  • 1. Data: 2005-04-15 08:49:09
    Temat: Darowizna a pożyczka - liczone razem czy oddzielnie?
    Od: "vulpes" <v...@t...televox.pl.somewhere>

    Jeśli dobrze rozumiem to w przypadku otrzymania darowizny
    płace podatek od kwoty przekraczającej 9000zł (w zaokrągleniu)
    równocześnie gdzieś znalazłem informacje że w przypadku gdy pożyczam
    od kogoś pieniądze to jest to traktowane na takich samych zasadach jak darowizna.
    Niestety nie wiem czy kwoty pożyczki i darowizny się sumują czy nie?
    Dokładniej chodzi mi o to czy jeśli od *tej*samej* osoby dostane darowiznę na
    kwotę 9000zł i pożyczę od niej 9000zł to czy musze zapłacić podatek czy nie?
    Jeśli kwoty się nie sumują to w obu przypadkach nie przekraczam kwoty powyżej
    której płaci się podatek, ale jeśli się sumują to musze zapłacić podatek od 9000zł,
    tylko pytanie czy od darowizny (3%?) czy od pożyczki (2%?) ?

    Jakie dokumenty, kto i w jakim terminie powinien złożyć w US po udzieleniu pożyczki?
    Cały czas chodzi mi o nieoprocentowaną pożyczkę udzielaną osobie fizycznej przez
    osobę
    fizyczną o najbliższym stopniu spokrewnienia.

    Bardzo prosiłbym o krótkie streszczenie przepisów podatkowych odnośnie
    darowizn i pożyczek pomiędzy rokiem 1975 a 2000, dokładniej interesuje
    mnie czy pożyczki i darowizny należało wtedy zgłaszać do US (lub gdzie
    indziej) i od jakiej kwoty.

    Czy jeśli mam współwłasność auta, ale nigdzie w żadnych znanych mi dokumentach
    nie jest podane ile wynosi mój udział to czy "prawnie" przyjmuje się że ma 50%,
    czy też ma "moc prawną" moje oświadczenie że udział został określony w umowie
    ustnej na 1%? (oczywiście wszystko w kontekście US)

    Pozdrawiam
    Vulpes

  • 2. Data: 2005-04-15 12:54:17
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    vulpes wrote:
    > Jeśli dobrze rozumiem to w przypadku otrzymania darowizny
    > płace podatek od kwoty przekraczającej 9000zł (w zaokrągleniu)

    tak 9637 zł dokładnie.

    > równocześnie gdzieś znalazłem informacje że w przypadku gdy pożyczam
    > od kogoś pieniądze to jest to traktowane na takich samych zasadach jak darowizna.

    tylko jeśli pożyczach od osoby należącej do I grupy podatkowej,
    wówczas nie musieś płacić 2% PCC jeśli pożyczka nie przekracza 9637 zł.

> [...]
    > kwotę 9000zł i pożyczę od niej 9000zł to czy musze zapłacić podatek czy nie?
    nie.
    możesz dostać darowiznę i wziąć pożyczkę

> [...]
    > darowizn i pożyczek pomiędzy rokiem 1975 a 2000, dokładniej interesuje
    > mnie czy pożyczki i darowizny należało wtedy zgłaszać do US (lub gdzie

    niewiele w tej sprawie się zmieniało z wyjątkiem kwot.
    Przeczytaj sobie ustawę o podatku od spatków i darowizn. Pisana
    przyzwoitym językie, da się zrozumiec. Wlasciwie sama w sobie jest
    streszczeniem

> [...]
    > czy też ma "moc prawną" moje oświadczenie że udział został określony w umowie
    > ustnej na 1%? (oczywiście wszystko w kontekście US)

    przyjmuje się , że 50%, chyba, że któraś ze stron potrafi wykazać, że
    wyłożyła na to więcej kasy, wówczas można się spierać.

  • 3. Data: 2005-04-15 14:29:41
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    TytuBem drobnego uzupelnienia ;
    1.Forma umowy dla tych czynnosci o ktorych piszesz nie wymaga formy pisemnej w
    przypadku darowizny , w przypadku pozyczki -wymaga
    2.Obydwie te czynnosci w ramach kwot opisywanych nie wymagaja zgloszenia do
    US ,
    3.Przy wspolwlasnosci w przypadku braku umowy przyjmuje sie 50/50
    4.Pomysl o prezentach slubnych w gotowce ,np 200 gosci * 200pln

    5.Ale narozrabiales :_)

    Pzdr-Kriss

  • 4. Data: 2005-04-18 08:32:45
    Od: "vulpes" <v...@t...televox.pl.somewhere>

    > TytuBem drobnego uzupelnienia ;
    > 4.Pomysl o prezentach slubnych w gotowce ,np 200 gosci * 200pln

    ??? Możesz rozwinąć?
    Co prawda ślub dopiero w przyszłości,
    ale przecież miałem urodziny, imieniny i pare innych,a znajomych mam sporo... ;-)

    > 5.Ale narozrabiales :_)

    Po ostatnich doświadczeniach z "nimi" jedynie "dmucham na zimne"...

    Dzięki za odpowiedź
    Pozdrawiam
    Vulpes