  • 1. Data: 2007-08-20 09:08:27
    Temat: Czy mozna w koszty firmy wrzucic cegly ? :)
    Od: "Dexter Labolatory" <d...@w...pl>

    Witam,

    wlascicielka firmy posiada pustą dzialke na ktorej chce wybudowac kilka
    pomieszczen gospodarczych i utwardzic kawalek placu aby mogly parkowac
    np. maszyny budowlane lub samochody. Wszystko ma byc na wynajem innym
    podmiotom. Wszystko ma byc legalne bez zadnego naginania prawa.

    a)
    Czy wystarczy rozrzerzyc DG o wynajem pomieszczen
    magazynowych/parkingu aby mozna bylo wziaść w koszty budowe tych
    pomieszczen (czyli beton/cegly / kostki / utwardzenie placu itp) ?

    b)
    dzialka jest notarialnie w 50% wlascicielki oraz w 50% innej osoby
    czy mozna wprowadzic dzialke do srodkow trwalych i jakos amortyzowac jej
    koszt?

  • 2. Data: 2007-08-20 14:19:39
    Temat: Re: Czy mozna w koszty firmy wrzucic cegly ? :)
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 20 Aug 2007 11:08:27 +0200, Dexter Labolatory napisał(a):

    > a)
    > Czy wystarczy rozrzerzyc DG o wynajem pomieszczen
    > magazynowych/parkingu aby mozna bylo wziaść w koszty budowe tych
    > pomieszczen (czyli beton/cegly / kostki / utwardzenie placu itp) ?

    Bezpośrednio w koszty raczej nie. Tylko amortyzacja śrpodka trwałego.

    > b)
    > dzialka jest notarialnie w 50% wlascicielki oraz w 50% innej osoby
    > czy mozna wprowadzic dzialke do srodkow trwalych i jakos amortyzowac jej
    > koszt?

    Jeśli jeszcze pamiętam ustawę to można. Oczywiście 50% wartości. Natomiast
    może być problem z amortyzacją całego budynku, bo jeśli w art. 48 Kodeksu
    Cywilnego nic się nie zmieniło ostatnio to ten budynek też jest częścią
    gruntu i wspólwłasnością 50/50.
    Jak coś poplątałem, to może ktoś sprostuje ;)

  • 3. Data: 2007-08-20 22:41:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 20 Aug 2007, jureq wrote:

    > Bezpośrednio w koszty raczej nie. Tylko amortyzacja śrpodka trwałego.

    Bynajmniej nie w celu prostowania wypowiedzi, a ew. prostowania sugestii
    wynikłych z tez pytania - amortyzacja jest również możliwa "poza DG",
    w ramach przychodu uzyskiwanego z najmu (dla PDoOF to jest odrębne
    źródło przychodu).
    Ani "dla zasady" ani dla VAT to wiele nie zmieni, idzie (mi) tylko
    o zaakcentowanie, że nie jest konieczne "rozszerzenie DG".

    > Jeśli jeszcze pamiętam ustawę to można. Oczywiście 50% wartości.

    Um... amortyzować grunt??
    A art.22c.1 ?
    O ile pamiętam wnioski z ostatniej (prawda, dawno to AFAIR było) dyskusji
    "gruntowej" na pspp, to wychodziło że:
    - grunt jest traktowany z grubsza jak pieniądz :), z czego wynika wniosek
    że jeśli pozostaje we własności przedsiębiorcy to opłacony jest
    z *opodatkowanych* pieniędzy (jest ST, ale nie można amortyzować, więc
    przez czas posiadania NIE stanowi nijak kosztu)
    - dochód lub strata powstaje dopiero w momencie ew. sprzedaży.
    Też nie pamiętam czy czegoś nie poplątałem, ale jakoś tak to szło :)

    > Natomiast może być problem z amortyzacją całego budynku,

    ...żeby ktoś z czytaczy nie pomylił: wyżej piszę oczywiscie o *gruncie*
    (działce), bez budynku. Ty to wiesz, ja to wiem, ale nie wiem czy dla
    każdego jest oczywiste, że coś co KC (jak niżej piszesz) traktuje jako
    nierozłączną całość, podatki traktują jako koniecznie rozłączne części :)

    > bo jeśli w art. 48 Kodeksu
    > Cywilnego nic się nie zmieniło ostatnio to ten budynek też jest częścią
    > gruntu i wspólwłasnością 50/50.
    > Jak coś poplątałem, to może ktoś sprostuje ;)

    Apeluję o nietraktowanie jak "sprostowania", lecz raczej tezy do
    dyskusji: czy w omawianym przypadku nie będzie to 50% amortyzacji
    własnego ST oraz 50% amortyzacji inwestycji w obcym środku trwałym?

