eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiDG Liniowy 19% -> Zasady ogólne 18% + Wsólne rozliczenie z Żoną ? Warto? › DG Liniowy 19% -> Zasady ogólne 18% + Wsólne rozliczenie z Żoną ? Warto?
    From: "Andrzej" <x...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: DG Liniowy 19% -> Zasady ogólne 18% + Wsólne rozliczenie z Żoną ? Warto?
    Date: Fri, 16 Jan 2009 15:54:46 +0100

    Witam
    Ponieważ do 20stycznia należy zanieść "papier" o zmianie sposobu
    rozliczania, więc mam trochę mało czasu na decyzję, i proszę o "upewnienie
    mnie" w słuszności zmiany.
    Sytuacja wygląda następująco:
    Obecnie:
    Ja: Działalność gospodarcza opodatkowana podatkiem liniowym 19%
    Żona: Umowa o pracę, zasady ogólne ale brak dochodu bo jest na urlopie
    wychowawczym

    Zastanawiam się nad zmianą na:
    Ja: Działalność gospodarcza opodatkowana na zasadach ogólnych
    Żona: Umowa o pracę, zasady ogólne ale brak dochodu bo jest nadal na urlopie
    wychowawczym (ewentualnie podejmie pracę ale dopiero pod koniec roku)
    Plus wspólne rozliczenie z Żoną.

    Po takiej zmianie zyskuję:
    Podwójny limit 2*85000 = 170000 dla skali 18% co przy braku lub małym
    dochodzie Żony sprawi iż razem się zmieścimy w tym limicie.
    Podwójna kwota wolna od podatku (nie miałem tego przy 19% liniowym)
    Możliwość skorzystania z ulgi na dzieci (2 dzieci) przy 19% liniowym ja nie
    mogłem a Żona nie korzystała bo nie miała dochodu (urlop wychowaczy)
    Być może jeszcze skorzystam z ulgi odsetkowej.

    Czy jest jakiś "myk" przy tej zmianie?
    Tzn:
    1. Czy mogę sie rozliczyć razem z Żoną przy Zas.Ogólnych i Działalności
    gospodarczej.
    2. Czy mogę za rok wrócić do 19% liniwego (czy nie jest to czasem tylko
    zmiana w jedną stronę?)
    3. Czy mogę zanieść "jakieś oświadczenie" do Urzędu Skarbowego że będę się
    rozliczać z Żoną aby kilka miesięcy przed końcem roku nie płacić 32% podatku
    i ubiegać się o zwrot.
    4. Coś Wam przychodzi do głowy czago nie wziąłem pod uwagę a przemawia za
    utrzymaniem stanu obecnego?

    Z góry dzięki za wszelkie uwagi
    Pzdr. Andrzej.