  • 1. Data: 2002-11-29 18:59:13
    Temat: Czy zwolnienie przedmiotowe z VAT jest obowiazkowe?
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    Moze ktos bedzie w stanie opowiedziec mi na takie pytanie:

    Jesli dana usluga jest zwolniona z VAT-u,
    to czy takie przedmiotowe zwolnienie jest obowiazkowe
    dla podmiotu bedacego VAT-owcem?

    Konkretnie: czy moge wypisac na te usluge fakture z VAT 22%?

    Na "logike" (wiem, ze w podatkach ona nie obowiazuje)
    urzad skarbowy powinien sie cieszyc, ze ktos wplaca nieobowiazkowy
    podatek. Ale jak jest w praktyce?

    Dzieki!

    --------

    A jesli ktos lubi wiecej poczytac, to ponizej tlumacze skad
    sie wzielo to moje pytanie.

    Mam problem, ktorego nie umiem rozwiazac.

    Zalozylem dzialalnosc gospodarcza i diabel mnie skusil
    na bycie VAT-owcem. Na fakturach VAT - trzeba wpisywac
    symbol SWW/KU uslugi, jesli ma ona stawke VAT rozna od 22%.

    Jak na razie mam podstawy podejrzewac, ze moje uslugi (tak ich czesc,
    ktorych dotyczy problem) sa NIESTETY zwolnione z VAT.

    Nie ma jednak wcale pewnosci, bo sa to uslugi dziennikarskie,
    a w zalaczniku do ustawy o VAT, w tabeli uslug zwolnionych
    nie ma zadnych "uslug dziennikarskich".

    Co wiecej - w pelnej klasyfikacji WSZYSTKICH uslug
    (skorzystalem z platnej bazy na stronie http://podatki.pl/)
    tez nie ma zadnej uslugi ze słowem "dziennikarskie").

    Gdy wyrabialem REGON, to moje czynnosci dziennikarskie
    (wyszczegolnione we wpisie do ewidencji dzialalnosci) GUS podsumowal
    jako "Dzialalnosc Agencji Informacyjnych".

    Udało mi się ustalić, że "Uslugi swiadczone przez agencje informacyjne"
    maja kody PKWiU:
    92.40,
    92.40.1.
    92.40.10
    92.40.10-00
    92.40.10-00.00

    Przy tych wszystkich kodach, opis jest taki sam - "Uslugi swiadczone przez
    agencje informacyjne".
    Nie wiem wiec, czym roznia sie poszczegolne pozycje.

    Teraz kwestia SWW/KU.
    Tylko ostatnia pozycja w wykazie:92.40.10-00.00 ma podany ten kod,
    ale podwojnie: 66102x oraz 78101x. (to co za x to tez nie wiem).
    Nie wiem dlaczego podwojnie.

    Kwestia VAT:
    w zalaczniku do ustawy o VAT jest napisane, ze cala grupa 92.
    tj. "Usługi z związane z rekreacja, kulturą......" są zwolnione z VAT,
    a wiec takze 92.40 - dzialalnosc agencji informacyjnych - tez jest
    zwolniona.

    Tyle teorii. A pytania pozostają:

    1. czy "usługę dzienniakarską (napisanie artykułu dla gazety)"
    mozna podciągnąc pod "Uslugi swiadczone przez agencje informacyjne"
    i uznac za zwolniona z VAT?

    2. jesli tak, to jaki nr SWW/KU mam wpisywac na fakutrze?

    Dodam tylko, ze Urzad Skarbowy oczywiscie odeslal mnie do GUS.
    Z kolei w GUS (na razie telefonicznie) niczego sie nie dowiedzialem,
    odsylano mnie ciagle pod inny numer, itd....

    Czy GUS nie ma obowiazku podac mi numerow SWW/KU
    do wszystkich rodzajow dzialalnosci, ktore wpisalem na ich
    formularze podczas wyrabiania REGON-u?

    Bo z tego co wiem, to ja bede musial w razie kontroli udowadniac
    ze dana usluga jest zwolniona z VAT.

    Moze wiec moglbym po prostu zignorowac fakt,
    ze dana usluga prawdopodobnie jest zwoniona, i wypisywac fakture
    z VAT 22%? Tak bylo by duzo prosciej. :-)

    Poki co, wystawiam zleceniobiorcy faktury na "uslugi informatyczne",
    bo tu przynajmniej nie ma watpliwosci, ze 22%. Ale w koncu jednak
    chcialbym umiec wystawic fakture na to, co jest glowym nurtem dzialalnosci.

    Dzieki,

    Pozdrawiam,

    Latet

  • 2. Data: 2002-11-29 19:38:06
    Od: "berdycz" <p...@b...pl>

    Użytkownik "Latet" <N...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Na "logike" (wiem, ze w podatkach ona nie obowiazuje)
    > urzad skarbowy powinien sie cieszyc, ze ktos wplaca nieobowiazkowy
    > podatek. Ale jak jest w praktyce?

    Nie warto.
    Nabywca nie ma prawa go odliczyć. faktura wystawiona wadliwie.

    Choć z punktu finansów państwa nic to nie zmieniłoby.
    Ale urzędas z kontroli skarbowej ma okazję wykazać się erudycją w pobieraniu łapówek
    lub wymierzaniu kar za 3% prowizji.

  • 3. Data: 2002-11-29 19:46:08
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    > Nie warto.
    > Nabywca nie ma prawa go odliczyć. faktura wystawiona wadliwie.

    Dzieki to jasna odpowiedz. Dzieki!!!

    P.S.

    Wobec tego - moj problem z niemozliwoscia ustalenia
    stawki VAT i symbolu SWW /KU na "uslugi dziennikarskie"
    pozostaje aktualny :-(

    LAtet