  • 1. Data: 2002-08-15 10:14:46
    Temat: DG a umowa o dzielo - koszty uzyskania 50%??
    Od: "John Doe" <J...@d...com>

    Witam!

    Mam szanse sprzedania dzieła, firmie zagranicznej...i tutaj pojawil sie
    problem i multum pytan :((
    Pomocy!

    Czy prowadzac DG, mozna "prywatnie" sprzedac dzielo na zasadach umowy o
    dzielo?
    Chodzi mi dokladniej, czy przy takiej u mowie i prowadzeniu DG bede mogl
    wpisac 50% kosztow uzyskania przychodu z tego tytułu?

    Czy sa jakies ograniczenia co do kwoty uzyskanej z umowy o dzielo i tym
    samym limitu kosztow uzyskania przychodu?

    A co z VAtem?

    Bardzo licze na waszą pomoc
    pozdrawiam serdecznie
    Tomek

  • 2. Data: 2002-08-15 22:59:04
    Temat: Re: DG a umowa o dzielo - koszty uzyskania 50%??
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 15 Aug 2002, John Doe wrote:

> [...]
    >+ Chodzi mi dokladniej, czy przy takiej u mowie i prowadzeniu DG bede mogl
    >+ wpisac 50% kosztow uzyskania przychodu z tego tytułu?

    Sprawa wraca regularnie :)
    I dodam że nie jest oczywista: *na ogół* uzyskasz odpowiedź
    że nie można. W US również !
    Dla odmiany jest taki ciekawy wyrok NSA, który uznał za
    słuszne 'przekwalifikowanie' (przez US) umowy zaliczonej przez
    wykonawcę do DG jako umowy o dzieło ("zwykłej", ale to bez
    znaczenia wobec zdarzenia). Dodam że takie "przekwalifikowanie"
    jest bardzo bolesne VATowo... !

    Spróbuj przejrzeć np:
    http://groups.google.com.pl/groups?as_q=DG+dzie%B3o&
    num=100&as_scoring=r&hl=pl&ie=ISO-8859-2&btnG=Szukaj
    +z+Google&as_epq=&as_oq=&as_eq=&as_ugroup=*.podatki&
    as_usubject=&as_uauthors=&as_umsgid=&lr=&as_qdr=&as_
    drrb=b&as_miny=2001&as_minm=5&as_mind=12&as_maxy=200
    2&as_maxm=8&as_maxd=15

    w szczególności:
    http://groups.google.com.pl/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-
    8&inlang=pl&th=da61f5b4d9d8c96d&rnum=5

    i w:

    http://groups.google.com.pl/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-
    8&inlang=pl&th=97b35285bf6b5fdc&rnum=13
    ...masz link do opisu "klasyfikacji" w powołaniem na wyroki.

    A on (wyrok) prowadzi do wniosku przeciwnego... :]

    Inaczej mówiąc: jak zrobisz to będzie źle, nie kijem go
    to pałką... :(

    >+ Czy sa jakies ograniczenia co do kwoty uzyskanej z umowy o dzielo i tym
    >+ samym limitu kosztow uzyskania przychodu?

    Byłbym zdumiony.
    Rzuć okiem na ustawę o podatku dochodowym (poważnie piszę !) - tam
    masz m.in. wyraźny zapis, że *możesz* rozliczać rzeczywiste koszty
    umowy o dzieło. Tu uwaga: przekazanie praw autorskich jest podatkowo
    przychodem innej kategorii, a *nie* UoD (tj. pomimo że "papier"
    ma tytuł "umowa o dzieło" to obliczenia robisz w pozycji PIT
    z innym tytułem :)) - i chyba wtedy *musi* być ryczałt (pamiętam
    że któryś twórca kiedyś narzekał na to na grupie).

    >+ A co z VAtem?

    "Działalność wykonywana osobiście" (UoD i UZ) jest zwolniona
    (co wraz ze skutkami masz w opisie inforu).

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-08-16 08:03:37
    Od: "John Doe" <J...@d...com>

    "Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne" <s...@s...com.pl> wrote in message
    tanpol.com.pl...

    > Sprawa wraca regularnie :)
    (...)
    > Pozdrowienia, Gotfryd

    Dzieki bardzo za pomoc!
    Faktycznie temat byl walkowany (nawet nie wiedzialem), wiec tym bardziej
    milo, ze chialo sie Tobie odpowiedziec - dzieki.
    Z googlow korzystam non stop, ale nie wiem czemu nie wpadlem na
    wyszukiwareke grup dyskusyjnych :(
    czlowiek sie uczy caly czas...
    Ale zaryzykuje jeszcze jedno pytanie:

    A co z umowami podpisanymi w tym roku przed zalozeniem DG? nie przyczepia
    sie do 50% kosztow uzyskania?
    Albo...
    Czy mozna zawiesic DG, podpisac umowe o dzielo (ktora zawiera sie w zakresie
    prowadzonej DG) i odwiesic?

    Pozdrawiam
    Tomek