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2007-08-22 18:32:59
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 21 Aug 2007 00:41:08 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    No to jeszcze ja, mogę? ;>

> [...]

    Tak na mój gust to ja myślę, że niekoniecznie nawet rozszerzać DG. Chyba,
    że te wszystkie pomieszczenia i utwardzenie placu byłyby przeznaczone
    tylko, bądź głównie pod wynajem, jeśli miałyby być wynajmowane niejako
    "przy okazji", to potraktowałabym to jako pozostały przychód w kpir, bądź
    pozostały przychód operacyjny w księgach handlowych, bo jeśli nie jest to
    główna działalność firmy, to po co? ;>
    Choć argumenty za, być może są takie same: a czemu nie? ;>

    1.000% racji!!!
    :))
> [...]
    > Ani "dla zasady" ani dla VAT to wiele nie zmieni, idzie (mi) tylko
    > o zaakcentowanie, że nie jest konieczne "rozszerzenie DG".

    Moim zdaniem, Gotfryd, jak zwykle ;), ma rację. Tak też można by to
    potraktować, ale nie wiem, czy dla VAT nie byłoby tu różnicy.
    Bo popatrz, jeśli ja mam ten grunt poza działalnością i będę budowała sobie
    pomieszczenia, których nie chcę wznosić pod DG, to raczej VAT-u z
    materiałów i robocizny nie odliczę, prawda?
    Podatek dochodowy też ma w tym wypadku pewne ograniczenie, bo liniówka nie
    wchodzi w rachubę, więc chyba robienie tego "pod" działalnością ma pewne
    plusy. Chyba, że nie pojęłam: co autor ma na myśli, albo i gdzieś
    indziej... ;)

    > Um... amortyzować grunt??

    :))

    Ale plac utwardzony, to już znajdziemy chyba w budowlach, prawda? Choć może
    mi się majaczy...

    A tę drugą część działki koniecznie wynająć! No chyba, że użyczenie... (ja
    bym wolała nie ;) )
    I koszt jest z wynajmu i mniej kłopotów z ciągiem dalszym.

    [ciach]

> [...]
    > dyskusji: czy w omawianym przypadku nie będzie to 50% amortyzacji
    > własnego ST oraz 50% amortyzacji inwestycji w obcym środku trwałym?

    A wiecie co? ja gdzieś czytałam o amortyzowaniu "nakładów na budynek",
    zdaje sie, że było to o takim budynku, który był zdatny do użytkowania, ale
    z przyczyn nie pamiętam jakich, ciągle nie był "odebrany", natomiast
    użytkowany i owszem.
    Szukałam tego, ale coś mi nie wychodzi (ratunku?) ;p
    Choć to już chyba poza tematem.

    Natomiast w takim przypadku, ta własność gruntu 50/50, to nie wiem, czy to
    rozwiązanie o amortyzacji 50% własnej i 50% w obcym środku trwałym, to tak
    do końca jest właściwe. Wątpliwość moją budzi obawa, że te 50% inwestycji w
    obcym środku trwałym ze względu na wysokość stawki amortyzacyjnej to może
    zaboleć US. Choć ból urzędnika nie może być wyznacznikiem prawidłowości...
    (a może: im większy, tym lepiej? ;>)

    Zresztą, dobrze by było wynająć tę pozostałą część gruntu i potem całość
    budynku przyjąć do własnych środków trwałych i amortyzować?

    Ładnie, jasno i bez wątpliwości :)

    Przekombinowałam? ;>

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 5. Data: 2007-08-22 21:28:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Aug 2007, Jagna wrote:

    > Moim zdaniem, Gotfryd, jak zwykle ;), ma rację.

    He, he, nadmierny optymizm, dowody są w guglu ;)

    > Tak też można by to
    > potraktować, ale nie wiem, czy dla VAT nie byłoby tu różnicy.

    IMO nie.

