  • 1. Data: 2003-11-05 08:40:07
    Temat: Re: Darowizna mieszkania
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Nov 2003, NewsGroup wrote:

    >+ Witam,
    >+
    >+ Moi rodzice są właścicielami mieszkania (kupili je od gminy) i chcieliby mi
    >+ je przekazać. W tej chwili jestem zameldowany w tym mieszkaniu. Jaka jest
    >+ najkorzystniejsza forma przekazania własności (ze względów podatkowych)? Czy
    >+ jest to umowa darowizny? Jaka jest wysokość podatku?
    +++++++
    Art. 16. (5)1. W przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego częœci,
    lokalu mieszkalnego stanowišcego odrębnš nieruchomoœć, spółdzielczego
    własnoœciowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikajšcych z przydziału
    spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do
    lokalu w małym domu mieszkalnym:
    1) w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane do I grupy
    podatkowej,
    2) w drodze spadku przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej,
    3) w drodze spadku przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej,
    sprawujšce przez co najmniej dwa lata opiekę nad wymagajšcym takiej opieki
    spadkodawcš, na podstawie umowy zawartej z nim przed organem gminy,
    - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartoœci do łšcznej
    wysokoœci nie przekraczajšcej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub
    lokalu.
    2. Ulga, o której mowa w ust. 1, przysługuje osobom, które łšcznie
    spełniajš następujšce warunki:
    1) spełniajš wymogi okreœlone w art. 4 ust. 4,
    2) nie sš właœcicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu [...]
    [...resztę doczytać !...]
    -----

    >+ Jak to się ma (podatkowo) do postępowania spadkowego?

    To powyżej jest z ustawy o podatku od spadków i darowizn.
    Bez różnicy :)
    ...wrrrróć.... oczywiście różnica jest: ustawa może się
    zmienić ! Jak "już podarują" to będzie jak jest. A jakby
    zniesiono ten zapis... ? Ale tego jak wiesz nie wiemy :),
    bo jakby tak JKM doszedł do władzy to podatek spadkowy
    skasuje zupełnie :)

    >+ Czy ma jakiekolwiek znaczenie, czy
    >+ jestem zameldowany w mieszkaniu, czy też nie?

    Nie. Ma znaczenie, czy *jeśli jesteś najemcą* w *innym lokalu*
    to *stamtąd* się wyniesiesz:
    ++++++
    4) nie sš najemcami lokalu lub budynku lub będšc nimi
    rozwišżš umowę najmu,
    5) będš zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat:
    [...i też doczytać szczegółów !...]
    ------

    Niezależnie od ww. zwolnienia, dodatkowo istnieje:
    - prawo do zwolnienie do ok. 18 000 zł darowizny "na cele mieszkaniowe"
    - prawo do zwolnienia ok. 9000 zł od każdego rodzica "na zasadach
    ogólnych" :)
    ww. zwolnienia - "do sumy łącznej w okresie 5 lat".

    Dla porządku powinieneś sprawdzić jeszcze u jakiegoś prawnika,
    nie wiem czy notariusz przy okazji czegoś nie objaśni...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 2. Data: 2003-11-05 11:52:27
    Temat: Darowizna mieszkania
    Od: "NewsGroup" <r...@b...com.pl>

    Witam,

[...]
    jest to umowa darowizny? Jaka jest wysokość podatku? Jak to się ma
    (podatkowo) do postępowania spadkowego? Czy ma jakiekolwiek znaczenie, czy

  • 3. Data: 2003-11-05 13:08:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Nov 2003, Slayer wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> [...]
    >+ > On Wed, 5 Nov 2003, NewsGroup wrote:
    >+ >
    >+ > >+ Witam,
    >+
    >+ wiam,
    >+ no i jaka jest powierzchnia mieszkania,

    Dla ścisłości zacytowałem :)

    >+ jakie rodzice mają prawo własności(jest działka?)...

    "kupili od gminy". Znaczy że pozorna własność (pt. "własność
    spółdzielcza" w rachubę nie wchodzi :), a problem poniżej...
    nie wiem czy ma wpływ na podatek...
    Działka... no tak, działka nie jest "pod zwolnieniem", o to
    chodziło ?

