  • 1. Data: 2006-01-27 10:25:26
    Temat: DG - likwidacja a majątek (wyposażenie)
    Od: "r" <r...@p...onet.pl>

    Witam,

    moja działalność gospodarcza od kilku miesięcy nie ma żadnych przychodów,
    nadszedł więc czas ją zlikwidować.

    Sama działalność (KPiR/VAT) miała profil usługowy (branża IT) - żadnych towarów
    handlowych, itp. Nie ma też środków trwałych, a jedynie na wyposażeniu kilka
    rzeczy (typu komputer, aparat cyfrowy - cena zakupu pomiędzy 1500 a 3500 PLN).
    Owe wyposażenie chcę przejąć jako ja (osoba fizyczna).

    Jeśli rozumiem, to musiałbym teraz sporządzić remanenty likwidacyjne i zapłacić
    od cen zakupu wyposażenia VAT (a PITu za nie efektywnie nie zapłacę, bo raczej
    nie planuję sprzedaży wyposażenia, o ile je już przejmę).

    Oczywiście zależałoby mi na przejęciu tego wyposażenia jak najtaniej (w sensie
    niższych podatków). Przejrzałem archiwum grupy, i jak rozumiem, są następujące
    opcje (proszę o korektę, jeśli źle piszę):
    1. "się zniszczyło" - jako że sprzęt rozliczałem w miesiącu zakupu, to wystarczy
    tylko protokół zniszczenia i nic nie płacę? Oczywiście nie było u mnie
    kataklizmu, więc tylko aparat cyfrowy spadł mi na podłogę...
    2. sprzedaż znajomemu tuż przed zakończeniem działalności - np. za 50% ceny
    zakupu - wtedy płacę połowę niższy VAT, ale dodatkowo PIT 19% - i tak wychodzę
    trochę lepiej. Tylko dlaczego akurat 50%, a nie 80%, czy 30%, czy w ogóle za
    symboliczną złotówkę? Czy muszę tu zachować cenę rynkową (bo inaczej US uzna to
    za wymigiwanie się od płacenia podatku), czy mogę wziąć dowolnie niską
    (wychodząc z założenia, że jeśli chcę stracić na tej sprzedaży, to moja strata)?
    3. Faktura wewnętrzna - nigdy tego nie robiłem, ale jak rozumiem, jest tu ten
    sam problem z wyceną, co w opcji drugiej.

    Co o tym sądzicie, która opcja jest Waszym zdaniem najkorzystniejsza? Nie chodzi
    mi oczywiście o zaoszczędzenie kilku złotych przy ryzykowaniu problemów z US,
    ale ogólnie trochę się tych pieniędzy zbiera i jest o co powalczyć.

    Dziękuję za wszystkie opinie,

  • 2. Data: 2006-01-28 13:38:29
    Temat: Re: DG - likwidacja a majątek (wyposażenie)
    Od: "BigDario" <b...@s...wp.pl>

    witam,

    zanim zamkniesz dzialnosc, sprawdz wartosc tego sprzet chocby na allegro i
    za podobna (max -20%) sprzedaj, chocby sobie, a na remanencie wykaz 0,
    zaplacisz vat od rzeczywistej wartosci, a dochodowy zapewne ci nie wyjdzie
    ;)

    pozdr.

  • 3. Data: 2006-01-29 12:00:51
    Od: "Janusz" <i...@a...com.pl>

> [...]
    > za podobna (max -20%) sprzedaj, chocby sobie, a na remanencie wykaz 0,
    > zaplacisz vat od rzeczywistej wartosci, a dochodowy zapewne ci nie wyjdzie

    sprzedać sobie chyba nie możesz, bo przecież to Ty jesteś właścicielem tego
    sprzętu, tylko przeznaczyłeś go do DG. Poczytaj tu, moi zdaniem jest tam
    wiele ciekawych przykładów.
    http://www.olenka.pl/forum.php?action=show&group=1&i
    d=13671

    Pozdr.Adept

  • 4. Data: 2006-01-30 13:57:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Jan 2006, r wrote:

    > Jeśli rozumiem, to musiałbym teraz sporządzić remanenty likwidacyjne i zapłacić
    > od cen zakupu wyposażenia VAT (a PITu za nie efektywnie nie zapłacę, bo raczej
    > nie planuję sprzedaży wyposażenia, o ile je już przejmę).

    Błąd.
    Podatku dochodego nie płaci się od środków trwałych.
    Wyposażenie idzie do remanentu końcowego i liczy się do opodatkowania
    ryczałtem wg zasady "10% dochodu w przychodzie ostatniego okresu",
    art.44.4 oraz art.24.3 ustawy.
    Należało przez ostatnie 3 miesiące uzyskać 1 zł dochodu przy 1000zł
    obrotu ;>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2006-01-30 13:59:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 28 Jan 2006, BigDario wrote:

    > witam,
    >
    > zanim zamkniesz dzialnosc, sprawdz wartosc tego sprzet chocby na
    > allegro i za podobna (max -20%) sprzedaj, chocby sobie

    Nie ma takiej czynności prawnej jak "sprzedaż sobie" :(
    A jakiś !@#$%^&$ geniusz w ustawie o VAT zapisał że przy przekazaniu
    na własne cele VAT się liczy od wartości NABYCIA.
    Nawet to mądrze uzasadnianio (czytałem).

    Polecam tekst pod podpisem ;) !

    pozdrowienia, Gotfryd
    O: No bo normalnie to każdy czyta z góry na dół...
    P: Dlaczego ???
    O: Pisanie nad cytatem !
    P: Co należy do bardziej wkurzajšcych obyczajów niektorych newsowiczów ?