  • 1. Data: 2007-01-06 20:05:41
    Temat: DG, umowa o dzieło a ZUS
    Od: "ebrom" <e...@p...fm>

    Od tygodnia nic nie robię tylko walczę z poprawnym zinterpretowaniem
    nowych przepisów, może ktoś z forumowiczów pomoże mi zrozumieć
    kilka kwestii...

    Na czym polega nowa definicja DG wszyscy już wiemy, ale...
    - mam DG bez VAT, prowadzę KPiR, pełen ZUS
    - wykonuję zlecenia usługowe (edukacyjne) głównie dla firmy X i ma
    to znamiona wykluczające to jako DG według nowych przepisów,
    - teraz od stycznia będę wystawiał także okazyjnie rachunki dla
    firmy Y, ale bez jakiejś formalnej umowy - jak uda mi się
    zorganizować i przeprowadzić pewne prace, to będę wystawiał
    rachunki
    - nie wykluczam także możliwości współpracy z firmą W, czy też
    Z, ale nie mogę przecież tego teraz przewidzieć - wszak to jedna z
    cech DG
    - moje usługi dla firmy X nie mają charakteru stałego, są miesiące
    kiedy mam co robić, ale są też i miesiące (głównie letnie) gdzie
    nie mam żadnych przychodów

    I teraz wątpliwości i pytania:
    - jeżeli uznamy, że współpraca z firmą X nie jest jednak DG, to
    będę musiał z nią współpracować na podstawie umowy o dzieło
    - co w takim przypadku, bo dalej będę prowadził DG pod kątem
    współpracy z firmą Y i ewentualnie W i Z, ale profil tej
    działalności pokrywa się z tym co będę wykonywał jako umowa o
    dzieło z firmą X
    - jakie składki ZUS firma X będzie musiała (i czy w ogóle będzie
    musiała) odprowadzić, jeżeli będzie to umowa o dzieło, a ja dalej
    będę pełnym płatnikiem ZUS jako DG
    - co z kosztami działalności DG przy tych umowach o dzieło,
    zakładając, że moje główne źródło przychodów to firma X, ale
    przecież mam współpracę DG z firmą Y - płacę ZUS, generuję
    koszty, ale wtedy z samego DG wyszłaby mi zapewne strata

    Jak widać pytań i wątpliwości sporo, może komuś uda się to
    rozwikłać i mi pomoc, zwłaszcza, że zbliża się okres wystawienia
    rachunków i nie wiem, czy nadal jako DG, czy może jednak o dzieło...

    --
    ebrom

  • 2. Data: 2007-01-08 10:22:06
    Temat: Re: DG, umowa o dzieło a ZUS
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 6 Jan 2007, ebrom wrote:

    > Od tygodnia nic nie robię tylko walczę z poprawnym zinterpretowaniem
    > nowych przepisów, może ktoś z forumowiczów pomoże mi zrozumieć
    > kilka kwestii...

    Ktoś z forumowiczów ma nienajlepsze zdanie nt. owych "koncepcji".
    Błąd jest w systemie i usiłuje być łatany metodą ktora w Twoim
    przypadku prowadzi do paranoi :(

    > - jakie składki ZUS firma X będzie musiała (i czy w ogóle będzie
    > musiała) odprowadzić, jeżeli będzie to umowa o dzieło, a ja dalej
    > będę pełnym płatnikiem ZUS jako DG

    Na szczęście to jest jasne - żadnych.
    Z tym zastrzeżeniem, że IMO nie jest oczywiste "dzieło" przy edukacji.
    Podstawowym zastrzeżeniem jest niemożność wzięcia odpowiedzialności
    za wynik - o ile się orientuję umowa że "dostaniesz zapłatę pod
    warunkiem że edukowani dostaną ocenę co najmniej 3,8 średnio"
    do czegoś nie bedzie przystawała :)
    A umowa o "staranne prowadzenie" to jest umowa zlecenia.
    Niemniej - tak czy siak, IMO ZUSu nie będzie :)

    > - co z kosztami działalności DG przy tych umowach o dzieło,

    Albo "ryczałtowe" (20%?) albo "wg poniesionych wydatków".
    Nie ma tylko możliwości zaliczenia w koszty amortyzacji, resztę
    kosztów "przypisanych do przychodu" (znaczy konkretnych wydatków)
    można przecież rozliczać na rachunku! (trzymając dowody wydatków
    i oczywiście nie OPRÓCZ ryczałtowego 20"% KUP, ale ZAMIAST).

    Tak podejrzewam że w Twoim przypadku USowi mogłoby się nie
    sposobać takie rozliczanie - pod zarzutem ujmowania ryczałtowych
    kosztów do których na DG nie ma prawa na przykład :>
    Tylko nie krzycz po mnie, to nie ja nowelizowałem ustawę :|

    > zakładając, że moje główne źródło przychodów to firma X, ale
    > przecież mam współpracę DG z firmą Y - płacę ZUS,

    ZUS nie musi być przecież zaliczany w koszty!
    A przy odliczaniu od dochodu (*DOCHODU*, już policzonego jako
    przychody-koszty) ZUS wolno "przenosić" miedzy źródłami dochodu
    podlegającymi pod ZUS.
    Inaczej mówiąc, ktoś prowadzący DG OF opodatkowane wg zasad ogólnych,
    z udziałami w S.C. na ryczałcie ewid. oraz osiągający przychody
    z umów osobistych, może zapłacony ZUS odliczyć w dowolny sposób
    od poszczególnych "źródeł"!
    Weź ustawy w garść i sprawdź.