    >+ tak dla ścisłości ;-)

    ...tak dla ścisłości muszę się zgodzić, że może wystąpić
    zjawisko dzierżawy wieczystej, również z "własnością"
    mylonej... :)
    Jak się ma dzierżawa wieczysta do zapisu o darowiźnie,
    skomentujesz ?

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2003-11-05 16:16:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Nov 2003, Slayer wrote:
    [...]
    >+ wieczyste użytkowanie (czyli dzierżawa na 99 lat) też pod zwolnienie z art.
    >+ 16 nie podlega, podatek oblicza sie tak jak od wartości działki

    Acha, thx. Przynajmniej wiedziałem że dzwonią ;)

    To dla spokoju sumienia brakuje mi tylko informacji czy zasada "czyj
    grunt tego budynek" dotyczy również "własności" lokalu w budynku
    pod którym ziemia jest dawana w dzierżawę: wg ustawy jak jednemu
    lokatorowi sprzeda się "ziemię na własność" to trzeba tak sprzedać
    wszystkim, takoż jeśli jeden załapie się "na wieczystą dzierżawę"
    to kolejni też już muszą. No i czy wtedy "lokal mieszkalny"
    jest własnościowy czy też w dzierżawie ... ? :) Tj czy twój
    tekst odnosi skutek (podatkowy) dla *całej* nieruchomości ? Bo
    można go tak przeczytać (skoro "jak dla działki" to znaczy że
    chodzi o budynek...) :)
    (BTW: mi to w tej chwili niepotrzebne, tylko zaciekawił mnie
    sam problem a szukać mi się nie chce ;) !).

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-11-05 18:11:43
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...
> [...]

    wiam,
    no i jaka jest powierzchnia mieszkania, jakie rodzice mają prawo
    własności(jest działka?)...tak dla ścisłości ;-)

  • 6. Data: 2003-11-06 07:32:00
    Od: "Slayer" <s...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > nie wiem czy ma wpływ na podatek...
    > Działka... no tak, działka nie jest "pod zwolnieniem", o to

    tak, tylko że z reguły jest to jakis malutki ułameczek który raczej zawsze
    mieści się w kwocie wolnej (wartośc mniejsza niż 9637zł) o ile wcześniej nie
    było innych darowizn(oczym zresztą wspomniałeś)... tak sie tylko uczepiłem ;)

  • 7. Data: 2003-11-06 11:38:40
    Od: "Slayer" <s...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > to kolejni też już muszą. No i czy wtedy "lokal mieszkalny"
    > jest własnościowy czy też w dzierżawie ... ? :)

    jest jakiś wyjątek w prawie rzeczowym w KC(?)mówiący o tym że właścicielem
    budynku stojącym na gruncie oddanym w wieczyste użytkowanie, jest osoba ktora
    sobie wybudowała (kupiła) - ale to z glowy, do weryfikacji...

    Tj czy twój
    > tekst odnosi skutek (podatkowy) dla *całej* nieruchomości ? Bo
    > można go tak przeczytać (skoro "jak dla działki" to znaczy że
    > chodzi o budynek...) :)

    tak, dla całej, ale z reguły jeżeli dochodzi do takiej sprzedaży to jest juz
    przeprowadzony podział fizyczny nieruchomości i są wydzielone lokale

  • 8. Data: 2003-11-06 18:26:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ > grunt tego budynek" dotyczy również "własności" lokalu w budynku
    >+ > pod którym ziemia jest dawana w dzierżawę
    [...chodziło o wieczystą...]
    >+ jest jakiś wyjątek w prawie rzeczowym w KC(?)

