
    ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. Nr 140, poz. 939),
    bank bezzwłocznie powiadamia pisemnie o tym fakcie klienta, wskazując
    jednocześnie podstawę prawną zawieszenia wypłaty środków pieniężnych.

    § 7. Traci moc zarządzenie nr 16/92 Prezesa Narodowego Banku Polskiego z
    dnia 1 października 1992 r. w sprawie zasad postępowania banków w razie
    ujawnienia okoliczności wskazujących na lokowanie w banku środków
    pieniężnych lub innych wartości majątkowych pochodzących lub mających
    związek z przestępstwem oraz przy dokonywaniu wpłat gotówkowych
    przekraczających określoną kwotę (Dz. Urz. NBP Nr 9, poz. 20).

    § 8. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1998 r.

    *******************************

    co do US to nie mam pojecia, poniewaz nie jestem na bierzaco w przepisach
    :), ale nic mi o tym nie wiadomo.

    Oczywiscie sa banki nadgorliwe, ktore faktycznie informuja o wplatach US,
    nie w9iem jednak z czego to wynika... A chetnie sie dowiem

    pozdrawiam

    Ewa

  • 12. Data: 2004-03-12 12:12:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Mar 2004, a&e wrote:
    [...]
    >+ bardzo prosze....
    >+ ***************************
    >+ UCHWAŁA Nr 4/98

    O, thx :) Może modemowcy nie będą za bardzo plonkować :)

    >+ Oczywiscie sa banki nadgorliwe, ktore faktycznie informuja o wplatach US,
    >+ nie w9iem jednak z czego to wynika... A chetnie sie dowiem

    Swoją drogą: nie jest to naruszenie tajemnicy bankowej ?
    Bo wydawało mi się iż układ jest taki że bank musi to i owo
    ujawnić USowi. Ale *jak US zażąda* !
    Tak z ciekawości: a które to "nadgorliwe" ? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 13. Data: 2004-03-12 13:08:09
    Od: "a&e" <a...@w...op.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
    US,

    > Swoją drogą: nie jest to naruszenie tajemnicy bankowej ?
    > Bo wydawało mi się iż układ jest taki że bank musi to i owo
    > ujawnić USowi. Ale *jak US zażąda* !

    Bo widzisz, tak naprawde to oczywiscie nikt nic nie wie, a jak jest CO
    sprawdzac, to oficjalnie US pyta i az dziw ze odpowiedz dostaje...., no
    chyba, ze postanowienie sadu trzyma w zebach.... :)

    Ponadto czy ktos moze mi powiedziec na jakiej podstawie bank udziela
    jakichkolwiek informacji US-owi? Bo mnie sie kiedys wydawalo ze tylko
    Prokuraturze, Sadowi, organowi trzymajacemu papier z postanowieniem sadowym
    mozna......

    > Tak z ciekawości: a które to "nadgorliwe" ? ;)

    Globalnie - nie mam zielonego pojecia...
    Regionalnie - na Kujawach, w takim jednym oddziale najwiekszego banku
    polskiego...., podejrzewam ze raczej nadgorliwy naczelnik to jest a nie
    nadgorliwy bank, hihihi

    pozdrowionka
    Ewa

  • 14. Data: 2004-03-12 16:18:59
    Od: "Neko" <neko@_bez_spamu_gamesweek.pl>

    U_ytkownik Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.ój> w wiadomo_ci

    > OK, zadałeś pytanie o to czy wyjdzie jakiś podatek. Jeżeli prowadzisz
    firmę
    > to chyba wiesz ze wyjdzie. Trzeba było zadać pytanie, jak to zrobić zeby
    US
    > się nie doczepił - nie wiem czy ktoś by odpowiedział, ale przynajmniej
    była
    > by pewność, że nie jesteś lamą tylko kombinujesz. Ja po przeczytaniu
    > twojego postu odniosłem wrażenie że chciałeś zarobić 40k i nie wiesz jak
    > opodatkować.

    Wplata na konto prywatne - wiec co mnie obchodzi firma, co mnie obchodzi
    fiskus pytam sie?
    Wplacajacy niech sie martwi.
    I nie kombinuje tylko w dobrej wierze ide komus na reke, bo ten
    ktos poszedl kiedys mi. :)

    > Możesz rozwinąć myśl?
    > Poproszę o przynajmniej jedno zdanie wielokrotnie złożone ;-P

    Patrz wyzej i nie kombinuj ;)

    Neko

  • 15. Data: 2004-03-12 16:24:54
    Od: "Neko" <neko@_bez_spamu_gamesweek.pl>

    U_ytkownik Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> w wiadomo_ci

    > Skąd takie coś wiesz ?
    > A nie jest tak coś w pośrodku powyższych zeznań ?
    > Mniej więcej tak że bank informuje, i owszem, ale nie US tylko
    > Głównego Inspektora czegoś tam ? (tego od "prania pieniędzy" !)
    > Tego czy ów inspektor jakoś kontaktuje się w US nie wiem.

    Kolega kiedys otrzymal na konto 250 tys. i nikt sie nie zainteresowal.

    Neko