    > generuję
    > koszty, ale wtedy z samego DG wyszłaby mi zapewne strata
    >
    > Jak widać pytań i wątpliwości sporo

    IMO niedopuszczalność traktowania części czynności, ktore są takie
    jak w DG, za DG, to już horror.
    A brak prawa do rozliczania amortyzacji na umowach osobistych przy
    jednoczesnym przymusie (tychże "osobistych") to już...szkoda gadać.
    Ale Sejm tak chciał. W ramach "ułatwiania rozwoju małych
    podatników" oczywiście.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-01-08 15:07:10
    Od: "ebrom" <e...@p...fm>

> [...]
    > za wynik - o ile się orientuję umowa że "dostaniesz zapłatę pod
    > warunkiem że edukowani dostaną ocenę co najmniej 3,8 średnio"

    no właśnie!, zauważ, że w tym przypadku jest problem z
    wyszczególnieniem odpowiedzialności za wykonywane zlecenie/dzieło...

    ponadto jeżeli już część odpowiedzialności byłaby po mojej
    stronie, to nie zostaną spełnione łącznie te trzy "magiczne"
    warunki nowej definicji DG i nie byłoby problemu z pozostawieniem tego
    jako DG bez zabawy w umowę o dzieło...

> [...]
    > można przecież rozliczać na rachunku! (trzymając dowody wydatków
    > i oczywiście nie OPRÓCZ ryczałtowego 20"% KUP, ale ZAMIAST).

    hmm, ale DG nadal będzie o tym samym profilu działalności przy
    współpracy z firma Y, gdzie nie ma żadnych wątpliwości, czy może
    to pozostać DG, czy nie...
    stąd dochodzimy do absurdu, polegającego na tym, że z firma Y mogę
    współpracować i rozliczać się jako DG, a w odniesieniu do
    współpracy z firmą X już nie! mimo tego, że to jest ten sam typ
    działalności...

    > ZUS nie musi być przecież zaliczany w koszty!

    no tak, wszak można go przecież rozliczyć dopiero w rozrachunku
    rocznym jako składki poniesione osobiście

    > IMO niedopuszczalność traktowania części czynności, które są takie
    > jak w DG, za DG, to już horror.

    no właśnie stąd moje i zapewne wielu innych osób rozterki... a
    miesiąc wszak niedługo się skończy i jakieś rachunki wypadałoby
    wystawić, pytanie tylko jakie...

    --
    ebrom

  • 4. Data: 2007-01-08 20:54:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Jan 2007, ebrom wrote:

    > no właśnie!, zauważ, że w tym przypadku jest problem z
    > wyszczególnieniem odpowiedzialności za wykonywane zlecenie/dzieło...

    IMO dlatego to jest zlecenie. BEZWZGLĘDNIE.
    Nie mogę wskazać ścieżki prawnej (znaczy rzucić listą "z artxyz
    w powiązaniu z artuvw wynika...), ale AFAIK umowa "nauczę kursanta
    tak żeby zdał na 4" jest prawnie nieskuteczna (znaczy ograniczenie
    zapłaty jest nieskuteczne).

    > ponadto jeżeli już część odpowiedzialności byłaby po mojej
    > stronie,

    ...kiedy mam zastrzeżenia, czy TA część da się załatwić :)
    IMO - nie.

> [...]
    > współpracować i rozliczać się jako DG, a w odniesieniu do
    > współpracy z firmą X już nie! mimo tego, że to jest ten sam typ

    Zgoda. Ale to nie ja kobinuję jak koń pod górkę, żeby "wyrzucić
    z DG" jakiegoś dorabiacza :(

    > no tak, wszak można go przecież rozliczyć dopiero w rozrachunku
    > rocznym jako składki poniesione osobiście

    Ależ... cały rok wolno odliczać!
    Przecież na PIT-5 i PIT-5L "od zawsze" były rubryki pozwalające
    odliczyć ZUS! Przepisy się nie zmieniły w tym zakresie.

    > no właśnie stąd moje i zapewne wielu innych osób rozterki...

    :(

    > a miesiąc wszak niedługo się skończy i jakieś rachunki wypadałoby
    > wystawić, pytanie tylko jakie...

    Może się nad umową zastanów, będziesz mieć więcej czasu ;)
    (hint: w ustawie jest nowy przepis, "nie rzadziej niż raz na rok",
    jasno regulujący prawo do umów długookresowych rozliczanych
    rzadziej niż okresy rozliczania podatkowego).
    Art.14.1e :)

    pzdr, Gotfryd