    Już zweryfikowałem (choć w starym tekście KC, ale pewnie to
    się nie zmieniło): art. 235.
    [...]
    >+ tak, dla całej, ale z reguły jeżeli dochodzi do takiej sprzedaży to jest juz
    >+ przeprowadzony podział fizyczny nieruchomości i są wydzielone lokale

    To by było bez znaczenia :)
    Żeby być właścicielem lokalu (a nie "właścicielem" w znaczeniu
    "prawa do lokalu spółdzielczego") trzeba mieć współwłasność
    w budynku. Jak z tego wynika - jest spełnione.
    Krótko mówiąc: wykluczyliśmy możliwość że (dzięki danym
    pytającego - "kupione od gminy") to nie jest "prawdziwa"
    (współ)własność budynku, czyli moje czepianie się twojego
    czepiania się było uzasadnione :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2003-11-09 11:11:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 9 Nov 2003, Rafał wrote:

    >+ Witam,
    >+
    >+ Bardzo dziękuję za odpowiedzi na moje pytania. Tytułem uściślenia -
    >+ mieszkanie ma 53m2 i znajduje się w budynku 10-piętrowym.

    Wartość ?

    >+ Czytając odpowiedzi z przykrością muszę stwierdzić, że jestem właścicielem
    >+ domu. Tak naprawdę to współwłaścicielem. Czy dobrze rozumiem, że w takim
    >+ przypadku ulga, o której mowa mi nie przysługuje.

    Ale przysługuje nadal kwota wolna "jak od dowolnej darowizny".
    [...]
    >+ Przyszedł mi do głowy jeszcze jeden pomysł - może mógłbym przepisać to
    >+ mieszkanie na moją córkę. Jedyny kłopot polega na tym, że ma ona 3 miesiące.
    >+ Przy okazji - od jakiego wieku mogłaby się ona stać właścicielką
    >+ nieruchomości?

    Spytaj na .prawo, ale nie widzę przeszkód. Normalnie taka
    "czynność" musi być podparta "przedstawicielem ustawowym"
    (czyli tobą :)), jeśli ty jesteś stroną...chyba sądem:
    Kodeks Cywilny (masz prikaz przeczytać; CAŁY KC !!!):
    +++++
    Art. 8. § 1. Każdy człowiek od chwili urodzenia ma zdolność prawną.
    Art. 12. Nie mają zdolności do czynności prawnych osoby, które nie
    ukończyły lat trzynastu, oraz osoby ubezwłasnowolnione całkowicie.
    Art. 14. § 1. Czynność prawna dokonana przez osobę, która nie ma
    zdolności do czynności prawnych, jest nieważna.
    Art. 17. Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do
    ważności czynności prawnej, przez którą osoba ograniczona
    w zdolności do czynności prawnych zaciąga zobowiązanie lub
    rozporządza swoim prawem, potrzebna jest zgoda jej
    przedstawiciela ustawowego.
    Art. 18 [...]
    § 2. Osoba ograniczona w zdolności do czynności prawnych może sama
    potwierdzić umowę po uzyskaniu pełnej zdolności do czynności prawnych.
    -----

    Krótko mówiąc - na pierwszy rzut oka wygląda, że córka
    stanie się właścicielem nieruchomości, ale osiągnąwszy
    lat 18 może stwierdzić że darowizna nie miała miejsca :)
    (to nie jest smieszne: chodzi o to że inaczej możnaby
    dziecku "podarować" dom wart 40 kzł i zadłużony
    na 140 kzł :>).

    Jakoś nie mam przekonania czy "ochroni" cię to od
    podatku, Skarb jest w potrzebie, czemu tylko my
    mamy płacić ;>

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2003-11-09 13:43:11
    Od: "Rafał" <r...@b...com.pl>

    Witam,

    Bardzo dziękuję za odpowiedzi na moje pytania. Tytułem uściślenia -
    mieszkanie ma 53m2 i znajduje się w budynku 10-piętrowym. W związku z tym
    rodzice kupili również jakiś ułamek gruntu na którym stoi budynek (z tego co
    wiem, to z uwagi na brak odpowiednich uregulowań prawnych jest to dzierżawa
    wieczysta tego gruntu).

    Czytając odpowiedzi z przykrością muszę stwierdzić, że jestem właścicielem
    domu. Tak naprawdę to współwłaścicielem. Czy dobrze rozumiem, że w takim
    przypadku ulga, o której mowa mi nie przysługuje. Jak w związku z tym
    wygląda moja sytuacja podatkowa?

[...]

    Pozdrawiam serdecznie i jeszcze raz dziękuję za pomoc,
    Rafał