  • Data: 2005-01-19 17:04:55
    Temat: Czy opłaca mi się zakładać firmę?
    Od: Mieczyslaw Pilkowski <i...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Czy moge prosic was o rade? Jestem studentem, pracuje na umowe o dzielo,
    ale ostatnio w zwiazku z rosnacymi kosztami zaczalem zastanawiac sie czy
    moze nie zalozyc jednoosobowej firmy. Po krotce przedstawie swoja sytuacje.

    - obecny sposob rozliczenia: umowa o dzielo
    - zarobki - ok 4000 zl miesiecznie
    - obecnie placony podatek - 19% przy 50% koszcie uzyskania przychodu
    co daje 9.5% z zarobionej kwoty
    - dodatkowe koszta: okolo 400 zl miesiecznie

    Na czysto mam wiec okolo 3200 zl miesiecznie

    Ostatnio jednak zastanawiam sie nad rozwojem swojego malego biznesu.
    Planuje poczynienie pewnych mikroinwestycji oraz reklamowanie sie.

    Jezeli chodzi o rozwoj koszta wzrosna do okolo 600 zl/mies.
    W zwiazku z tym, ze rozliczam sie przez umowe o dzielo nie moge
    odliczac zadnych kosztow.

    Planujac reklame planuje wydac na nia kilka/kilkanascie tysiecy zlotych
    co w przypadku zalozenia dzialalnosci gospodarczej pozwoli mi na
    odliczenie tych kosztow od podstawy opodatkowania.

    Nie wiem jednak czy zakladajac dzialalnosc bede mogl otrzymac 50% koszt
    uzyskania przychodu. Do tego dochodzi ZUS wiec koszta znow wzrosna. Czy
    skladki na ZUS mozna odliczac od podstawy opodatkowania?

    Zakladajac firme zastanawiam sie czy oplaca mi sie ja zalozyc - glownie
    ze wzgledu kosztow reklamy. Bo moze okaze sie, ze pracujac na umowe o
    dzielo i kupujac reklame za kilka/kilkanascie tysiecy zlotych i tak
    bedzie mi sie to bardziej kalkulowalo. Co o tym myslicie?