  • 1. Data: 2011-02-18 10:12:26
    Temat: DG a umowa o dzieło
    Od: "Marzena" <m...@g...pl>

    W styczniu br. założyłam DG. Zupełnie niezależnie od tego, dostałam
    propozycję napisania kilku artykułów do jednego z portali (artykuły
    specjalistyczne, ale na tematy spoza działalnosci DG) - w formie umowy o
    dzieło z przeniesieniem praw autorskich do artykułu.
    Jak powinnam to rozliczyć? Czy są to przychody do wpisania do KPiR? Czy jest
    to tylko "prywatny" dodatkowy dochód, który za rok o tej porze będę musiała
    uwzględnić w rozliczeniu rocznym?

    ---------------------------------
    marzatela
    http://mojezakupycodzienne.blox.pl

  • 2. Data: 2011-02-18 15:46:33
    Temat: Re: DG a umowa o dzieło
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Feb 2011, Marzena wrote:

> [...]
    > o dzieło z przeniesieniem praw autorskich do artykułu.
    > Jak powinnam to rozliczyć? Czy są to przychody do wpisania do KPiR?

    IMO [1,2] - nijak.

    > Czy jest to tylko "prywatny"

    Nie "prywatny", a "osobisty".
    I dokładnie tak jest nazwana jedna z kategorii dochodu, "dochód
    z umów wykonywanych osobiście".
    Dla porządku dodam, że IMO (i to zdecydowanie, bez "H"), z umowy
    która jednocześnie "podpada" pod "osobiste" *oraz* "sprzedaż praw
    majątkowych", dochód wlicza się do "sprzedaży praw".
    Ale że z podatkowego p.widzenia całość sprowadza się do wpisu
    w inną rubrykę tabelki, z informacji na grupie (i innych źródeł)
    wynika że nikt się nie czepia również wpisu do "osobistych".

    > dodatkowy dochód, który za rok o tej porze będę musiała
    > uwzględnić w rozliczeniu rocznym?

    Najwyraźniej :)

    I rzuć jeszcze okiem do ustawy o VAT - art.15.3.3 oraz 3a.

    IMO [1] - raczej dla formalności, bo nie wyobrażam sobie aby
    w opisywanym przypadku któś umiał wywieść, że z "więzów"
    miałaby wynikać Twoja odpowiedzialność za wykorzystanie
    dzieła, a IMO [1] zapis art.15* nie wyłącza nijak przypadku
    kiedy owo "przekazanie odpowiedzialności" ma miejsce z mocy
    ustawy (innej rzecz jasna, mam na myśli zasady ogólne KC
    itede).
    Niemniej dobrze jest mieć świadomość, że to są dwie ROZŁĄCZNE
    sprawy - istnieje taka możliwość, że coś nie będzie przychodem
    do KPiR, a będzie obrotem do ewidencji VAT; taki "klasyczny"
    przypadek, to posiadane osobiście mieszkanie (nie ujęte
    w środkach trwałych), wynajmowane przez przedsiębiorcę
    innej firmie na biuro: dochodowo to "wynajem", dla VAT to
    "DG".
    I zastrzeżenie z ustawy o VAT jest ważne - jak "warunki"
    będą wskazywać, że rozliczenia lub odpowiedzialność za
    końcowe wykorzystanie nie są "przeniesione", to można
    podpaść pod VAT mimo że umowa jest "osobista".

    [1] jak to mawiają: "każdy odpowiada za siebie".
    [2] owszem, zdarzają mi się jakieś uboczne "umowy osobiste"

    pzdr, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS...)

  • 3. Data: 2011-02-19 10:52:42
    Od: "Marzena" <m...@g...pl>

> [...]
    >
    > [1] jak to mawiają: "każdy odpowiada za siebie".
    > [2] owszem, zdarzają mi się jakieś uboczne "umowy osobiste"

    (...)

    Dzięki za pouczającą wypowiedź :)