  • 1. Data: 2007-01-06 16:36:30
    Temat: wzrost wartość początkowej wartości niematerialnej i prawnej vs.odpisy amortyzacyjne
    Od: "Michał" <n...@p...onet.pl>

    Witam szanownych grupowiczów,
    zastanawia mnie następująca kwestia, czy w przypadku amortyzacji wartości
    niematerialnych i prawnych, gdy wartość warości niematerialnej i prawnej
    ulega wzrostowi na skutek wzrostu wartości cen rynkowych, można tą wartość
    początkową tak samo zwiększyć jak się to dzieje w przypadku zwiększenia
    wartości początkowej środków trwałych i tym samym zwiększyć wartość
    odpisywanych kwot amortyzacji?

    Za wszelkie sugestie z góry dziękuję,

    Pozdrawiam
    Michał

  • 2. Data: 2007-01-06 19:05:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 6 Jan 2007, Michał wrote:

> [...]
    > początkową tak samo zwiększyć jak się to dzieje w przypadku zwiększenia
    > wartości początkowej środków trwałych i tym samym zwiększyć wartość

    Objaśnij, czy piszesz o podatkach.

    Bo jak o PK i amortyzacji rachunkowej to ja się nie znam, pamiętam
    dokładnie jedynie z postów (głównie Maddy) że na pewno nie powinna
    się pokrywać z podatkową (choć "wszyscy" tolerują taką zgodność).

    Natomiast jak o podatkowej, to mam pytanie jak można samowolnie
    dokonywać rewaloryzacji WP? Jakiś przepis jest?
    Bo kilka wątków wcześniej wspominano kiedy to w zeszłym tysiącleciu
    ostatnio był przypadek wydania przepisu o "przecenie" (przez MF, ma
    takie prawo z mocy ustawy).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-01-07 09:56:58
    Od: "Michał" <n...@p...onet.pl>

    > On Sat, 6 Jan 2007, Użytkownik "Gotfryd Smolik wrote:

    > Objaśnij, czy piszesz o podatkach.

    W tym przypadku chodzi o kwestię podatkową, na podstawie której to zmiany
    wartości poczatkowej można byłoby dokonywać większych odpisów w koszty.

> [...]
    > Bo kilka wątków wcześniej wspominano kiedy to w zeszłym tysiącleciu
    > ostatnio był przypadek wydania przepisu o "przecenie" (przez MF, ma

    Czy jakiś przepis istnieje; nieznalazłem -przejżałem całe Rozporządzanie
    Ministra finansów w sprawie amortyzacji środków trwałych oraz wart.niemater.
    i prawnych i nie ma zawartej tam informacji, czy możnabyłoby tak postąpić.

    Kwestia ta jest bardzo zbliżona do mechanizmu "ulepszenia" środka trwałego,
    jednakże wartości niematerialnej i prawnej ulepszyć nie można można jedynie
    stworzyć nową wartość niematerialną i prawną w określonych
    przypadkach.Jednakże jakie to są określone przypadki nigdzie tej info.
    znaleźć nie mogę.(informacji dot."określonych sytuacji" akurat w
    rozporządzeniu nie ma)?

    Pozdrawiam
    Michał

  • 4. Data: 2007-01-08 10:04:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 7 Jan 2007, Michał wrote:

    > W tym przypadku chodzi o kwestię podatkową
    [...]
> [...]
    > Ministra finansów w sprawie amortyzacji środków trwałych oraz wart.niemater.

    :O
    Ale to niemal na pewno nie to rozporządzenie!
    TAKIEGO rozporządzenia (o aktualizacji) jeszcze w tym tysiącleciu nie
    wydawano!
    I lepiej żeby nie - podstawą do wydania jest wystarczająco duża
    inflacja :)

    > i nie ma zawartej tam informacji, czy możnabyłoby tak postąpić.

    No od kiedy to minister mógłby zmieniać zasady z ustawy? :)
    PDoOP (nowa):
    http://gofin.pl/5,37,28633,3.html

    art.15.5:
    +++
    5. Minister właœciwy do spraw finansów publicznych okreœla, w drodze
    rozporzšdzenia, tryb i terminy aktualizacji wyceny œrodków trwałych,
    [...] jeżeli wskaŸnik wzrostu cen nakładów
    inwestycyjnych w okresie trzech kwartałów w roku poprzedzajšcym rok
    podatkowy w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego
    przekroczy 10%.
    ---

    > Kwestia ta jest bardzo zbliżona do mechanizmu "ulepszenia" środka trwałego,
    > jednakże wartości niematerialnej i prawnej ulepszyć nie można można jedynie
    > stworzyć nową wartość niematerialną i prawną w określonych

    Ano.
    Ale to co chcesz zrobić polegałoby na przecenie BEZ ulepszenia.
    Moim zdaniem nie ma takiej możliwości!
    Celem amortyzacji jest prawo do zaliczenia w koszty *poniesionych
    wydatków*.
    Jak komuś się udało, że nabył WNiP ktorej wartość następnie "wzrosła
    rynkowo", to przecież *nie* poniósł z tego powodu wyższych wydatków!
    Dlaczego miałby mieć prawo zwiększenia amortyzacji?
    A to ze się wzbogacił (i w razie sprzedaży tej WNiP będzie większy
    przychód) to już inna sprawa. Ew. dochód *będzie* przecież rzeczywisty.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-01-09 07:37:37
    Od: "Bogdan" <w...@p...onet.pl>

    Mam taki przykład :
    Wynajmuję mieszkanie osobom trzecim, w 2002 roku wprowadziłem
    amortyzację mieszkania do odliczenia , kosztów uzyskania dochodu .
    W 2002 roku mieszkanie kosztowało po cenie z aktu notarialnego
    120.000,00 złotych . Obecnie cena tegoż mieszkania wzrosła do
    kwoty 160.000,00 złotych.
    Czy w obecnej sytuacji mogę i mam prawo do zmiany wysokości
    podstawy amortyzacji z tytułu drastycznego wzrostu ceny rynkowej
    tegoż mieszkania do wartości 160.000, zł ?

    Pozdrawiam , Bogdan

  • 6. Data: 2007-01-09 10:46:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Jan 2007, Bogdan wrote:

> [...]
    > W 2002 roku mieszkanie kosztowało po cenie z aktu notarialnego
    > 120.000,00 złotych . Obecnie cena tegoż mieszkania wzrosła do

    Czyli zarobiłeś 40 000 zł "znikąd".
    Raczej ciesz się, ze na razie nikt Ci nie każe od tego zapłacić
    podatku :>

    > Czy w obecnej sytuacji mogę i mam prawo do zmiany wysokości
    > podstawy amortyzacji z tytułu drastycznego wzrostu ceny rynkowej
    > tegoż mieszkania do wartości 160.000, zł ?

    A z jakiej paki chcesz podwyższać WP?
    Myślałem że wyraźnie przedłożyłem do czego IMO to służy: do "odliczenia
    kosztu", prawda? Czyli aby wydane pieniądze mogły obniżyć podstawę
    opodatkowania. *WYDANE* pieniądze.
    ZAPŁACIŁEŚ te "40 000 zł wzrostu"?
    Jest istotna różnica między wzrostem wartości ST wyniklego
    z inflacji ("drożenia wszystkiego") a tymże wzrostem, wynikłym
    z drożenia tegoż ST nieproporcjonalnie do "reszty świata":
    w tym drugim przypadku posiadacz *nie traci*!

    No chyba że masz inną tezę na objaśnienie w jakim celu jest
    stosowana amortyzacja, to poproszę o oświecenie :)

    pzdr, Gotfryd