    > Bo popatrz, jeśli ja mam ten grunt poza działalnością i będę budowała sobie
    > pomieszczenia, których nie chcę wznosić pod DG, to raczej VAT-u z
    > materiałów i robocizny nie odliczę, prawda?

    Nieprawda :O
    Powód? - ano inna definicja DG dla PDoOF i VAT.
    To co dla PDoOF stanowi dwa odrębne źródła przychodu, czyli DG (w tym
    zarejestrowana DG :P) oraz najem składników majątku nie ujętych w DG,
    dla VAT jest *łącznie* zaliczane jako "czynności opodatkowane".

    Jak podatnik się zarejestruje, to spokojnie może odliczać VAT również
    od wydatków na "przedmiot najmu".
    Moim zdaniem w takim przypadku miałoby sens rozbić ewidencje VAT na
    dwie części (IMO nie ma zakazu, bo nie ma *żadnej* obowiązkowej formy
    ewidencji) a następnie podsumować sobie VAT należny, naliczony,
    naliczony od ST i co tam jeszcze podatnikowi jest potrzebne :)

    > Podatek dochodowy też ma w tym wypadku pewne ograniczenie, bo liniówka nie
    > wchodzi w rachubę,

    To się zdecydowanie zgadza.
    Ale to może być również plus: jak już ktoś ma "liniowy" (czyli
    część ulg sobie pooooszła) a przychody z najmu nie są bardzo
    wysokie (mogą przekroczyć 1. próg skali, byleby nie za dużo),
    to opodatkowując je "wg skali" odzyskuje prawo do owej magicznej
    "kwoty wolnej" :) (a ściślej - pieć stow podatku z groszami).

    > :))
    >
    > Ale plac utwardzony, to już znajdziemy chyba w budowlach, prawda?

    Zdecydowanie tak.
    Jak ktoś nie wierzy, niech spróbuje "przepisowo" utwardzić sobie plac :)
    Niemniej, o ile pamiętam przeboje, ktore swojego czasu wiązały się
    z VAT, to zasadą jest *rozdzielenie* wartości gruntu i wartości
    budowli. Nic to, że budowlą jest "plac"!
    Przypuszczam że to samo dotyczy nabycia "działki z placem"...

    > A tę drugą część działki koniecznie wynająć! No chyba, że użyczenie... (ja
    > bym wolała nie ;) )
    > I koszt jest z wynajmu i mniej kłopotów z ciągiem dalszym.

    O to to!

> [...]
    > użytkowany i owszem.
    > Szukałam tego, ale coś mi nie wychodzi (ratunku?) ;p

    IMO poza tematem i IMO wynika z samych zasad ogólnych: jak coś
    jest "zdatne do użytku" to stanowi ST i już!

> [...]
    > obcym środku trwałym ze względu na wysokość stawki amortyzacyjnej to może

    A co, większa jest niż przy "własnej"?
    Nie wiem a czytać mi się nie chce :P

    > Zresztą, dobrze by było wynająć tę pozostałą część gruntu i potem całość
    > budynku przyjąć do własnych środków trwałych i amortyzować?

    Ale zasada "czyj grunt tego budynek" dotyczy wyłącznie *własności*
    oraz *wieczystej dzierżawy* gruntu!
    Znaczy jak najemca postawi budynej, to postawi go właścicielowi gruntu
    (a nie sobie).
    Co najwyżej uzyska w ten sposób prawo zakupienia działki :) (jest
    przepis w KC). Ale dopóki nie wywalczy tego ugodowo lub sądownie,
    to budynek (w tym przypadku: w odpowiedniej części) *nie jest
    jego*, jemu przysługuje tylko "zwrot nakładów"!

    > Ładnie, jasno i bez wątpliwości :)
    >
    > Przekombinowałam? ;>

    Usiłuję dowieść że tak! :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-08-23 06:17:13
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 22 Aug 2007 23:28:15 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > przepis w KC). Ale dopóki nie wywalczy tego ugodowo lub sądownie, to
    > budynek (w tym przypadku: w odpowiedniej części) *nie jest jego*, jemu

    Nieco się mylisz. Jedynymi wyjątkami od objęcia nieruchomścią gruntową
    postawionych na niej budynków są nieruchomość lokalowa i nieruchomość
    budynkowa. Nieruchomość lokalowa - to chyba oczywiste i znane. Natomiast w
    obecnym prawie nieruchomość budynkowa może powstać tylko na dwu zasadach:
    art 235 i art 272 KC. Ten drugi dotyczy rolniczych spółdzielni
    produkcyjnych, natomiast pierwszy właśnie wieczystej dzierżawy.

    Art. 235. §1. Budynki i inne urządzenia wzniesione na gruncie Skarbu
    Państwa lub gruncie należącym do jednostek samorządu terytorialnego bądź
    ich związków przez wieczystego użytkownika stanowią jego własność. To samo
    dotyczy budynków i innych urządzeń, które wieczysty użytkownik nabył
    zgodnie z właściwymi przepisami przy zawarciu umowy o oddanie gruntu w
    użytkowanie wieczyste.

    § 2. Przysługująca wieczystemu użytkownikowi własność budynków i urządzeń
    na użytkowanym gruncie jest prawem związanym z użytkowaniem wieczystym.

  • 7. Data: 2007-08-23 08:12:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Aug 2007, jureq wrote:

    > Nieco się mylisz.

    Zostawiam całość w cytacie, bo przyznam że nie wiem o które miejsce
    chodzi.
    Jakbyś mógł wskazać wycinek tekstu którego ów błąd dotyczy, byłoby
    jaśniej.

    > Jedynymi wyjątkami od objęcia nieruchomścią gruntową
    > postawionych na niej budynków są nieruchomość lokalowa i nieruchomość
    > budynkowa. Nieruchomość lokalowa - to chyba oczywiste i znane.

    Nie oczywiste i (mi) nieznane.
    O ile mi wiadomo własność lokalu można nabyć tylko w jeden sposób:
    nabywając udział w nieruchomości, którą stanowi grunt na którym
    stoi budynek, oczywiście wraz z udziałem we własności budynku;
    cechą szczególną jest odrębna własność lokalu (i brak udziału
    własnościowego w innych *odrębnych* lokalach tego budynku, bo
    już w lokalach niewyodrębnionych taki właściciel na "normalny"
    udział).
    Coś pokręciłem, czy coś innego chciałeś napisać?
    Zastrzegam że w tym co jest w cytacie pisałem o *budynku* (nie
    o nieruchomości).

> [...]
    > art 235 i art 272 KC. Ten drugi dotyczy rolniczych spółdzielni
    > produkcyjnych, natomiast pierwszy właśnie wieczystej dzierżawy.

    No i dobrze.
    A co innego pisałem wyżej?
    Owszem, nie zaznaczyłem "wieczystego użytkowania *na gruncie Skarbu
    Państwa*", o to Ci idzie?

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2007-08-23 08:35:18
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 23 Aug 2007 10:12:20 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Zostawiam całość w cytacie, bo przyznam że nie wiem o które miejsce
    > chodzi.

    Napisałeś, że zasada "czyj grunt tego budynek" dotyczy też *wieczystej
    dzierżawy* a jej właśnie nie dotyczy. Chyba, że ja cię źle zrozumiałem.

> [...]
    > innych *odrębnych* lokalach tego budynku, bo już w lokalach
    > niewyodrębnionych taki właściciel na "normalny" udział).

    Dokładnie o to chodzi. Masz wspóludział w działce (gruncie) i pełną (100%)
    własność lokalu.

  • 9. Data: 2007-08-23 08:45:34
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    > O ile mi wiadomo własność lokalu można nabyć tylko w jeden sposób:
    > nabywając udział w nieruchomości, którą stanowi grunt na którym
    > stoi budynek

    Niekoniecznie.
    Można nabyć prawo własności lokalu bez nabywania właśności części gruntu -
    np. grunt pozostaje w użytkowaniu wieczystym.
    Znam taki konkretny przypadek.

  • 10. Data: 2007-08-23 09:27:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Aug 2007, jureq wrote:

    > Napisałeś, że zasada "czyj grunt tego budynek" dotyczy też *wieczystej
    > dzierżawy* a jej właśnie nie dotyczy. Chyba, że ja cię źle zrozumiałem.

    No tak, pokręciłem :]
    Miało być: "czyją własnością lub dzierżawą wieczystą [jako dzierżawcy]
    jest grunt tego może być budynek"

    [...lokal...]
    > Dokładnie o to chodzi. Masz wspóludział w działce (gruncie) i pełną (100%)
    > własność lokalu.

    OK, ale odnosiłem się do budynku - a tam masz stosowny udział :)

    pzdr, Gotfryd